۱۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۸۲۷۲۵
استاد حوزه علمیه:

خودخواهی سد راه بندگی و خدامحوری است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی گفت: مشکلات ما از وقتی شروع می‏شود که می‏خواهیم هر کاری که دلمان خواست انجام دهیم، که این شروع مخالفت با خداوند است و باعث ایجاد سختی برای خودمان می‏شویم.
حجت الاسلام مختارآبادي استاد حوزه علميه کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام مختار آبادی، استاد حوزه علمیه کرمان، عصر روز یازدهم شهریور در جمع عزاداران صادق آل محمد(ص) که در مسجد امام حسین(ع) کرمان برگزار شد، گفت: در مکتب امام صادق(ع) شاگردانی بودند که حتی شیعه هم نبودند اما از دریای علم این امام عزیز استفاده می‏کردند.


وی ادامه داد: بزرگان اهل تسنن یا به صورت مستقیم شاگرد امام صادق(ع) بودند یا با واسطه از شاگردان امام صادق(ع) به شمار می‏آمدند.


استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که کسانی که ادعای شاگردی امام صادق(ع) را داشتند در حقیقت راوی بودند نه شاگرد، ابراز داشت: بیشتر افرادی که در مکتب حضرت صادق(ع) درس می‏خواندند فقط به نقل حدیث از آن حضرت می‏پرداختند و یار واقعی نبودند.


وی با اشاره به سوالی که امام صادق(ع) از یکی از شاگردانشان درباره آنچه دانش از طریق امام صادق(ع) به دست آورده است، گفت: این شاگرد و یار حقیقی در پاسخ گفت اولین مطلبی که آموختم این بود که هر کس در دنیا چیزی را دوست داشته باشد روزی از آن جدا خواهد شد؛ برای همین تمام تلاش خود را برای این گذاشتم که چیزی به دست آورم که از من جدا نشود.


حجت الاسلام مختارآبادی خاطرنشان کرد: آنچه مکتب امام صادق(ع) به ما یاد می‏دهد این است که عمل خوب است که برای انسان می‏ماند و از او جدا نمی‏شود.


وی با بیان این که دومین نکته که این شاگرد امام صادق(ع) از ایشان آموخته بود افتخار به آن چیزی است که خدا به آن افتخار می‏کند، اظهار داشت: برای خداوند با افتخار‏ترین چیزها تقوا است.


این استاد حوزه با تأکید بر این که تقوا باید در همخ ابعاد زندگی انسان جلوه کند، گفت: اگر تقوا در مال و فرزندان ظهور بیابد، مال و فرزندان هم با تقوا می‏شوند و ‏این سبب افتخار مؤمن می‏شود.


این کارشناس مسائل دینی به نکته بعدی این شاگرد امام صادق(ع) اشاره کرد و ادامه داد: کسی که از مقام پروردگارش بترسد جایگاه او بهشت خواهد بود و من همه تلاش خود را بر مخالفت با هوای نفس قرار دادم، زیرا نفس همیشه بر خلاف هوای نفس عمل می‏کند.


وی همچنین تصریح کرد: مشکلات ما از وقتی شروع می‏شود که می‏خواهیم هر کاری که دلمان خواست انجام دهیم، که این شروع مخالفت با خداوند است و باعث ایجاد سختی برای خودمان می‏شویم.


حجت الاسلام مختارآبادی در پایان گفت: هوس باعث تکلف می‏شود این همان چیزی است که امام صادق(ع) درباره آن گفته‏اند«اگر می‏خواهید درهای رحمت به روی شما باز شود ازدواج کنید» و از غیر این راه به هر روش دیگر که بخواهیم هوای نفس را کنترل کنیم باعث زحمت خود و دیگران خواهیم شد و این توصیه امام صادق(ع) به شیعیان واقعی مکتب جعفری است./9702/پ203/س

ارسال نظرات