۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۱۸۳۶۱۱

توصیه‌های آیت‌الله استادی به زائران خانه خدا

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم با تأکید بر این که زائران خانه خدا از آوردن سوغاتی ‌های نامناسب پرهیز کنند، گفت: اگر حاجی چیزی را بیاورد که موجبات گناه افراد را فراهم کند خود او نیز در این گناه شریک است؛ چیزهایی بیاورید که سبب ارشاد و هدایت اطرافیانتان شود نه سبب گمراهی و معصیت.
سخنراني آيت الله استادي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بعد از ظهر امروز در همایش زائران بیت‌الله الحرام که در مجتمع فرهنگی نخلستان قم برگزار شد، با بیان این که سفر حج فرصت مناسبی برای بازبینی اعمال گذشته است، گفت: انسان باید قبل از سفر معنوی حج به اعمال و کردار گذشته خود بنگرد و اگر حق الناس یا بدهی دارد پرداخت کند.
وی ادامه داد: کسی که می خواهد حج برود اگر خمس بر گردنش باشد باید مالش را حلال کند و از صورت سازی در این زمینه پرهیز کند چون به ضررش تمام می شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: حجح یعنی قصد و حاجی قصد زیارت خانه خدا را می کند و باید این مسأله را از ابتدا جدی بگیرد.
امام جمعه قم با بیان این که حج مانند دیگر عبادات است، ابراز داشت: فرقی که حج با دیگر عبادات دارد این است که در حج انسان از زندگی جدا می شود و اگر انسان بتواند در این سفر معنوی از دلبستگی های مادی و زندگی خود بگذرد موفق است اما اگر در این سفر دائم به فکر تجارت و کسب و کار خود باشد و آنرا مدیریت کند، زیارت او فایده‌ای ندارد.
آیت‌الله استادی زائران خانه خدا را به صبر و بردباری در طول این سفر توصیه کرد و گفت:‌ انسان با افراد فراوانی در این سفر معنوی سر و کار دارد و نباید برای کوچک‌ترین مسأله ای به دیگران سخت گرفته و از آنها انتقاد کند؛ همه باید در این سفر اخلاق اسلامی را رعایت کنند و با دیگران با گذشت و مهربانی رفتار کنند.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر این که نباید مسائل و مناسک حج را به طور مطلق سهل و یا دشوار در نظر گرفت، اظهار کرد:‌ زائران خانه خدا با توجه به جلسات، تذکرات روحانی کاروان و خواندان کتاب‌هایی که در زمنیه اعمال حج است خود را برای هرچه بهتر برگزار کردن مناسک و اعمال حج آماده کنند.
وی ادامه داد: اگر اعمال حج به درستی انجام نشود پیامدهای خاصی دارد و کسانی که به حج مشرف می شوند قبل از سفر باید اعمال خود را به کارشناسان دینی عرضه کنند تا اگر مشکلی نیز هست بر طرف شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد:‌ از سفارشات مهم امام خمینی(ره)، مراجع تقلید و علما این است که زائران خانه خدا در یادگیری و یاد دادن مسائل حج اهتمام ورزند.
آیت‌الله استادی بانوان را به رعایت شؤونات و حجاب اسلامی در سفر معنوی حج توصیه کرد و گفت: خانم ها در هنگام خرید مراقب باشند که بافروشنده‌ها با متانت رفتار کنند و تا جایی که امکان دارد به ویژه در مواقع خلوت به تنهایی بیرون نروند.
امام جمعه قم هدف از زیارت خانه خدا را عبادت و راز و نیاز دانست و اظهار کرد: زائر خانه خدا باید بداند که در چه مکانی قرار گرفته و قدر زمان را بداند و این طور نباشد که همه برای نماز بروند و ما به دنبال خرید باشیم؛ سوغاتی به اندازه نیاز باید خریداری شود و بیشتر وقت به عبادت بگذرد.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که زائران ایرانی به ویژه قمی باید برای دیگر زائران الگو باشند، گفت: نباید به دست وهابیت بهانه بدهیم و از کسانی که به دنبال ترویج وهابیت و یا اهدای کتاب‌ و جزواتی علیه شیعه هستند دوری کرد چون آنها به دنبال این هستند که جمعیتی پای سخنان آنها جمع شوند و حضور ما برای شنیدن سخنان آنها به منزله سیاهی لشکر است.
وی تأکید کرد: امروز وهابیت کشتن شیعیان را جایز می داند و نباید زائران ما در جمع آنها حاضر شده و به سخنان آنها گوش دهند.
آیت‌الله استادی در ادامه با بیان این که کسانی که متمول هستند و برای بار چندم به حج می روند به فکر افراد مستمند اطراف خود نیز باشند، گفت:‌ این عیب است که برخی مستحباتی را دنبال کنند و از مستحبات لازم تری غافل شوند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم زائران خدا را از پرداخت هزینه های اضافی قبل و بعد از سفر نهی کرد و ابراز داشت: حاجی ها از الآن به فکر برگشت و گرفتن مجالس آنچنانی نباشند.
امام جمعه قم با تأکید بر این که زائران خانه خدا از آوردن سوغاتی ‌های نا مناسب پرهیز کنند، گفت: اگر حاجی چیزی را بیاورد که موجبات گناه افراد را فراهم کند خود او نیز در این گناه شریک است؛ چیزهایی بیاورید که سبب ارشاد و هدایت اطرافیانتان شود نه سبب گمراهی و معصیت.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که سفر حج همچون نماز از ریا و خودنمایی بدور است و باید برای خدا باشد، اظهار کرد: حاجی باید پاک برود، پاک‌تر شود و پس از بازگشت نیز پاک بماند.
آیت‌الله استادی در پایان از زائران خانه خدا خواست برای حل شدن مشکلات ممالک اسلامی و کم شدن شر دشمنان از سر آنها، برای خدمتگذاران نظام اسلامی به ویژه رهبر معظم انقلاب و برای توفیق دولت اسلامی دعا کنند./927/پ202/ع
ارسال نظرات