۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۱۸۳۴۹۲
حجت‌الاسلام سید حسن خمینی:

عدم تناسب بین آموخته‌ها و انتظارات مشکل ساختار تحصیلی حوزه است

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مطهر امام خمینی(ره) عدم تناسب بین آموخته‌ها و انتظارات را مشکل ساختار تحصیلی حوزه علمیه ارزیابی کرد و گفت: ما روحانی و آخوند می‌خواهیم تا دست مردم را بگیرد، ارشادشان کند و با آنها زندگی کند اما تنها فقه را به طلاب آموزش می‌دهیم درحالی‌که فقه یکی از آموزه‌هایی است که برای دینداری و تربیت لازم است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني، توليت آستان مطهر امام خميني(ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، تولیت آستان مطهر امام خمینی(ره) صبح امروز دوشنبه هجدهم شهریورماه در گردهمایی ائمه جمعه، با بیان این‌که ما از امام خمینی(ره) چندان موعظه زبانی نمی‌شنیدیم، گفت: خوب بودن را لازم نبود که از امام(ره) بشنوید بلکه کافی بود که در حوزه اشراق او قرار بگیرید.

وی با تأکید بر این‌که ترویج اندیشه امام(ره) باید با زبان و رفتار باشد، موعظه را لازمه، حکمت یا به تعبیری سبب اصلی نمازجمعه دانست و ابراز داشت: شرط موعظه این است که دل‌هایمان را صاف کنیم.

تولیت آستان مطهر امام خمینی(ره) گفت: امام(ره) مرتب به من درباره آخوند شدن سفارش  می‌کردند و می‌فرمودند که خیر دنیا و آخرت در همین است.

وی به تأکید علمای اخلاق مبنی بر ارتباط با انسان‌های متخلق اشاره کرد و افزود: این تأکید به این دلیل است که انسان از رفتار افراد متخلق اثر می‌پذیرد.

حجت‌الاسلام خمینی عدم تناسب بین آموخته‌ها و انتظارات را مشکل ساختار تحصیلی حوزه علمیه ارزیابی کرد و با بیان این‌که شورای سیاستگذاری ائمه جمعه باید به‌نوعی این مشکل را حل کند، افزود: ما روحانی و آخوند می‌خواهیم تا دست مردم را بگیرد، ارشادشان کند و با آنها زندگی کند اما تنها فقه را به طلاب آموزش می‌دهیم درحالی‌که فقه یکی از آموزه‌هایی است که برای دینداری و تربیت لازم است.

تولیت آستان مطهر امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که موفق‌ترین مبلغین الزاما عالم‌ترین نبودند، ابراز داشت: موفق‌ترین مبلغین کسانی بودند که توانستند با مردم ارتباط برقرار کنند، در خطبه و منبر توانمند باشند، دست مردم را بگیرند و آنها را یک پله بالاتر بیاورند.

وی بیان داشت: آقای شیخ حسن صانعی می‌گوید پس از دستگیری امام خمینی(ره) و تبعید ایشان به نجف در سال 1342 به نجف رفتم و به خدمت ایشان رسیدم؛ به محض این‌که نشستم، امام(ره) فرمودند وقتی مرا دستگیر کردند و در ماشین نشستم، یاد تو افتادم؛ عرض کردم به چه دلیل؟ فرمودند یادت هست روزی به خانه ما آمدی، من لب حوض نشسته بودم، گفتی در تهران برای مرجعیت یکی از آقایان امضا می‌گیرند، من گفتم برخی از آخوندهای اوقافی برای عَلَم هم امضا می‌دهند، تو گفتی این اثبات مرجعیت او نیست بلکه نفی مرجعیت شما است، من گفتم مرجعیت ما را که مردم با قیامشان ثابت کردند. امام(ره) در ادامه فرمودند در ماشین که نشستم، گفتم مردم ثابت کردند؟ حالا مانند یوسف به چاه برو، پانزده سال، تبعید یوسف(ع) بود./956/پ202/ج

 

ارسال نظرات