۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۱۸۱۸۲۸
آیت الله ایمانی:

دولت مرسی از مبارک برای آمریکا و اسرائیل مبارک‌تر بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس علت ناکامی انقلاب مصر را نفوذ عناصر خارجی در درون حکومت جدید و انحراف آن از مسیری که انقلابیون ترسیم کرده بودند دانست و اظهار داشت: با وجود ماهیت ضد استکباری انقلاب مصر دیدیم که حکومت جدید برای آمریکا و اسرائیل از مبارک هم مبارک تر بودند.
آيت‌الله اسدالله ايماني،امام جمعه شيراز آيت الله اسدالله ايماني

آیت الله اسدالله، ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تحلیل وضعیت مصر، اظهار داشت: در کشوری که انقلاب شده باید الفبای انقلاب حاکم باشد، نمی شود سوار بر مرکب انقلاب شد اما هویت برنامه ریزی و شعارها بر اساس سازش کاری باشد.

وی با اشاره به خواسته و انگیزه مردم مسلمان مصر از ایجاد انقلاب، گفت: مردم به نام اسلام انقلاب کردند و همان ها در انتخابات حضور داشتند بنابراین طبیعتا باید ارزش های اسلامی در کشور متبلور می شد نه این که مسائلی که در گذشته با آن درگیر بودند مجددا زنده شود.

امام جمعه شیراز ماهیت انقلاب مصر را ضد استکباری دانست و خاطرنشان کرد: ملت مصر از آمریکا و اسرائیل رنج می برد و همچنین از این که ارزش های اسلامی در کشورشان پیاده نمی شود ناراضی بودند؛ با وجود این که حکومت جدید زاییده انقلاب بود اما دیدیم که آنها از حکومت مبارک برای آمریکایی ها مبارک تر بودند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به ضد اسرائیلی بودن انقلاب مصر، گفت: با این حال رابطه اسرائیل و مصر کم نشد و حتی رییس جمهور منتخب مردم اسرائیل را دوست به شمار می آورد و منافع اسرائیل با این انقلاب به خطر نیفتاد در حالی که مردم مصر برای نابودی صهیونیست ها و کم کردن سایه آنها از سر کشورشان در صحنه حاضر شدند.

آیت الله ایمانی ادامه داد: انقلابیون کارکنان سفارت اسرائیل را مجبور کردند به سوی سرزمین های اشغال شده برگردند و سفارت خانه را تعطیل کنند اما حکومت جدید مصر برخلاف ایده و خواست مردم آنها را باز گرداند.

وی بوجود آمدن انقلاب مصر را تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: دولت مصر نباید رابطه خود را به لحاظ فکری و مسائل زیر بنایی با انقلاب اسلامی ایران قطع می کردند؛ آنها در برخی شرایط حالت تقابلی به خود گرفتند.

امام جمعه شیراز افزود: سوریه خط مقاوم در برابر اسرائیل است و مردم مصر نیز از این که صهیونیست ها به فلسطینیان ظلم می کنند به ستوه آمده بودند بنابراین دولت مصر نباید به مردم سوریه پشت می کرد، حتی دیده شد از ارسال سلاح برای مخالفان سوری سخن گفتند و با دشمنان ملت مصر تبانی کردند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در نقد عملکرد دولت مرسی، گفت: آنها به جای این که با ایران و سوریه هم آوا باشند با عربستان، آمریکا، قطر و کشورهایی از این دست دوستی برقرار کردند، در حالی که هویت انقلاب اسلامی مصر با ایران و سوریه هم آوا است.

آیت الله ایمانی در بررسی عوامل داخلی دیگر در ناکامی انقلاب مصر، ابراز داشت: حزب اخوان المسلمین در طول حدود هشتاد سالی که از تأسیسش گذشته است به طور جدی خود را آماده حکومت نکرده بود و به عنوان گروهی که با حکومت ظلم و جور برخورد می کند در این مسیر قدم بر می داشت.

وی افزود: آنها چنین فضایی را برای خود ترسیم نکردند که اگر روزی قدرت پیدا کردند دکترین حکومت شان چه خواهد بود و این وضعیت را برای خود پیش بینی نکرده بودند؛ اخوان المسلمین در انقلاب مصر نقش محرک اولیه را ایفا نکردند بلکه شعله اول را جوانان مسلمانی که بر اساس باورهای دینی و تکلیف الهی به میدان آمدند، روشن کردند.

امام جمعه شیراز گفت: حزب اخوان المسلمین زمانی که دید فضا رو به جلو است از این فرصت استفاده کرد؛ ابتدا برخوردها محتاطانه بود اما بعد از این که دید ملت به سرعت به سوی پیروزی حرکت می کنند آمدند و مهار و عنان کار را دست گرفتند.

آیت الله ایمانی با اشاره به این که کشور مصر یک مجموعه چند ملیتی با اعتقادات و فرقه های گوناگون است، ابراز داشت: در چنین فضایی برخوردها باید حساب شده تر از سایر کشورها باشد؛ دولت منتخب نتوانست با ایده ها و اعتقادات دیگران برخوردی مناسب و فرهنگ سازی لازم داشته باشد./928/ت302/ج

ارسال نظرات