۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۱۸۳۶۵۶

تاکید آیت الله استادی بر برگزاری باشکوه کنگره آخوند کاشی

خبرگزاری ‌رسا ـ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر این که برگزاری کنگره های بزرگداشت علما و فقها باید همراه با خروجی و دستاوردهایی باشد تا بتواند برای جامعه تأثیر گذار باشد، گفت: مسؤولان کنگره آخوند کاشی، برای برگزاری هدفمند این کنگره، باید از شخصیت های حوزه و دانشگاه برای حضور در این کنگره دعوت کنند.
آيت الله استادي آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، امروز در دیدار با اعضای ستاد کنگره آخوند کاشی، گفت: کنگره آخوند کاشی برای تأثیرگذاری بر قشر جوان جامعه باید کاربردی باشد تا بتواند تأثیرگذاری بالایی برای جامعه به ویژه قشر جوان جامعه داشته باشد.

 

وی شاگرد پروری و پرورش بسیاری از علما و فضلا را یکی از مهم ترین ویژگی های آخوند کاشی دانست و یادآورشد: در کنکره آخوند کاشی باید به ابعاد مهم شخصیتی آخوند کاشی از جمله شاگردی پروری این عالم که در طول حیات پر برکت خود شاگردان زیادی را تربیت کرد که هر یک از آنان جزء علمای تراز اول جهان اسلام هستند و هم اکنون نیز شاگردان این عالم ربانی شاگردان زیادی را تربیت کرده اند.

 

امام جمعه قم، با اشاره به این که، آخوند کاشی در دوره ای، شاگردان زیادی را تربیت کرد که از کمترین امکانات بهره مند بود، افزود: مسؤولان کنگره آخوند کاشی، برای برگزاری هدفمند این کنگره، باید از شخصیت های حوزه و دانشگاه برای حضور در این کنگره دعوت کنند.

 

آیت الله استادی همچنین بر انعکاس قوی رسانه ای کنگره آخوند کاشی تأکید کرد و افزود: برای معرفی هر چه بیشتر این عالم ربانی تمهیدات لازم برای انعکاس وسیع این کنگره با رسانه ملی، خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب باید انجام شود.

 

دبیر شورای حوزه های علمیه، در ادامه با بیان این که ستاد برگزاری کنگره آخوند کاشی، باید از محققین، پژوهشگران حوزه دین و سخنرانان توانمند برای معرفی شخصیت آخوند کاشی دعوت کند، اظهار داشت: ستاد برگزاری کنگره آخوند کاشی با این اقدام خود می تواند، سخنرانی، سخنرانان و مقالات ارزشمند ارسال شده را به عنوان  دستاوردهای این کنگره را در قالب مقالات و کتاب چاپ تهیه کند تا هم،  فتح بابی برای امتداد پژوهش ها و تحقیقات در کنکره های بعدی باشد و هم این که کدهایی برای پژوهشگران در حوزه مختلف علمی و دینی و معرفتی باشد تا بتوانند با استفاده از این کدها مقالات و کتاب هایی برای کنگره های بعدی چاپ و منتشر شود تا به غنای کنگره های بعدی برای معرفی جامع آخوند کاشی و تألیفات او کمک کند.

 

گفتنی است اولین کنگره آخوند کاشی از سوی  شورای فرهنگی عمومی شهرستان کاشان و با همکاری  دانشگاه کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی کاشان، دانشگاه پیام نور کاشان و استان اصفهان به مدت دو روز طی روزهای پنجشنبه و جمعه 26 و 27 مهرماه در مشهد ارهال و مصلی بقیه الله اعظم کاشان برگزار می شود.

 

شایان ذکراست، آخوند ملامحمد کاشانی، معروف به آخوند(کاشی)، عارف، فیلسوف، حکیم، فقیه و عالم شیعی، ‌در سال 1213 شمسی ‹‹1250 قمری›› در کاشان، به دنیا آمد و مقدمات علوم را در زادگاهش پشت سر گذاشت.  

 

وی پس ازآن راهی‌اصفهان شد و حکمت و فلسفه را نزد میرزا حسن نوری و محمدرضا صهبای قمشه ای آموخت تا جایی که در علوم عقلی به کمال رسید.

 

آخوند ملا محمد کاشانی از آن پس در مدرسه جدّه کوچک و مدرسه صدر اصفهان به تدریس علوم عقلی پرداخت و جاذبه درس ایشان که فلسفه را با عرفان می آمیخت، علاقمندان به فلسفه، به ویژه فلسفه ملاصدرا را از شهرهای دور و نزدیک و حتی از کشورهای دیگر به اصفهان می کشاند./939/پ202/ج

 

 

ارسال نظرات