۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۸
کد خبر: ۱۸۲۴۵۹
استاد حوزه علمیه:

سبک زندگی اسلامی تأثیر بسزایی در هویت بخشی جامعه دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد و کارشناس حوزوی با اشاره به این‌که ما شیعه هستیم و باید پس از بررسی دریابیم که امام صادق(ع) چه آداب و سبک زندگی را از ما خواسته‌اند، گفت: باید رفتارمان به گونه‌ای باشد که آبرویی برای مذهب جعفری باشیم.
سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام سیدمحمدصادق ابطحی، استاد و پژوهشگر حوزوی، شامگاه گذشته در مراسم عزاداری رییس مذهب جعفری که در حسینیه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) در برخی از دستورهای و سخنانشان آداب، روش و سبک زندگی را برای مردم بیان می‌کنند و باید توجه داشت آنچه که هویت یک جامعه را می‌سازد باورها و اعتقادات، ارزش‌ها و سبک زندگی مردم است.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که هر جامعه‌ای بر اساس باورهایش زندگی می‌کند، خاطرنشان کرد: ارزش‌های یک جامعه بسیار مهم و برگرفته از مکتب و مرام آنان است که در جامعه اسلامی رعایت آداب اسلامی، حسن اخلاق و مانند آن ارزش به شمار می رود.

وی گفت: سبک زندگی برگرفته از باورها و اعتقادات و ارزش‌های مردم است و این نیز در هویت‌بخشی جامعه بسیار اهمیت دارد، اگر فردی باورهای دینی همچون حجاب را نپذیرد در سبک زندگی نیز آن باورها را رعایت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام ابطحی با بیان این که گاه رعایت نکردن سبک زندگی دینی منجر به دست برداشتن از باورهای و اعتقادات دینی می‌شود، ادامه داد: دنیاپرستی و هواپرستی انسان گاه سبب این می‌شود که انسان نسبت به اعتقادات خویش ضعیف شود.

وی اظهار داشت: عاقبت کسانی که نمی‌توانند آیات الهی را در زندگی به کار بگیرند، تکذیب آیات الهی و به سخره گرفتن آنان است و انسان برای این‌که راحت باشد قیامت را نیز تکذیب می‌کند.

کارشناس و مبلغ حوزوی بیان داشت: یاد گرفتن آداب اسلامی برای به دست آوردن سبک زندگی بسیار مهم است، در برخی از کتب روایی این آداب ذکر شده است، در دوران معاصر نیز در کتاب مفاتیح الحیاة، حضرت آیت‌الله جوادی آملی این آداب آمده است.

وی با اشاره به این‌که ما شیعه هستیم و باید پس از بررسی دریابیم که امام صادق(ع) چه آداب و سبک زندگی را از ما خواسته‌اند، ابراز کرد: امام صادق(ع) ما را به تقوا توصیه کرده است؛ بنابراین انسان باید واجبات الهی را انجام دهد و از محرمات پرهیز کند.

حجت‌الاسلام ابطحی گفت: امام صادق(ع) در بیانی از پیروانشان تلاش برای رسیدن به خدا، راست‌گویی، امانت‌داری، حسن معاشرت، سجده‌های طولانی و همسایه‌داری خواسته‌اند که این موضوعات برخی از مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی است.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) در روایت دیگری فرمودند نگاه نکنید به فرد که چه مقدار نماز می‌خواند و روزه می‌گیرد، بلکه اگر می‌خواهید دین‌داری فرد مقابل را بفهمید به صدق و امانت‌داری او نگاه کنید و این نشان‌دهنده اهمیت صدق و امانت‌داری است.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که باید رفتارمان به گونه‌ای باشد که آبرویی برای مذهب جعفری باشیم، ابراز کرد: شیعیان امام صادق(ع) با عمل خود می‌توانند ایشان را شاد کنند اما اگر شیعیان به دستورات امام عمل نکنند، سبب غم و غصه ایشان می‌شوند./914/پ202/غ

ارسال نظرات