۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۱۸۲۸۹۳
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی‎نیا:

خدا شناسی بدون شناخت ائمه توهم است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه خداشناسی بدون شناخت ائمه اطهار(ع) توهم است، گفت: خداشناسی ما ضعیف است و به فرموده اهل‎بیت(ع) کسی را می‎خوانیم که نمی‎شناسیم.
استاد فاطمي نيا در مراسم بزرگداشت آيت الله بروجردي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمینیا، استاد اخلاق حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم سوگواری امام صادق(ع) که با حضور طلاب و اساتید در مسجد اعظم برگزار شد با اشاره به روایتی از امام ششم(ع) ستون شخصیت انسان را عقل دانست و گفت: عقل انسان ابتدا به صورت هیولایی است و عقل هولایی به عقلی که هنوز به فعلیت نرسیده است می‏گویند.

وی ادامه داد: پس از بزرگ شدن انسان عقل از حالت هیولایی خود در آمده و به فعلیت میرسد و وقتی این عقل به فعلیت رسید باید از آن درست استفاده کرد، فردی بیان میکند که خدمت امام رضا(ع) رسیدم و عرضه داشتم یابن رسول الله(ص) عقل چیست؟ حضرت فرمودند «عقل محبت است، ادب کلفت است و هر کس متکلف ادب باشد به دست میآورد» و  ادب به تکلف افتادن است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‎که ادب در میان مردم به معنای مؤدب نشستن و رفتار کردن است، اظهار داشت: بزرگان میگویند ادب به هر حسنی که از ریاضت نفس حاصل شود گفته میشود.

حجتالاسلام والسلمین فاطمینیا با بیان اینکه عقل چیزی است که نمیتوان آن را از بازار، حوزه و دانشگاه خریداری کرد، افزود: کاربرد مرز عقل بسیار گسترده و وسیع است، البته وقتی عقل با نور همراه باشد فرد عالم میشود و این نوع عقل از فکر ما خارج است که سبب جبران گذشته و مسلط شدن بر آینده میشود.

وی گفت: مردم در عرصه دیانت دو گروه هستند عدهای واقف و دسته دیگر مسافرند؛ واقف به کسی گفته میشود که مسلمان است، واجبات و مستحبات را یاد گرفته و اعمال را به خاطر ثواب آن انجام میدهد و تمام اسلام را در انجام مستحبات و واجبات میداند و هیچ وقت فکر نمیکند که اگر اسلام این است چرا اولیا الهی برای این دین شهید شدند در حالی که هنر اسلام تربیت علمای است که با ائمه(ع) و انبیا در ارتباط بودند واقفون در جا میزنند و خود را گل سر سبد میدادند.

خطیب توانای کشور تأکید کرد: الازهر مصر و حوزه علمیه نجف در یک سال تأسیس شدند ولی مقایسه عملکرد آنها با یک دیگر شرم آور است، الازهر خدمات علمی و دینی ارائه داده، اما حوزه علمیه نجف هزار سال است که میوه میدهد و آیتالله قاضی و بهجت از میوههای حوزه علمیه نجف هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه گروه دیگر از مردم مسافر هستند مسافران را به دو گروه تقسیم و عنوان کرد: دسته اول افرادی که به قیامت، حساب و کتاب، سؤال و جوابهای قبر فکر میکند از اینرو گناه نمیکند، مسافران با پا راه میروند فکر میکند و خدا نیز هدایت آنها را زیاد میکند ولی گروه دوم اهل پرواز هستند که خدا شناس بوده و به خداوند متعال معرفت داشته و به وظیفه خود عمل میکنند.

وی ادامه داد: محبت و معرفت با یکدیگر تعامل دارد، اگر عمل به وظیفه کنیم معرفتمان زیاد میشود و وقتی معرفت زیاد شد محبت نیز زیاد میشود، حتی وقتی محبت زیاد شد معرفت زیاد میشود و در انتهای آن فرد به شوق رسیده و پرواز میکند و با عبادت بر نفس اماره خود مسلط میشود.

حجتالاسلام والمسلمین فاطمینیا، خدا، پیامبر(ص) و امام شناسی را در هم آمیخته دانست و گفت: خداشناسی ما ضعیف است و به فرموده اهلبیت(ع) کسی را میخوانیم که نمیشناسیم، خدا، پیامبر(ص) و ائمه(ع) شناسی به هم وصل هستند و اگر کسی بگوید من خدا شناس هستم ولی پیامبر(ص) و ائمه(ع) را نمیخواهم بشناسم توهم کرده است.

وی تأکید کرد: زبان و غضب بسیاری از دربهای کارهای خیر را میبندد از اینرو باید مراقب آنها باشیم، حتی حفظ زبان در فرد شوق به پرواز را به وجود میآورد و وقتی شوق در پرواز به وجود آمد محبت فرد به خدا بیشتر میشود.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز مردم خواب زده شدند و برخی مواقع تا صبح براب تماشای تلویزیون بیدار هستند، تماشای تلویزیون خوب است، باید اخبار را شنید و به زمان خود بصیر بود نه این که همه را مخلوط کرده و بهم ریخت چرا که این کار سردرگمیرا در پی دارد.

استاد حوزه در پایان یادآور شد: فردی گنه کار توبه کرد و از اوتاد شد، وقتی از او سؤال کردن چرا اینگونه شدی گفت من فکر کردم که وجودم همانند کره زمین است که در آن آتشفشان، گرد غبار و دیگر مسائل است، که غبار آن همانند تکبر است که اگر راه بیفتد فرد دیگر جای را نمیبیند، وقتی فرد گرفتار تکبر شود حتی برخی مواقع خانواده خود را فراموش میکند غضب من نیز همانند آتشفشان است که اگر فوران کند کار به جای می‎رسد که فرد به خیمههای اباعبدالله(ع) حمله می‎کند./993/پ202/ی

ارسال نظرات