۱۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۸۲۶۵۲
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

ویژگی های شاگردان امام صادق

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه همدان 9 ویژگی را از ویژگی های راستین شاگردان امام صادق(ع) دانست و به تشریح آنان پرداخت.
شهادت امام صادق(ع) امام صادق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در منطقه غرب، آیت الله عندلیب زاده، استاد حوزه علمیه، صبح امروز، در مراسم سوگواری امام صادق(ع) که در حوزه علمیه آخوند(ره) همدان برگزار شد، اظهار داشت: قرآن کریم در میان اهداف بعثت پیامبران(ع) از دو واژه تزکیه و تعلیم استفاده کرده و هدف بعثت پیامبران تزکیه نفوس، تربیت انسان‌ها و تعلیم کتاب و حکمت است.

وی در ادامه برای تفسیر این مطلب به بیان حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر « از میان شاگردان کسی را دوست دارم که عاقل باشد و این صفت دارای شش ویژگی عدم فریب شیطان، خودنگهدار، استفاده بهینه از لحظات عمر، بیدار بودن دو چشم باطن، امانت دار اعضا و جوارح و برگزیدن راه بی خطا باشد» پرداخت و گفت: ویژگی دوم شاگردان امام صادق(ع) دارا بودن علم سودمند برای دنیا و آخرت خود و مردم است.

این استاد حوزه علمیه ویژگی سوم دوستان امام ششم را نام برد و گفت: امام صادق(ع) دوستدار انسان فهیم است و انسان فهیم کسی است که دستور قرآنی را با تفکر عمل کند و در وجود خود در دنیا و در گذشته و در هر پدیده‌ای که می‌بیند دقت کند و از آن عبرت بگیرد.

آیت الله عندلیب زاده افزود: حوزه‌های علمیه تاکنون به پرورش طلابی پرداخته‌اند که عامل به علم بوده‌اند.

وی ویژگی چهارم از شاگردان امام صادق(ع) را بیان کرد و ابراز داشت: فرد فقیه باشد به این صورت که در دین آگاهی عمیق داشته باشد که نمونه بارز آن در تاریخ «جابر بن حیان» است.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: دوست امام صادق(ع) کسی است که بتواند بر غضب خود غالب شود و این ویژگی شاگردان ممتاز مکتب این امام شریف است.

وی افزود: شاگردان امام ششم کسی است که بتواند با افکار مخالف هم ارتباط برقرار سازد در حالی که مدافع راستین اسلام باشد.

آیت الله عندلیب زاده به ویژگی هفتم و هشتم شاگردان امام جعفر صادق(ع) اشاره کرد و بیان داشت: شاگردان امام ششم کسانی هستند که صداقت و متانت در اعمال آن‌ها آشکار باشد.

وی اظهار داشت: ویژگی نهم وفادار بودن به پیمان‌های خود است که در نهایت باید گفت کسی می‌تواند بگوید مورد محبت امام جعفر صادق(ع) است که این 9 ویژگی را دار باشد.

گفتنی است، همزمان با شهادت امام صادق(ع) دسته های عزاداری به سوی مسجد جامع همدان حرکت کردند./957/پ202/غ

ارسال نظرات