۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۱۸۳۳۰۱

گزارشی از مراسم نکوداشت «مرد صدق و ادب»

خبرگزاری رسا ـ مراسم نکوداشت نزدیک به یک دهه تلاش و مجاهدت دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان با عنوان «مرد صدق و ادب»، از سوی حوزویان، دانشگاهیان و اهالی رسانه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
مراسم نکوداشت مرد صدق و ادب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم نکوداشت نزدیک به یک دهه تلاش و مجاهدت دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان با عنوان «مرد صدق و ادب»، صبح امروز شنبه شانزدهم شهریورماه از سوی حوزویان، دانشگاهیان و اهالی رسانه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان صداقت، درستی و امانت‌داری را از ویژگی‌های کدخدایی دانست و افزود: آقای کدخدایی در مسأله جمع آوری اسناد و اطلاعات، تشکیل پرونده و تأسیس بانک اطلاعاتی نقش مهمی را ایفا کرد و برنامه‌مند بود.

وی استقلال در رأی، سفارش ناپذیر بودن و تقید به اجرای قانون نقطه قوت کار کدخدایی ارزیابی کرد و بیان داشت: در دوره‌ای که همه توقع دارند خواسته هایشان برآورده شود، آقای کدخدایی این کار را نمی‌کرد و در برخی از مقامات بالا نارضایتی به‌وجود آورد بطوریکه گله‌مند بودند و درنهایت به فکر انتقام جویی می‌افتادند و دنبال فرصت بودند که در این دوره کارهای سیاسی شد و حسادت‌ها مشکلاتی را ایجاد کرد.

آیت‌الله جنتی رأی نیاوردن کدخدایی با اختلاف یک رأی در مجلس را دارای مقدمه چینی دانست و با اشاره به این‌که با مقدمه چینی‌ها به دنبال مشکل بودند، افزود: اینطور نبود که به‌صورت طبیعی رأی گیری شود و رأی گیری آزاد باشد.

براساس این گزارش آیت‌الله روح‌الله قرهی، مؤسس و متولی مدرسه علمیه امام مهدی تهران(عج) در این مراسم نعمت صداقت و خدمت به نظام اسلامی را از نعمات بزرگ الهی دانست و با اشاره به این‌که خداوند نعمات را به کدخدایی عطا کرده است، افزود: افراد مخلص نیاز به حب و تعریف و تمجید ندارند بلکه از اینها ناراحت می شود.

وی اخلاص را حق دانست و با بیان این‌که حقیقت اخلاص این است که انسان نخواهد کسی از او تشکر کند، ابراز داشت: پس از رأی نیاوردن آقای کدخدایی در تماس با وی، ابراز ناراحتی کردم اما وی گفت که یک لحظه نگران و ناراحت نیستم امانتی روی دوش من بود، که برداشته شد و من به کارهای علمی، تدریس و تحقیقات خود می‌پردازم.

استاد برجسته اخلاق در ادامه این مطلب داشتن این روحیه عالی را دلیل بر اخلاص آقای کدخدایی دانست و خواستار ادامه یافتن مراسمات شد و افزود: آیت الله جنتی بصیر حقیقی هستند و باید پاسداشت داشته باشند و پاسداشت در حال حیات مناسب است.

همچنین آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری در این مراسم با اشاره به این‌که تمام ریزش‌هایی که درطول انقلاب به‌ویژه در سال‌های اخیر داشتیم، به این دلیل بود که برخی از افراد، اخلاص خود را زیر سؤال برده و یا از دست می‌دادند، افزود: نیروهایی که به‌عنوان نیروی متدین و متعهد در عرصه نظام حضور داشتند و بعدها ریزش کردند پیدا کردند تا جایی‌که در خدمت نظام بودند و با تمام سختی‌ها و مشکلات مقابله می‌کردند، از گوهر ناب اخلاص بهره‌مند بودند اما با از دست دادن این گوهر ناب در عرصه خدمتگزاری نظام دچار ریزش شدند.

وی مقدس ابراز داشت: زمانی‌که یک فرد در عرصه خدمت به خلق خدا و برای خدا کارکردن را به‌عنوان یک جریان ثابت و قطعی در مسیر زندگی خود قرار ‌دهد، می‌تواند از تمام سرکشی‌های میلی خود به منافع فردی خارج شده و تنها در عرصه خدمت به خلق خدا قدم بردارد و حتی در این راستا به رشد و توسعه دست یابد.

آیت‌الله علم‌الهدی به رأی نیاوردن کدخدایی در مجلس اشاره کرد و گفت: برادران و خواهرانی که با آرم اصولگرایی مجلس شورای اسلامی را پرکردند و مردم متدین و دین مدار جامعه ما در نقاط مختلف کشور آنها را به این عنوان و موقعیت برگزیده‌اند، این موقعیت‌ها برای آنها عرصه امتحان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که کارنامه درخشان فقیه برجسته آیت‌الله جنتی که در طول انقلاب اسلامی و در عرصه نظام به‌عنوان یک تابلوی شفاف در برابر بینش انسان‌ها دفاع کردند نه در این عصر و زمان بلکه در تاریخ آینده ثبت خواهد شد، گفت: آقای کدخدایی از چهره‌های برجسته و نشانگر این حوزه عرصه است.

این گزارش می‌افزاید: غلامعلی حدادعادل، ریس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این مراسم به اندازه کافی نداشتن حقوقدان‌های انقلابی را از ضعف‌ها دانست و با اشاره به این که در نسل گذشته کمتر به علوم انسانی توجه شده است، بیان داشت: معلوم می‌شود که چقدر آقای کدخدایی عزیزالوجود است زیرا حقوقدانی است که با روحیه انقلابی، دانش لازم را دارد.

وی با بیان این‌که آزمایش کدخدایی در فتنه 88 در خدمت آیت‌الله جنتی بود، اظهار داشت: در آن زمان بنده جزو هیأت شش نفره‌ای بودم که شورای نگهبان تعیین کرده بود تا رابط بین شورا و نامزدهای معترض به انتخابات باشیم و نتیجه را به ملت عرضه کنیم و من در آن روزها از نزدیک با آقای کدخدایی ارتباط داشتم و موضع‌گیری و اعتماد آیت‌الله جنتی به وی را مشاهده کردم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: آنچه از آقای کدخدایی در ذهن من است، تصویر حقوقدانی انقلابی و اصولگرا است که در خدمت آیت‌الله جنتی، پیر و شیخ اصولگرایی خدمت کرده است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رأی نیاوردن کدخدایی بدون هیچ جرمی در مجلس اصولگرا را مایه تعجب و از شگفتی‌های این مجلس دانست و افزود: ما در فراکسیون اصولگرایان از آقای کدخدایی بطور رسمی پشتیبانی کردیم و وقتی از برخی نمایندگان درباره عدم رأی دادن به وی سؤال کردم، پاسخ قانع کننده‌ای نشنیدم که بهتر است این هم در اذهان بماند و در وقت مناسب بررسی شود.

همچنین عباسعلی کدخدایی در این مراسم ضمن تشکر از دست اندرکاران این مراسم و حضور علما، اساتید و همکاران، ابراز داشت: از مقام معظم رهبری بطور ویژه تشکر می‌کنم که حضور مبارک آن حضرت در جامعه اسلامی امروز و بلکه جهان، همچون دُر درخشانی است که همه ما از رهنمودها، تدابیر و هدایت‌های ایشان بهره می‌بریم.

وی به نعمت‌های بیشمار خداوند اشاره کرد و با بیان این‌که یکی از این نعمت‌ها که من توفیق داشتم و گاهی متوجه شدم، همراهی و هم‌نشینی با علما و مردان خدا بوده است که هر از چندگاهی خداوند مرا در کنار آنها قرار می‌داد تا راه را گم نکنم، افزود: علمایی که مصداق یکی از آنها در دوره‌های اخیر آیت‌الله جنتی است که مانند جبل راسخ هیچ کدام از این حوادث، ایشان را تغییر نمی‌دهد.

کدخدایی ابراز داشت: من هرگونه پاسداشت و نکوداشت را لایق آنانی می‌دانم که چون جبلی راسخ در حوادث ایام راست قامت ایستاده‌ اند.

کدخدایی همچنین در این مراسم در جمع خبرنگاران نقش رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در انعکاس اخبار شورای نگهبان را بسیار خوب دانست و با تشکر از آنها، ابراز داشت: در کشور ما جا دارد که این ارتباط به نقطه مطلوب برسد و من به هرکسی که پست سخنگوی شورای نگهبان را به‌عهده می‌گیرد، توصیه می‌کنم تا این ارتباط را بیشتر کند و کمک کند تا منسجم‌تر و قوی‌تر شود.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که پس از این سمت در کجا مشغول بکار می‌شوید؟ گفت: من در پست‌های معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، هیأت عالی حل اختلاف منصوب مقام معظم رهبری و دانشگاه فعالیت می‌کنم.

لازم به‌ذکر است این مراسم از سوی دانشکده‌های حقوق دانشگاه‌های امام صادق(ع) و تهران، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج اساتید، بسیج دانشجویی، حوزه علمیه امام مهدی(عج)، ستاد برگزاری نمازجمعه تهران، خبرگزاری‌های تسنیم، مهر، ایرنا، ایلنا، ایسنا، ایکنا، آنا، رسا، شبستان، تقریب و دفاع مقدس و انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران، مؤسسه‌های همشهری و دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران، مجمع جهانی صلح، روزنامه‌های مردم سالاری، رسالت، جوان، افکار، فرهیختگان و خراسان برگزار شد.

 

گفتنی است در این مراسم حجت‌الاسلام محمد مهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام صدرالدین شریعتی رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی، محمد حسین صفارهرندی، عباس سلیمی نمین، طلایی، مقدم فر، طلا، اصحاب رسانه و شماری دیگر از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی حضور داشتند.

 

شایان ذکر است در این مراسم نهادهای مختلف از کدخدایی با اهدای یادبودهایی تقدیر و تجلیل کردند./956/پ202/ع

ارسال نظرات