۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۸۲۵۰۱

همایش روحانیان کاروان‌های عتبات آذربایجان شرقی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش روحانیان و مداحان کاروان های عتبات عالیات استان آذربایجان شرقی در آستانه سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) برگزار شد.
حجت الاسلام رسول مشهوري، مدير حج و زيارت استان آذربايجان‌شرقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همایش روحانیان و مداحان کاروان های عتبات عالیات آذربایجان شرقی شرقی امروز در آستانه سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) به همت نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مجموعه فرهنگی هنری دکتر مبین تبریز برگزار شد.


حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در این همایش با اشاره به اهمیت فعالیت روحانیان و مداحان کاروان های عتبات اظهار داشت: مبلغان حوزوی کاروان ها باید علاوه تبیین مسائل زیارتی و معنوی، از تغذیه بعد اجتماعی و سیاسی زائران نیز غافل نشوند.


مسؤول دفتر بعثه رهبری در آذربایجان شرقی با بیان این‌که هدف اصلی از زیارت مرقد مطهر ائمه اطهار(ع) بهره مندی و کسب لذت معنوی، انس با اهل بیت(ع) و درک معارف الهی است، تصریح کرد: هرچه معرفت به اهل بیت(ع) عمیق تر باشد، محبت به آن بزرگواران نیز بیشتر خواهد شد.


وی با بیان این‌که روحانیان و مداحان وظیفه دارند شور و شعور حسینی را توأم در کنار یکدیگر در میان زائران کربلای معلی ایجاد کنند، گفت: نتیجه شور و شعور حسینی، معرفت به اهل بیت(ع) و در نهایت عمل به دستورات قرآن و اهل بیت(ع) و تحقق حدیث شریف ثقلین است.


همچنین قنبری، معاون توسعه مدیریت و منابع بعثه مقام معظم رهبری در سخنانی به تشریح فلسفه زیارت و اهمیت سفر به عتبات عالیات پرداخت و با تحلیل اوضاع فعلی کشور عراق اظهار داشت: وضعیت امروز عراق به‌گونه‌ای است که دشمنان اسلام به دنبال تفرقه میان شیعه و سنی هستند، از این رو باید به سمت وحدت حرکت کنیم.


وی با بیان این‌که استکبار از اتحاد مسلمانان به یقین لطمه دیده‌ و تلاش می‌کند تا مسلمانان یکدل و یک‌صدا نباشند، گفت:  امروز بیداری اسلامی به جای رسیده است که اندیشمندان، متفکران و نخبگان جهان اسلام با عنایت به این حرکت دشمن در تلاشند که اتحاد و یکپارچگی را در جهان اسلام حفظ کنند و هر چه این اتحاد حفظ شود به یقین آثار و برکاتش به نفع مسلمان‌ها خواهد بود.


همچنین حجت الاسلام زمانی، مدیر جذب و سازماندهی بعثه مقام معظ رهبری در مورد بایسته‌های تبلیغ، بایدها و نبایدهای سفر به عتبات عالیات و تبیین اماکن زیارتی کشور عراق مطالبی را ارائه کرد و به سؤالات روحانیان و مداحان کاروان های زیارتی عتبات آذربایجان شرقی پاسخ داد.


بنابر این گزارش، فردا نیز همزمان با سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) اردوی توجیهی آموزشی حجاج سال 92 استان آذربایجان شرقی  در محل پادگان آموزشی شهید تجلایی تبریز با حضور کلیه حجاج شهرهای تابعه استان برگزار خواهد شد.


این اردو که از ساعت 8 صبح آغاز می‌شود، پس از اجرای نمادین مناسک حج تمتع (طواف، سعی، رمی) به صورت گروهی و براساس برنامه تنظیم شده، برنامه‌های مشترک اردو نیز با اقامه نماز جماعت آغاز و با صرف نهار، تلاوت آیاتی از قرآن کریم، برگزاری نمادین مراسم برائت، سخنرانی آیت الهد مجتهد شبستری و مداحی تا ساعت 17 عصر ادامه خواهد یافت.


همچنین در این اردو با توجه به ایجاد فضای مشابه برخی اماکن همچون مطاف، مسعی و رمی جمرات، زائران به صورت عملی چگونگی طواف، سعی، رمی جمرات را تمرین و اسکان در چادرهای مشابه منی و عرفات را تجربه خواهند کرد که بازخورد این مسأله ضمن آموزش عملی و انس با این اماکن موجب رفع استرس و اضطراب ناشی از عدم آشنایی با این مناسک و اماکن خواهد بود./935/پ202/س

ارسال نظرات