۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۸۲۵۰۳
استاد حوزه علمیه قم:

طلاب حریم امام صادق را با همراه کردن علم و ایمان حفظ کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که امام صادق(ع) حق بزرگی بر حوزه‌های علمیه دارند، گفت: طلبه باید بر روی ایمان خود کار کند و طلاب باید حریم امام صادق(ع) را با علم و ایمان حفظ کنند.
حجت الاسلام سيد مرتضي صالحي خوانساري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم و کارشناس حوزوی، پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالحکمه در مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام صادق(ع) گفت: علم و ایمان در دل بنده مؤمن جای می‌گیرد و میوه آن حکمت است، خداوند نیز در یک حدیث قدسی به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید نه زمین و نه آسمانی من را نمی‌تواند در خود جای دهد، بلکه جایگاه من در قلب بنده مؤمن است.

حجت‌الاسلام صالحی خوانساری ابراز کرد: انسان باید دل خود را پاک کند تا ایمان و علم را به دست بیاورد و برای این‌ کار بر اساس فرمایش حضرت عیسی(ع) باید متخلق به اخلاق و مؤدب به آداب الهی شویم.

وی با بیان این‌که طالب علم و طلبه نباید به هر تفریحی دست بزند، ادامه داد: طلبه باید در مسیر علم با تلاش و کوشش علم را از قلب خود به دست بیاورد، نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود، در وجود هر فرد گنج‌های فراوانی است که استخراج آن نیاز به کاوش دارد.

کارشناس و مبلغ حوزوی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در میان علما جایگاه بسیار ممتازی داشتند و برای این کار بسیار زحمت کشیدند، تنها به خواندن کتاب‌های حوزه علمیه بسنده نکردند.

وی با بیان این‌که باید دروس مقدمات و ادبیات عرب را به خوبی خواند، ابراز کرد: متأسفانه برخی طلاب در پایه‌های بالاتر در ادبیات عرب تسلط ندارند، کار دیگری که باید کرد این است که باید زحمت ایمانی کشید تا انسان به حکمت دست یابد.

حجت‌الاسلام صالحی خوانساری با بیان این‌که طلبه باید ملا شود، حکمت و فلسفه را بفهمد، ادامه داد: طلبه باید بر روی ایمان خود کار کند، باید حریم امام صادق(ع) را با علم و ایمان حفظ کنیم، امام صادق(ع) حق بزرگی برای حوزه‌های علمیه دارند.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمود روز را آغاز کن در حالی که عالم یا فراگیرنده و شاگرد یا شنونده یا دوست‌دار علم و عالم باشی و باید میان این چهار حالت زندگی کنی و راه پنجم را انتخاب نکن که هلاک می‌شوی.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه «یرفع الله الذین امنوا والذین أوتوا العلم درجات» خاطرنشان کرد: کسی که بتواند علم و ایمان را به قلب خود راه دهد، به درجه‌های بسیاری دست می‌یابد، هم علم و هم ایمان به معنای واقعی کلمه باید داشته باشیم.

وی گفت: ایمان و علم اگر در وجود انسان جمع شد، انسان به حکمت دست می‌یابد «یؤتی الحکمة من یشاء و من یؤت الحکمة فقد أوتی خیرا کثیرا»، این خیر کثیر همان درجه‌هایی است که در آیه قبل اشاره شده است.

حجت‌الاسلام صالحی خوانساری به معنای حکمت اشاره کرد و گفت: حکمت به معنای متقن سخن گفتن و مثیب است، یعنی هیچ‌گاه اشتباه نمی‌کند، فرد عالم ممکن است اشباه کند، اما صاحب حکمت اشتباه نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر فرد به حکمت دست نیابد، در جامعه مؤثر نخواهد بود، باید علم و ایمان با یکدیگر جمع شود تا بر روی دیگران تأثیرگذار باشد، گاه دیده می‌شود که افرادی بر تبه‌کاران در طول تاریخ تأثیر گذاشته‌اند که هم از علم و هم از ایمان استفاده کرده‌اند.

کارشناس مسائل دینی درس‌های حوزه علمیه را تابلو و دلالتی برای مسیر حکمت و هدایت برشمرد و اظهار کرد: کتاب‌های طلبگی راهنماهایی است که فرد را به نقطه‌ای دیگر رهنمون می‌کند، علم را باید در دل انسان جست‌وجو کرد./914/پ202/ی

ارسال نظرات