۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۱۸۲۵۲۹
رییس انجمن اصول فقه حوزه:

مبلغان از روش و منش امام صادق‌ برای تبلیغ دین الگو بگیرند

خبرگزاری رسا ـ رییس انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه دانشگاه امام صادق‌(ع) در گوشه‌ای از جهان بود اما جهانی می‌اندیشید و جهانی مطالب خود را ابراز می‌کرد، گفت: مبلغ دین باید با الگو گرفتن از روش و منش علمی امام صادق‌(ع) جهانی تبلیغ کند.
حجت‌الاسلام سيدمحمدصادق محمدي

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدصادق محمدی، استاد درس خارج حوزه و رییس انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت امام صادق‌(ع)، روش و منش علمی آن حضرت را الگوی جامعی برای مبلغان دین دانست.

 

وی با اشاره به مقارن شدن امامت امام صادق‌(ع) با سال‌های پایانی حکومت بنی‌امیه، نقاط ضعف فراوان مذهبی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی این حکومت فاسد را که سبب ساقط شدن آن شد، فرصت مناسبی برای امام ششم شیعیان در راستای انقلاب فرهنگی و علمی ارزیابی کرد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه انقلاب فرهنگی و علمی امام صادق‌(ع) را باید در قالب دانشگاه بیان کرد و نه دانشکده، تصریح کرد: امام صادق‌(ع) نه در یک علم خاص، بلکه در بسیاری از علوم عقلی، نقلی و تجربی کرسی تدریس داشتند.

 

وی با اشاره به شاگردان متعدد و متفاوت امام صادق‌(ع) افزود: امام صادق‌(ع) هم شاگردان برجسته شیعه و هم شاگردان برجسته اهل سنت داشتند؛ یحیی بن سعید انصاری، ابن جنی، مالک بن انس، سفیان ثوری و ابوحنیفه از شاگردان سنی مذهبی بودند که در درس حضرت شرکت می‌کردند.

 

وی سخنان دانشمندان اهل سنت در رابطه با امام صادق‌(ع) را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: مالک بن انس می‌گوید «من فقیه‌تر و داناتر از جعفر بن محمد ندیده‌ام» یا ابوحنیفه این سخن معروف را می‌گوید که اگر آن دو سال علم‌آموزی از امام صادق نبود، ابوحنیفه هلاک می‌شد.

 

حجت‌الاسلام محمدی از جابربن حیان آن کیمیاگر معروف، هشام‌بن حکم متکلم سترگ و مؤمن الطاق مناظره‌گر قهار به عنوان برخی از شاگردان شیعه امام صادق‌(ع) نام برد و ابراز کرد: در دانشگاه امام صادق‌(ع)، جمیع علوم برای جمیع بشر و برای جمیع سلیقه‌ها تدریس می‌شد.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه امام صادق‌(ع) را باید به نام دانشگاه آزاداندیشی و نظریه‌پردازی معرفی کنیم، تأکید کرد: با مطالعه دقیق در ارتباط با مجامع علمی مرتبط با امام صادق‌(ع) در می‌یابیم که روش آن حضرت آزاداندیشی و نظریه‌پردازی بود.

 

رییس انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم گفت: دانشگاه امام صادق‌(ع) به تمام معنا مولد علم و اندیشه و یک نمونه بسیار عالی در حد کمال برای این سخن گهربار رهبر معظم انقلاب است که سفارش فراوانی نسبت به آزاداندیشی و نظریه‌پردازی دارند.

 

وی دانشگاه امام صادق‌(ع) را با رویکرد شایسته‌سالاری توصیف و تصریح کرد: اگر در کلمات شاگردان آن حضرت دقت کنیم، می‌یابیم که شاگردان در پرتو خورشید علم که امام صادق‌(ع) باشد خودشان تولید علم و اندیشه داشتند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: امام صادق‌(ع) نسبت به شاگردان خود با روحیه شایسته‌سالاری رفتار می‌کردند، به بسیاری اجازه مناظره نمی‌دادند اما درباره مؤمن الطاق می‌فرمودند که وی همچون باز شکاری بر شکار خود فرود می‌آید و به مباحثه می‌پردازد.

 

وی اظهار کرد: آن حضرت درباره زراره می‌فرماید «رحم الله زرارة بن اعین، لولا زرارة لا ندرست آثار النبوة و احادیث ابى...» که این سخن نشان از شاگردپروری آن حضرت دارد که با کلام و رفتار خود استعدادها را شکوفا می‌کردند و این از ویژگی‌های مهم دانشگاه امام صادق‌(ع) است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه دانشگاه امام صادق‌(ع) در گوشه‌ای از جهان بود اما جهانی می‌اندیشید و جهانی مطالب خود را ابراز می‌کرد، گفت: بی‌جهت نیست و بسیار درست گفته‌اند که مذهب شیعه را مذهب جعفری نامیدند.

 

وی با تأکید بر اینکه مبلغ دین باید با الگو گرفتن از روش و منش علمی امام صادق‌(ع) جهانی تبلیغ کند، اظهار کرد: یک مبلغ در یک روستای دور افتاده می‌تواند مطالب خود را با رویکرد جهانی ابراز کند و این خود از دیگر ویژگی‌های مهم دانشگاه امام صادق‌(ع) است./920/ت302/ی

ارسال نظرات