۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۱۸۲۵۱۱
کارشناس رسانه:

شبکه‌های ماهواره‌ای نهاد مقدس خانواده را تهدید می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی رسانه از رسانه‌ها به عنوان یکی از تأثیرگذارترین مقوله‌های فرهنگی و اجتماعی در زندگی نام برد و گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای نهاد مقدس خانواده را تهدید می‌کنند.
شبكه هاي ماهواره اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضوانی، کارشناس رسانه در برنامه سایه روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث تأثیر رسانه بر خانواده پرداخت و گفت: رسانه‌ها به عنوان یکی از تأثیرگذارترین مقوله‌های فرهنگی و اجتماعی در زندگی ما حضور دارند، امروزه به دلیل تنوعی که در رسانه‌ها وجود دارد از جمله رادیو، روزنامه، تلویزیون، سینما، کامپیوتر و اینترنت، تأثیرات متفاوتی هم وجود دارد.

وی ادامه داد: ما در هر شغلی و هر مکانی که باشیم رسانه‌ها هستند و بر زندگی ما تأثیر دارند، رسانه‌ها جزء واقعیت‌هایی هستند که سریع وارد زندگی ما شده‌اند و شاید ما آمادگی برای پذیرش آن‌ها را نداشتیم، اما حالا که وارد زندگی ما شده‌اند لازم است که آن‌ها را بشناسیم، البته درست است که نهادهای تأثیرگذار بر زندگی ما متفاوتند اما رسانه‌ها چون سهم بالاتری دارند از اهمیت بیشتری برخوردارند.

خطرات ماهواره بر روابط زوجین

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: وقتی می‌گوییم رسانه، برای رسانه‌ها سطوحی معتقدیم، تلویزیون با سینما متفاوت است، ماهواره با تلویزیون و سینما و همچنین رادیو و اینترنت همه با هم فرق دارند، همه این رسانه‌ها تأثیرات منفی یا مثبت بر خانواده می‌گذارند اما ماهواره به عنوان یک رسانه گسترده و بسیار عمیق موقعیت خاصی دارد، چرا که فرآیند تکرار با شیب ملایم در یک بازه زمانی اتفاق می‌افتد.

حجت‌الاسلام رضوانی ادامه داد: تأثیرات ماهواره به گونه‌ای است که اول در حوزه ناخودآگاه ما تأثیر می‌گذارد بعد وارد حوزه خودآگاه می‌شود، بنابراین تأثیرات ویژه‌ای بر مخاطبین دارد، در رسانه‌ها تأثیرات مثبت و منفی وجود دارد اما در خصوص ماهواره به نظر می‌رسد که شیب تأثیرات به سمت مثبت نیست، این رسانه نقطه تهدیدی برای هسته اجتماع جامعه که خانواده است محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: در اغلب فرهنگ‌ها ـ به جز فرهنگ مدرنی که متأسفانه به سرعت گسترش پیدا کرده است ـ و ادیان، خانواده نهاد مقدسی است و برای خانواده تقدس ویژه‌ای قائل شده‌اند، آسیبی که متأسفانه امروزه رسانه‌ها و سینما بر خانواده دارند، تهدید کردن اصل مودت و رحمت در خانواده است، فرزندان احساس بی نیازی از والدین می‌کنند و در حوزه زنان با رواج فمینیسم اصل حقوق محوری ترویج می‌شود.

این کارشناس رسانه بیان داشت: آن قدر در سینما و رسانه ما اصل حقوق زن، حقوق فرزندان، حقوق مرد پررنگ شده است و گاه به صورت غیر واقعی از آن حرف آمده است که تکلیف محوری به محاق رفته، این یکی از آسیب‌هایی است که رسانه در حوزه خانواده ایجاد می‌کند، درگیری‌ها، دعواها و تنش‌هایی که در خانواده‌ها وجود دارد برای گرفتن حقوق از یکدیگر است.

وی ابراز داشت: یکی دیگر از ره‌آوردهایی که فرهنگ غرب برای جوامع دیگر داشته و توسط رسانه‌ها اشاعه پیدا کرده است، موضوع تخصصی شدن همه حوزه‌ها به خصوص حوزه خانواده است، در حقیقت خانواده های ما در این حوزه وارد رقابت ناسالمی شده‌اند، بین زن و شوهر هر دو و جدای از یکدیگر، رقابت به وجود آمده است، یعنی با هم هستند اما هر کدام به تنهایی، به دنبال موقعیت اجتماعی بهتر است.

حجت‌الاسلام رضوانی در پایان گفت: زن در تلاش است در جامعه برای خودش موقعیتی ایجاد کند، در واقع ترویج از بین رفتن تعادل در خانواده‌ها، یکی از اشکالاتی است که باور اکثر زنان ما شده است، که اگر زن در بیرون از خانه کار نکند اصلاً موقعیت اجتماعی ندارد، رسانه‌های داخلی و خارجی این فرهنگ را عمومی می‌کنند و کم کم تبدیل به یک باور می‌شود و خانواده‌ها را تهدید می‌کند. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات