۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۱۸۱۸۷۶
یک بام و دو هوای آمریکا؛

سلاح شیمیایی علیه ایران آزاد/ در سوریه خط قرمز ماست

خبرگزاری رسا ـ آمریکا از روی تصاویر ماهواره ای متوجه شد که ایران در آستانه به دست آوردن پیروزی هایی استراتژیک است و به دنبال آن موقعیت نیروهای ایرانی را به عراق اطلاع داد.
بمباران حلبچه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی به نقل از نشریه فارین پالیسی (سیاست خارجی) چاپ واشنگتن، گفت: ایالات متحده در جریان جنگ ایران و عراق با اطلاع از این که عراق از سلاح های شیمیایی استفاده خواهد کرد، کمک های اطلاعاتی در اختیار عراق گذاشته بود.
به گفته بی بی سی؛ فارین پالسی گزارش خود را با استفاده از اسناد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، که به تازگی از طبقه بندی محرمانه خارج شده‌اند، تنظیم کرده است.
این شبکه در ادامه افزود: آمریکا از روی تصاویر ماهواره ای متوجه شد که ایران در آستانه به دست آوردن پیروزی هایی استراتژیک است و به دنبال آن موقعیت نیروهای ایرانی را به عراق اطلاع داد. ایالات متحده کاملا از این موضوع که صدام حسین از تسلیحات شیمیایی علیه ایرانی ها استفاده خواهد کرد آگاه بوده است.
قابل ذکر است آمریکا در جریان جنگ ایران و عراق کمک های نظامی و اطلاعاتی بسیاری را در اختیار صدام حسین گذاشته بود، اما پیش از این مقامات آمریکایی تاکید داشته اند که نمی دانستند ارتش عراق ممکن است از سلاح های شیمیایی استفاده کند.
سرهنگ ریک فرانکونا، وابسته نظامی آمریکا در بغداد در مقطع حملات شیمیایی، به فارین پالیسی گفت: عراقی ها به ما هرگز نگفتند قصد دارند از گاز اعصاب استفاده کنند. البته لازم نبود که بگویند، ما خودمان می‌دانستیم.
گفتنی است انتشار خبر کمک آمریکا به حمله شیمیایی عراق علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده اعلام کرده است استفاده احتمالی از تسلیحات شیمیایی توسط حکومت سوریه نوعی خط قرمز محسوب شده و ممکن است به مداخله نظامی علیه سوریه بیانجامد.
بی بی سی در ادامه گفت: عراق در جریان جنگ هشت ساله اش علیه ایران چند بار از سلاح های شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان استفاده کرد که تنها در هر یک از حملات به سردشت و حلبچه، هزاران نفر کشته شدند.
بی بی سی در ادامه به نقل از فارین پالیسی افزود: کمک های اطلاعاتی به عراق که در حملات شیمیایی استفاده شده، برای این بوده که ایران عقب رانده شده، ناچار به مذاکره بازگردد و سیاست دولت ریگان برای تضمین پیروزی عراق تحقق یابد.
همچنین در اسنادی که فارین پالیسی به آنها استناد می‌کند گفته شده ارزیابی سیا این بوده که ایران شواهد قانع کننده ای درباره کاربرد سلاح‌های شیمیایی نخواهد یافت و همچنین اشاره شده بوده که استفاده شوروی سابق از تسلیحات شیمیایی در افغانستان عکس‌العمل خاصی در پی نداشته و به همین دلیل می‌توان از این سلاح ها علیه ایران استفاده کرد./1421/1409/ح

ارسال نظرات