۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۱۸۲۰۳۲
استاد اخلاق حوزه علمیه ارومیه:

جایگاه واقعی طلاب متصل شدن به ملکوت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: کسی که علمی را یاد بگیرد و به آن علم عمل کند و به خاطر خدا به مردم یاد دهد در ملکوت آسمان‌ها به جایگاه عظیمی متصل می‌شود که سبب تعجب ملائکه‌ها می شود.
جلسه اخلاق حجت الاسلام مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام علی مؤمنی از استادان حوزه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه امروز در جلسه اخلاق طلاب این مدرسه علوم دینی با اشاره به ویژگی های یک طلبه گفت:  طلبگی یک شغل و یا یک صنف نیست و یک تحصیل برای این که در جمع علل ها قرار گیرد نه در بین معلول ها ودر طول مخلوقات و سایر اشیا قرارا گیرد نه در عرض آنها است.

 

وی اضافه کرد: طلبگی یک شخصیت مافوق آدمی است که مورد عنایت خداوند است که ملکه ها خدمتگزار وی هستند.

 

حجت الاسلام مؤمنی با بیان حدیث «من تعلّم العلم و عَمِل به و علّم لله دُعی فی ملکوت السماء عظیماً فقیل: تعلّم لله و علّم لله و عَمِلَ لِله» از امام صادق (ع) به شخصیت و مقام یک طالب علم و طلبه  اشاره کرد و گفت: کسی که علمی را یاد بگیرد و به آن علم عمل کند و به خاطر خدا به مردم یاد دهد در ملکوت آسمان ها به جایگاه عظیمی متصل می شود که سبب تعجب ملائکه ها می شود به گونه ای که ملائکه ها می گویند یاد گرفت به خاطر خدا و تعلیم داد به خاطر خدا و به خاطر خدا به آن عمل کرد، هم خود را وهم دیگران را نجات داد.

 

وی تأکید کرد: طلبگی مثل نور است که در طول اشیا قرار دارد و به عالم نور و روشنایی می بخشد و نور می شود تا عالم را نورانی کند.

 

این استاد اخلاق منظور از علم را علم الهی خواند و افزود: طلبگی مکمل دیگر مخلوقات است و علت آن این است که اول خود را از عذاب جهنم خارج می کند و بعد دیگران را از عذاب جهنم دور می کند.

 

حجت الاسلام مؤمنی به عزتمندی در دوران طلبگی اشاره کرد و گفت : طلبه باید شخصیت واقعی خود را بشناسد و بداند شخصیت واقعی خود چیست؟ و عزت نفس داشته باشد و به غیر از خداوند و امام زمان(عج) تکیه نکند و مردم را هم به سوی خدا با محوریت این دو هدایت کند.

 

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: طلبه باید با قرآن و به ویژه سوره یاسین مأنوس شود و با این سوره اراده خود را تقویت کند.

 

 حجت الاسلام مؤمنی به سخنی از آیت الله وحید بهبهانی که می فرمودند«من که به این جاکه رسیده ام ثمره اش خدمت به طلبه و احترام به طلبه بوده است و بنده هم به این که خدمت گذار طلبه باشم افتخار می کنم چرا که طلبه ملکه زمین است» اشاره کرد و گفت: آیت الله بهجت هم همیشه طلبه ها را به کم حرف زدن توصیه می کردند و می گفتند« انسان هم باید کم حرف بزند و من آنچه را که در یک دقیقه می گویم به آن عمل کنید و صلاح دنیا و آخرت شما در این است».

 

استاد اخلاق حوزه در ادامه جلسه با اشاره به ارزش تشکر در دین مبین اسلام گفت: تشکر از لحاظ عقلی، شرعی و اخلاقی واجب است و بزرگ ترین اخلاق تشکر از کسی است که بر شما دِین دارد و برای شما زحمت کشیده است؛ نخستین کار انسان باید تشکر باشد حال این تشکر از خالق  و یا مخلوق باشد./9361/پ202/س

ارسال نظرات