۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۸۲۰۰۷
ترکیه بر سر دو راهی؛

ورشکستگی اقتصادی یا حفظ آبرو

خبرگزاری رسا ـ ترکیه پیشتر گفته بود که هرگونه ائتلاف جهانی که علیه سوریه شکل بگیرد، در آن شرکت خواهد کرد.
ترکيه حامي اسرائيل در منطقه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی در خبری گفت: احمد داود اوغلو، سوریه را به جنایت علیه بشریت متهم کرده و از جامعه جهانی خواسته است که اقدامی علیه بشاراسد انجام دهد.


به گفته وزیر امور خارجه ترکیه؛ جامعه جهانی در برابر آزمونی قرار گرفته است که باید در مقابل حمله شیمیایی واکنش نشان دهد.


بی بی سی فارسی در ادامه به اصرار ترکیه به مداخله بین المللی در سوریه پرداخت و گفت: اگر به یاد داشته باشیم در ظرف چند ماه گذشته، ترکیه مرتبا به متحدین غربی خود فشار می آورد که بر علیه دولت سوریه اقدام کنند. اقدامی از نوع فشار نظامی و یا حتی کمک تسلیحاتی به نیروهای مخالف، درست کردن منطقه پرواز ممنوع و یا ایجاد مناطق حائل. این اتفاق اخیر اتفاقی است که دولت ترکیه ماه ها منتظرش بوده است.


همچنین ترکیه پیشتر گفته بود که هرگونه ائتلاف جهانی که علیه سوریه شکل بگیرد، در آن شرکت خواهد کرد.


کارشناس بی بی سی فارسی در ادامه به پیامدهای چنین اقدامی برای ترکیه اشاره داشت و گفت: واقعیت این است که بسیاری از احزاب مخالف دولت، از این موضع دولت اردوغان انتقاد کرده و آن را عملی بسیار خطرناک تلقی کرده اند. چراکه اگر ترکیه وارد جنگ علیه سوریه شود، متهم به جبهه گیری به نفع سنی ها و علیه علویان سوریه خواهد شد.


کارشناس بی بی سی افزود: بسیاری معتقدند که دیگر این جنگ برای ایجاد دموکراسی نیست. جنگی بین گروه های مختلف است و ترکیه نیز در جبهه سنی ها علیه علوی ها قرار گرفته است.


ژیار گل در ادامه چنین گفت: اگر شما به بافت اجتماعی ترکیه نگاه کنید می بینید که جمعیت بسیار گسترده ای از این کشور علوی هستند. هر چند علویان ترکیه از لحاظ آیین و سنت با علویان سوری متفاوت می باشند اما از لحاظ تجربه های تلخ تاریخی با هم حس همدردی دارند. در دوران عثمانی ها ظلم هایی که به آنها شده بود این حس همدردی علوی های ترکی با علوی های سوری را ایجاد کرده است. بنابراین این ناآرامی ها به احتمال زیاد به داخل خاک ترکیه نیز کشیده خواهد شد.


به گفته این کارشناس؛ از طرف دیگر اثرات اقتصادی ظرف دو روز گذشته که صحبت ها حاکی از احتمال عملیات نظامی علیه سوریه و احتمال حضور ترکیه در این جنگ دارد، بسیار ملموس و نگران کننده است تا جایی که بازار بورس و ارزش لیره ترکیه به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش چشمگیری داشته است. به همین جهت بسیاری نگرانند که اگر جنگی در منطقه صورت بگیرد، ترکیه ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شود.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات