۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۱۸۲۳۹۳
مؤلف کتاب آیت فضیلت:

آیت الله بنی‌فضل مصداق روحانی انقلابی و پیش‌رو بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اباذری گفت: آیت الله بنی‌فضل به‌حق از مصادیق روحانیت انقلابی و پیشرو محسوب می شود.
مرحوم آيت الله بني فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری، استاد حوزه علمیه قم و مؤلف کتاب آیت فضیلت امروز در همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله شیخ مرتضی بنی‌فضل، نماینده فقید مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری به تشریح مبارزات انقلابی، آثار و سیره زندگانی آن عالم مجاهد پرداخت.


وی با بیان این‌که آیت الله بنی‌فضل به‌حق از مصادیق روحانیت انقلابی و پیشرو محسوب می شود، اظهار داشت: رهبری در پیامی به مناسبت ارتحال آن مرحوم فرمودند« آن عالم روشن‌بین از جمله اولین پیوستگان به نهضت عظیم امام راحل و از وفاداران صمیمی انقلاب و نظام بودند و خدمات علمی و اجتماعی ایشان در همه این دوران نزد خدای متعالی مأجور و مشکور است.»


حجت الاسلام اباذری با اشاره به این‌که آیت الله بنی فضل در کنار مبارزات انقلابی و شخصیت سیاسی، دارای آثار ارزشمندی است، گفت: حاشیه بر مکاسب محرمه، شرح مبسوط بر منطق شرح منظومه، مباحث باب قضا، قضاوت و قاضی، مدارک تحریر الوسیله امام راحل در ابواب مختلف و ... تنها نمونه هایی از آثار چاپی و یا منتشر نشده آن مرحوم است.


استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آن عالم مجاهد پس از پیروزی انقلاب در حد توان خود در خدمت نظام و مردم بود، نخست همراه آیت الله مسلم ملکوتی به نمایندگی از جانب امام برای رسیدگی به مسائل جاری در استان های آذری زبان منصوب شد و به عبارتی نماینده تام الاختیار امام در استان های شمال غرب بودند و در تعیین امام جمعه شهرهای مختلف نقش اساسی ایفا کردند.


مؤلف کتاب آیت فضیلت افزود: آیت الله بنی فضل در رسیدگی و ساماندهی کمیته ها و دادگاه های انقلاب و نصب قضات در سطح استان تلاش اهی وافری داشت و در دو مرحله افتخار این را داشت تا با احکام امام خمینی در مناطق مختلف آذربایجان به بررسی و گزارش مشکلات موجود بپردازد، تقویت و بازسازی حوزه های علمیه از برکات وجودی آن عالم بوده است.


وی با اشاره به این‌که از ویژگی های بارز روحانیت انقلابی و پیش‌رو تهجد در مسیر تهذیب نفس است، گفت: آن عالم وارسته علم، عمل، تقوا، سیاسی و اعتدال را توأمان داشت، چنانکه امضاهای تاریخی آیت الله بنی فضل در ذیل بیانیه ها و اعلامیه های قبل و بعد از انقلاب مصدق این ادعاست.


حجت الاسلام اباذری ادامه داد: مرحوم آیت الله بنی فضل در دورانی وارد میدان مبارزه با رژیم پهلوی و حضور در کنار امام خمینی شد، که عده‌ای در حوزه دخالت روحانیت در سیاست را دون شأن فقیه می دانستند و گاه نسبت تاریک الصلاه، کمونیست و یا وابسته به انگلیس از سوی مردم به ایشان داده می شد.


مؤلف کتاب آیت فضیلت تصریح کرد: نماینده فقید مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در چنین فضای فکری جزو نخستین علمایی در آذربایجان بود که به نهضت امام راحل پیوست و رهبری نیروهای انقلابی و ولایت‌مدار در این خطه از کشور را عهده‌دار شد./935/پ202/س

ارسال نظرات