۰۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۸
کد خبر: ۱۸۲۲۶۴
آیت‌الله مظاهری:

سعه صدر شرط توفیق در خدمت به مردم است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که مردم‌داری سبب پیدا کردن شخصیت اجتماعی می‌شود، شرح صدر را لازمه زندگی کردن در میان مردم دانست و گفت: جواب دادن توقعات مردم به قدر توان ابزار دیگر مردم‌داری است.
درس اخلاق آيت الله مظاهري در مسجد حکيم اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان پنج‌شنبه شب در مسجد حکیم اصفهان گفت: نتیجه صبر اجتماعی، مردم‌داری است، این مردم‌داری است که به فرد شخصیت اجتماعی و حکومت بر دل‌ها می‌دهد، اگر فردی شخصیت اجتماعی و حکومت بر دل‌ها داشته باشد می‌تواند در جامعه کار کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که کتاب‌های زیادی درباره مردم‌داری نوشته شده است خاطرنشان کرد: اگر فردی شخصیت اجتماعی می‌خواهد باید این کتاب‌ها را بخواند تا به ابهت و محبوبیت در اجتماع دست یابد.

وی سعه صدر را لازمه زندگی کردن در میان مردم دانست و گفت: اگر کسی سعه صدر نداشته باشد نمی‌تواند در میان مردم زندگی کند، چه این‌که بخواهد بر آنان حکومت کنند، در روایت است که ابزار ریاست شرح صدر است.

حضرت آیت‌الله مظاهری جواب دادن توقعات مردم به قدر توان را ابزار دیگر مردم‌داری دانست و بیان کرد: اگر کسی آخرت و دنیا را می‌خواهد باید جواب توقعات مردم را بدهد، البته این کار کار بسیار مشکلی است و نیازمند صبر است.

وی مردم‌داری را سیره پیامبر اکرم(ص) خواند و ادامه داد: یکی از عوامل پیشرفت اسلام سعه صدر و مردم‌داری پیامبر(ص) و صبر و استقامت در برابر توقعات مردم بود، که این امر کار مشکلی است، هر کس توقعی دارد و فرد باید در این امر صبر داشته باشد.

رییس حوزه علمیه اصفهان مردم‌داری را با مردم ساختن معنا کرد و ابراز کرد: گاه عقیده و نظر مردم با عقیده فرد متفاوت است و افراد با صبر و استقامت یا با دلیل یا یا با سکوت باید جواب او را بدهند.

وی گفت: مجادله و لجاجت کردن از مردم‌داری نیست و سبب از میان رفتن محبت می‌شود، اگر در میان جمعی فرد به مجادله پرداخت محبت او از میان دل‌ها می‌رود، و جلوگیری کردن از مجادله در میان جمع نیازمند صبر است.

بسیاری از شایعه‌پراکنی‌ها در جامعه تهمت محسوب می‌شود

حضرت آیت‌الله مظاهری تأکید کرد: صبر بسیار ثواب دارد، در روز قیامت هر کس به اندازه عملش پاداش دارد اما فردی که صابر باشد بدون اندازه پاداش دریافت می‌کند، «إنما یوفی الصابرون أجرهم بغیر حساب».

وی خدمت به مردم را جزوی از مردم‌داری و دارای مراتبی دانست و گفت: دفاع از مردم یکی از مراتب خدمت به مردم است، جلوگیری از غیبت وظیفه افراد است و باید در غیبت مردم از مردم دفاع کرد و نباید در این جا سکوت کرد و این امر مشکل است ولی اسلام آن را واجب دانسته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: بر اساس روایتی کسی که آبروی فرد شیعه را ببرد و توهین به کسی بکند، به جنگ با خداوند برخاسته است، و دفاع از فرد در این‌جا وظیفه است مانند این‌که دفاع کردن در هنگام ظلم به مظلوم واجب است.

وی تصریح کرد: دفاع از مردم در هنگام غیبت در میان ما ترک شده است، ما ممکن است غیبت‌ و اهانت نکنیم، بلکه غیبت‌شنو و اهانت‌شنو باشیم، و این دو از نظر اسلام تفاوتی ندارد، آن کس که می‌تواند جلوی ظلمی را بگیرد و نگیرد با ظالم در جهنم می‌رود.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که متأسفانه در میان جامعه تهمت و غیبت رواج دارد، ابراز کرد: بسیاری از شایعه‌پراکنی‌ها تهمت به حساب می‌آید، زیرا تهمت چیزی است که در فرد وجود ندارد و به او نسبت داده می‌شود.

دفاع از مردم در هنگام غیبت دستور اسلام است

وی گفت: بسیاری از ما هنگام غیبت و تهمت ساکت می‌مانیم و دفاع از مردم نمی‌کنیم، و این امر نیازمند صبر است، اگر به کسی تهمت بزنند یا غیبت کنند، مورد ظلم واقع شده است و خدا در قرآن فرموده است «ویل لکل همزة لمزة».

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر این‌که دفاع از مردم در برابر غیبت و تهمت برای انسان محبوبیت به دنبال دارد، افزود: مردم‌داری تنها این نیست که به فرد فقط پول بدهیم، بلکه دفاع از دیگران در برابر غیبت و تهمت هم مردم‌داری محسوب می‌شود.

وی گفت: انفاق کردن و صدقه دادن و خدمت به خلق خداوند نیز جزو مردم‌داری است و در روایت آمده است که فرد هر چه قدر می‌تواند باید به مردم کمک کند و اگر بتواند به آنان کمک کند و این کار را انجام ندهد، گناه بزرگی مرتکب شده است.

حضرت آیت‌الله مظاهری اظهار کرد: باید در میان مردم مواسات رایج باشد، پیامبر اکرم(ص) فرمودند معمولا امت من مواسات را در میان خود رعایت نمی‌کنند و این امر در گرو صبر است، مردم خدمت به خلق خدا انجام نمی‌دهند.

وی با بیان این‌که ما افزون بر دادن واجبات مالی باید با مال و جان خود به مردم خدمت کنیم، اظهار کرد: اسلام عزیز وظیفه سنگینی بر روی دوش ما گذاشته است و ما معمولا به این وظیفه عمل نمی‌کنیم و عمل کردن به این وظیفه نیازمند سعه صدر، گذشت، فداکاری و صبر است./914/پ201/ع

ارسال نظرات