۱۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۱۸۲۶۸۰
مدیر حوزه های علمیه کشور:

عملگرایی نخستین شرط محبت اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله حسینی بوشهری نخستین شرط دلدادگی اهل‌بیت(ع) را پیروی و اطاعت از دستورات آنان دانست و اذعان داشت: اگر کسی ادعای حب اهل‌بیت(ع) را دارد، باید رفتار و خط اهل‌بیت را بشناسد و به آن تأسی کند.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه کشور، امروز در مراسم عزاداری مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه نواب و با حضور بزرگانی همچون آیت‌الله مرتضوی برگزار شد، آثار و لوازم محبت بر اهل‌بیت(ع) را برشمرد و گفت: برای رسیدن به معرفت و شناخت حقیقی و واقعی و همچنین نجات در دنیا و آخرت و رسیدن به خوشبختی دائمی، یک راه اساسی و کلیدی وجود دارد و آن هم ورود به راهی است که اهل‌بیت عصمت و طهارت برای ما ترسیم کرده‌اند.

وی اهل‌بیت(ع) را صراط مستقیم خداوند دانست و افزود: آنان نسبت به ذات کبریایی حق تعالی به درجه کمال رسیده‌اند و اگر ما نسبت به ائمه اطهار(ع) شناخت و معرفت حقیقی و واقعی پیدا نکنیم، نمی‌توانیم به محبت اهل‌بیت دسترسی پیدا کنیم.

نایب‌رییس جامعه مدرسین به سه مسأله کلیدی در شناخت و درک محبت اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: معرفت و شناخت مقدمه محبت است و این دو، مقدمه اطاعت و اگر کسی در وادی محبت و عشق به اهل‌بیت گام گذاشت و حقیقتاً شیعه و دلباخته اهل‌بیت شد، وارد مسیر اطاعت آنان شده است.

وی به دلباختگی سلمان نسبت به پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و بیان داشت: محبت و ارادت سلمان فارسی به حدی بود که ایشان، سلمان را در سلسله وجودی خود جای داده و در مورد او می‌فرماید«سَلمان منّا اَهلِ البِیت»، سلمان از ما اهل‌بیت است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این که خداوند اجر رسالت نبی اکرم را مودت نسبت به قربا می‌داند، اذعان داشت: قربا همان اهل‌بیت هستند و مودت نیز در لغت‌شناسی در جایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که محبت توأم با اطاعت باشد؛ هنگامی که خداوند به پیامبر می‌فرماید که به پیروانت بگو من به دنبال پاداش و مزد نیستم و تنها مرد رسالت من، مودت قربا است، یعنی همین موضوع.

وی به برگزاری مجالس عزاداری امام صادق(ع) در نقاط مختلف جهان اشاره کرد و گفت: این که دیده می‌شود امروز افزون بر کشور ما در نقاط مختلف عالم ارادتمندان اهل‌بیت(ع) به‌نام امام صادق(ع) مجالس عزا برپا می‌کنند، چیزی جز مودت نسبت به این خاندان نیست.

محبت و مودت، مدار و اساس اسلام است

نماینده مجلس خبرگان رهبری به حدیثی از پیامبر «لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ أسَاسٌ وَأسَاسُ الإِسْلامِ حُبُّنا أهْلَ البَیْتِ» اشاره کرد و بیان داشت: این حدیث، اساس و مدار اسلام را که محبت و اطاعت از اهل‌بیت است را مشخص می‌کند؛ اگر محبت و مودت را از زندگی یک مسلمان حذف کنیم، برای او چیزی نمی‌ماند.

وی جلوگیری از خواسته‌های نفسانی و وارد نکرد لقمه حرام به زندگی را از ویژگی‌های شیعه جعفری دانست و اظهار کرد: عمل کردن برای رضای خدا و ترس از عقاب الهی، نشانه محبت و معرفت نسبت به اهل‌بیت است همان‌گونه که حضرت زهرا (س) نشانه‌های شیعیان را عمل به آنچه اهل‌بیت می‌گویند و انجام ندادن آنچه که ایشان فرمودند می‌داند.

مدیر حوزه علمیه کشور اولین شرط دلدادگی اهل‌بیت(ع) را پیروی و اطاعت از دستورات آنان دانست و اذعان داشت: اگر کسی ادعای حب اهل‌بیت(ع) را دارد، باید رفتار و خط اهل‌بیت را بشناسد و به آن تأسی کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری دومین شرط را داشتن تولی و تبری دانست و گفت: محب اهل‌بیت باید دوستان و دشمنان خدا و ایشان را بشناسد و مطابق با خواسته اهل‌بیت، دوستان اهل‌بیت را دوست بدارد و با دشمنان ایشان دشمنی بورزد همان گونه که امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند«اگر کسی دوستی و دشمنی اهل بیت را در هم بیامیزد، نه او از ما است و نه ما از اوییم».

وی آمادگی برای مواجه‌شدن با بلا و مصیبت را سومین اصل عنوان کرد و تصریح کرد: شیعه اهل‌بیت بودن لزومأ با رفاه و آرامش همراه نیست بلکه مؤمن در کوران بلایا و مصیبت‌ها است که آب دیده می‌شود تا در مواجهه با مشکلات ایستادگی کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری جلب علاقه اهل‌بیت و عشق به این خاندان را دو شرط دیگر در ارادت به ایشان دانست و گفت: محبت اهل‌بیت (ع) باعث مضاعف شدن حسنات انسان می‌شود و عشق به اهل‌بیت(ع) نیز باعث آمرزش گناهان می‌شود.

وی یادآور شد: لازمه عشق ورزیدن به پیامبر، دوری از گناه و معاصی است و کسی که محب اهل‌بیت باشد، سعی می‌کند تا رفتار خود را به ایشان نزدیک کند.

نایب‌رییس جامعه مدرسین خطاب به طلاب حاضر در مراسم با تأکید بر استقامت در راه طلبگی، بیان داشت: نکند که سختی‌های دوران طلبگی ما را از راه خود ناامید کند همان طور که در روایات نیز ذکر شده که هر که در دنیا با ما است، در آخرت نیز با ما خواهد بود./9315/پ201/س

ارسال نظرات