۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۱۸۲۱۰۹
انواری خبر داد؛

فعالیت 600 روحانی در عرصه ترویج فرهنگ زکات

خبرگزاری رسا ـ سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: کمیته امداد برای جمع‌آوری صدقات و زکات از ولی فقیه و مراجع تقلید اذن دارد، اما برخی مؤسسات یا مجوز فعالیت ندارند و یا اگر مجوزی دارند، اذن ولی فقیه را ندارند.
حسين انواري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حسین انواری، سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در تبریز با بیان این‌که فعالیت های این نهاد انقلابی و مردمی در دو محور درازمدت و کوتاه‌مدت اجرایی می شود، اظهار داشت: مهمترین برنامه این نهاد طرح خودکفایی نیازمندان است که امسال 500 هزار فرصت شغلی را تعریف کرده ایم.


وی با بیان این‌که کمیته امداد تنها 20 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان امام راحل تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: برکات این نهاد سال‌هاست که در عرصه های مختلف مشهود است، که در آخرین فعالیت کمیته در آذربایجان شرقی، در جریان زلزله ارسباران بود که مددجویان بسیاری مورد حمایت قرار گرفتند.


انواری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که هیچ کدام از وجوه جمع‌آوری شده از جمله صدقات، زکات و ... در خارج از کشور هزینه نمی شود، گفت: سالانه به طور میانگین حدود هزار میلیارد تومان از بابت صدقات، زکات، هبه، ایتام و هدایا جمع‌آوری می شود که همه در داخل کشور و در موارد خاص به همان مورد اطلاق شده هزینه می شود.


سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به فعالیت برخی نهادهای مردمی در عرصه کمک به نیازمندان گفت: کمیته امداد برای جمع‌آوری صدقات و زکات از ولی فقیه و مراجع عظام تقلید اذن دارد، اما برخی مؤسسات یا مجوز فعالیت ندارند و یا اگر مجوزی دارند، اذن ولی فقیه را ندارند و معلوم نیست که وجوه جمع‌آوری شده در کدام محل هزینه می شود.


وی افزود: دفتر نظارتی مقام معظم رهبری بر درآمدها و هزینه های کمیته امداد امام خمینی نظارت دقیق دارد و پیشنهاد ما این است آن عده از مؤسساتی که که مجوز ندارند باید جمع‌آوری شوند و اگر مجوزی دارند، باید شفاف‌سازی صورت گیرد که در کجاها هزینه می کنند.


انواری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا مبنی بر چگونگی فعالیت روحانیان و مبلغان حوزوی در ترویج فرهنگ زکات اظهار داشت: امر زکات به صورت جدی از سال 83 در کشور احیا شد و کمیته امداد به اذن رهبری متولی جمع آوری زکات در کشور است.


وی ادامه داد: در این راستا کارهای فرهنگی مختلفی در شهرها و روستاها صورت گرفته که بخش اعظمی از این فعالیت‌ها بر عهده روحانیان مروج زکات بوده است، چنان که هم اکنون بیش از 600 روحانی در این عرصه فعالیت دارند، در امر زکات جمع آوری بر عهده کمیته امداد و محل هزینه از سوی ولی فقیه تعیین می شود.


سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) در پایان تصریح کرد: سالانه بیش از 100 میلیارد تومان دریافتی زکات داریم که عمدتا در همان مناطقی که جمع آوری شده است، هزینه می شود./935/پ202/س

ارسال نظرات