۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۱۸۳۶۱۳
آیت الله نوری همدانی مطرح کرد؛

لزوم مجاهدت طلاب و روحانیان در سه سنگر فرهنگ، اجتماع و سیاست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که طلبه باید در سه سنگر فرهنگ، اجتماع و سیاست جهاد کند، گفت: وحدت لازمه موفقیت روحانیت است و بدانید و آگاه باشید که سنگر روحانیت نیازمند اتحاد و همدلی است.
ديدار آيت الله نوري همداني با طلاب و روحانيان چهارمحال و بختياري ديدار آيت الله نوري همداني با طلاب و روحانيان چهارمحال و بختياري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حضرت آیت الله نوری همدانی، در دیدار با روحانیان این استان، با اشاره به این که بهترین شغل شغل طلبگی است اظهار داشت: بنده به شغل طلبگی افتخار می کنم چرا که هم با فضیلت است و هم سنگینی مسؤولیتش بالا است.
 
حضرت آیت الله نوری همدانی به روایتی از پیامبراکرم(ص) در فضیلت طلبگی پرداخت و افزود: هر طلبه ای که از منزل خود به قصد درس خواندن حرکت کند، 70هزار ثواب نصیب او می شود و ملائکه پر و بال خود را زیر پای او می گسترانند.
 
وی راه طلبگی را راهی بسیار دشوار عنوان و تصریح کرد: اخلاق، اراده جدی و همت بلند لازمه راه طلبگی است؛ اگر طلبه ای این سه ویژگی را داشته باشد موفق است.
 
این مرجع تقلید به مقایسه فارغ التحصیلان حوزه و دانشگاه پرداخت و با مطرح کردن این سؤال که چرا دکتر و مهندس در جامعه زیاد است اما فقیه کم؟ گفت: دلیل این امر آن است که علوم انسانی بسیار وسیع و دقیق است و راه فقیه شدن، فراز و نشیب های بسیار دارد.
 
وی صرف و نحو را لازمه طلبگی بیان کرد و ادامه داد: نخستین نیازمندی یک طلبه ادبیات است؛ هم قلم و هم بیان طلبه به شدت محتاج ادبیات است و طلبه موفق نمی شود مگر این که صرف و نحوش را از همان ابتدای دوران طلبگی قوی کند.
 
حضرت آیت الله نوری همدانی نظر به وجه عالم را عبادت دانست و تصریح کرد: عالم باید در سه جبهه کار کند؛ نخسین سنگری که یک عالم باید در آن سنگر به جهاد بپردازد، سنگر فرهنگ است.
 
وی تعلیم و تعلم را از ضروریات طلبگی بیان کرد و گفت: یک روحانی باید جوابگوی تمام نیازهای مردم، معارف اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی، معاشرتی، فرهنگی، سیاسی، قضایی، حکومتی و جهادی باشد تا بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.
 
این مرجع عالیقدر سنگر اجتماع را دومین سنگر طلبه بیان کرد و افزود: عالم باید در متن جامعه باشد؛ در اسلام انزوا و گوسه نشینی برای علما معنا ندارد، با مردم زیستن و در کنار مردم بودن و کریمانه با آن ها برخورد کردن راه و رسم طلبگی است.
 
حضرت آیت الله نوری همدانی، سیاست را سومین سنگر طلبه دانست و اظهار داشت: اسلام دین سیاست است، بنابراین بر هر عالمی واجب است که در سنگر سیاست حضور فعال داشته باشد.
 
وی در پایان با اشاره به این که انقلاب اسلامی بر پایه اتحاد شکل گرفته است، تأکید کرد: وحدت لازمه موفقیت روحانیت است و بدانید و آگاه باشید که سنگر روحانیت نیازمند اتحاد و همدلی است./9457/پ202/ج
ارسال نظرات