۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۱۸۲۹۰۰
آیت‌الله مظاهری:

فساد اداری مصداق«ویل للمطففین» است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان به آثار و نتایج خوردن غذای حرام اشاره کرد و کم‌فروشی را تنها در کاسبی و تجارت ندانست و گفت: اگر طلبه‌ای به وظیفه خود عمل نکند، مصداق آیه «ویل للمطففین» می‌شود.
آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق خود که چهارشنبه صبح در مدرسه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: غذای حرام فقط این نیست که انسان دزدی بکند یا از مردم به زور پول بگیرد، بلکه غذای حرام ممکن است از کم‌فروشی هم حاصل شود، قرآن می‌فرماید «وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ»، یعنی وای بر کم‌فروشان، خداوند در این سوره کم‌فروشان را از عذاب روز قیامت می‌ترساند.

وی بیان کرد: کم‌فروشی هم تنها کاسبی نیست که میوه یا کالایی که ارائه می‌دهد، را کم بدهد، بلکه یک فرد اداری اگر کم‌کاری، بدکاری کند و حقی را که به گردنش است ادا نکند، کم‌فروش می‌شود، اگر طلبه‌ای به وظیفه خود عمل نکند، کم‌فروش می‌شود.

رییس حوزه علمیه کم‌کاری بدکاری، بیکاری برای طلاب را نیز مصداق «وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ» برشمرد و گفت: کاسبی مصداق ضعیف ویل للمطفیین است، این فساد اداری که ما داریم مصداق کامل ویل للمطففین است و خود ما طلبه‌ها باید در این موضوع بسیار مواظب باشیم.

وی خاطرنشان کرد: استفاده کردن از امکانات حوزه علمیه و از امکانات روحانیت، اما عمل به وظیفه نکردن ممکن است شامل حال طلاب شود و انسان به حرام بیفتد، فرد طلبه باید توجه کند که وظیفه خود را بشناسد و به آن عمل کند تا مبادا به حرام دچار شود.

وی افزود: غذا تأثیر عجیبی در سعادت و شقاوت انسان دارد، بزرگان درباره کودک گفته‌اند که غذا در وقت تشکیل نطفه و در وقت شیردادن، اثرگذار است، حتی از نظر ظاهری هم اگر پدر و مادر در وقت آبستن غذاهای لطیف بخورند بر فرزند تأثیر دارد.

غذای حرام همچون نجاست است

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این‌که غذای حرام تا جایی پیش می‌رود که فرزند را لقمه حرام می‌کند، خاطرنشان کرد: غذای حرام تأثیر عجیبی در سعادت و شقاوت، قساوت و نرمی دل افراد دارد و یکی از عوامل مؤثر تربیت فرزند دادن غذای حلال به او محسوب می‌شود.

وی ابراز کرد: قرآن گاه غذای حرام را آتش می‌فرماید، «إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا»، گاه قرآن غذای حرام را نجس ذکر می‌کند «أَکَّالُونَ لِلسُّحْتِ»، که گاه نجاست باطنی و گاه نجاست ظاهری منظور است.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که غذای حرام مانند خوردن نجاست است، بیان کرد: در حالت مکاشفه بسیاری افراد ماهیت غذای حرام را دیده‌اند، که به عنوان نمونه غذای لذیذ آنان همان نجاست است که فرد در حال خوردن آن است اما خود فرد این مطلب را نمی‌فهمد.

وی ادامه داد: قرآن گاه به جای این‌که بگوید آتش یا نجاست است، می‌گوید غذای حرم فرد را دیوانه می‌کند «الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لاَ یَقُومُونَ إِلاَّ کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ»، این همان تجسم عمل است، یعنی مانند دیوانه‌ها می‌شود و خود توجه ندارد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به واقعه عاشورا و نصیحت کردن امام حسین به سپاه یزید، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) با لباس غیرجنگی به سمت سپاهیان یزید آمدند و شروع به نصیحت و خطبه خواندن برای آنان کردند اما آن‌ها گوش نکردند.

پرهیز از مال شبهه‌ناک بسیار سخت است

وی بیان کرد: امام حسین(ع) در برابر این خطبه گفتن و نصیحت کردن با سر و صدا و مسخره کردن سپاهیان یزید مواجه شدند و امام حسین(ع) دلیل گوش نکردن آنان را این جلمه گفت «ملئت بطونهم من الحرام» یعنی غذای حرام شکم آنان را پر کرده است و حرف حق در آنان تأثیر ندارد.

حضرت آیت‌الله مظاهری افزود: بررسی آیات قرآن تأثیر غذای حرام را مشخص می‌کند، ما تا می‌توانیم باید از مال شبهه‌ناک پرهیز کنیم، برای این‌که اگر از مال شبهه‌ناک پرهیز نکنیم و محتاط نباشیم، شیطان بر ما مسلط می‌شود.

وی با اشاره به این جمله امام خمینی(ره) که غذای شبهه‌ناک انسان را در محرمات جرأت می‌دهد، اظهار کرد: گاه یک لقمه حرام یا شبهه‌ناک انسان را به جایی می‌رساند که همه اعتقادات را زیر سؤال می‌برد و انسان باید از خوردن لقمه حرام بپرهیزد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: پرهیز از مال شبهه‌ناک بسیار سخت است، به قول شیخ انصاری در فرائد اگر کسی بخواهد از شبهه‌ناک فرار کند، باید به بیابان برود و علف و آب چشمه بخورد، اما در پرهیز از مال حرام قطعا باید جدیت داشته باشیم.

وی با تأکید بر این‌که ممکن نیست، انسان از شبهات پرهیز کند، ابراز کرد: انسان باید درباره مال شبهه‌ناک هر قدر که می‌تواند رعایت کند، اما درباره محرمات و مال حرام باید پرهیز جدی داشته باشد و بداند اگر حرام می‌خورد مانند خوردن نجاست است و هنگامی که پرده‌ها عقب برود، همه این‌ها معلوم می‌شود./914/پ201/ج

ارسال نظرات