۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۱۸۱۷۹۲
امام جمعه تبریز:

همنشینی با بسیجی‌ها افتخار آیت الله بنی فضل بود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شبستری گفت: سیره زندگی، مبارزاتی، علمی، معرفتی و گفتاری مرحوم آیت الله بنی‌فضل کلاس درسی ارزشمند برای جویندگان مسیر حق و حقیقت است.
آيت الله بني فضل

آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه ششمین سالگرد ارتحال آیت الله شیخ مرتضی بنی‌فضل ترتیب یافت، اظهار داشت: مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی بنی فضل(ره) عمر شریف خود را در بیان احکام اسلام و تدریس در حوزه علمیه قم و همراهی با نهضت حضرت امام راحل عظیم‌الشان سپری کرد.


وی با بیان این‌که ارتحال آن عالم فرزانه سلمه‌ جبران ناپذیر به اسلام و حوزه‌های علمیه بوده است، خاطرنشان کرد:  آیت الله بنی فضل از شاگردان و یاران نزدیک امام خمینی(ره) بود و از ابتدای نهضت اسلامی ندای استادش را لبیک گفت و در عرصه های حساس انقلاب حضور متعهدانه یافت.


نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که آیت الله بنی فضل رابط رهبری نهضت با علمای خطه آذربایجان بود و به ساماندهی امور برای تحقق اهداف انقلاب همت می گماشت، خاطرنشان کرد: آیت الله بنی فضل پس از پیروزی انقلاب هرگز از پذیرش مسؤولیت های خطیر و حساس دریغ نورزید و همواره در خدمت به نظام و مردم پرنشاط و پایدار باقی ماند.


امام جمعه تبریز با بیان این‌که هر یک از شاگردان آیت الله بنی فضل امروز هر یک منشأ خیر و برکت در منطقه خود هستند، گفت: سیره زندگی، مبارزاتی، علمی، معرفتی و گفتاری مرحوم آیت الله بنی‌فضل کلاس درسی ارزشمند برای جویندگان مسیر حق و حقیقت است، ساده‌زیستی، ساده‌گویی مسائل و صراحت لهجه آن مرحوم زبانزد عالم و خاص بود.


آیت الله شبستری با اشاره به رابطه عمیق و دوستانه آن عالم فرزانه با عموم مردم به ویژه جوانان تصریح کرد: آیت الله بنی فضل بهترین لحظات عمر خود را هم‌نشینی با جوانان بسیجی می دانست و همواره خود را یک بسیجی ولایت‌مدار معرفی می کرد، چنانکه حضور ایشان در یادواره های شهدا در محلات و مناطق مختلف نشأت گرفته از این دیدگاه بود.


وی ادامه داد: آیت الله بنی فضل چه پیش از انقلاب و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ولایت‌مداری خود را ثابت کرد و جزء نخستین علمای بود که به رهبری امام خمینی لبیک گفت و در عرصه های حساس انقلاب حضور متعهدانه یافت. به عبارت دیگر آیت الله بنی فضل دین خود در قبال امام، انقلاب و مردم به خوبی ایفا کرد که حدود 35 مورد از امضاهای ایشان در ذیل اعلامیه‌ها و بیانیه های جامعه مدرسین در دوران ستم شاهی بهترین شاهد براین مدعاست.


گفتنی است، آیت الله شیخ مرتضی بنی فضل از استادان برجسته حوزه علمیه قم در سال 1314 شمسی در یک خانواده مذهبی در تبریز متولد و پس از سپری کردن دوران کودکی تا 20 سالگی مشغول تحصیل در زبان و ادبیات فارسی و عربی شد.


وی بعد از اتمام این دوره عازم قم شد و در حوزه علمیه قم از محضر آیات عظام بروجردی، امام خمینی، اراکی، گلپایگانی و محقق داماد در درس خارج و اصول فقه علوم و عقلی و تقسیر بهره برد.


آیت الله بنی فضل از سوی امام خمینی(ره) به عنوان مسؤول رسیدگی به کمیته های آذربایجان غربی و شرقی و حل اختلافات محلی تعیین و در سال 83 نیز به عنوان استاد نمونه حوزه علمیه قم معرفی شده بود.

از تالیفات متعدد وی می توان به شرح هایی بر بخش منطق منظومه سبزواری، مکاسب، محرمه، بیع، شرح گسترده بر کتاب القضای و الشرایع و مدارک التحریر الوسیله اشاره کرد. آیت الله بنی فضل در دوره اول مجلس خبرگان رهبری نماینده مردم آذربایجان غربی و در دوره های دوم و سوم نماینده آذربایجان شرقی بود./935/ت302/س

ارسال نظرات