۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۱۸۳۷۶۳

خبرهای کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ فعالیت نخستین کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) با هشت هزار کتاب رضوی در مشهد، ویژه برنامه های شبکه استانی صداوسیمای خراسان رضوی به مناسبت دهه کرامت، تصویب سند راهبردی تامین زیرساخت های بقاع متبرکه عناوین مهمترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، محمدهادی زاهدی، رییس جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی در نشست خبری ششمین جشنواره، گفت: این جشنواره برای چهارمین سال پیاپی در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

 

وی با بیان این که تاکنون آثار ارزشمند و گرانسنگی با موضوع حضرت رضا(ع) و خاندان آن حضرت به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، تصریح کرد: با توجه به این که حضرت ثامن‌الحجج(ع)، همواره مورد توجه علاقه‌مندان به خاندان اهل بیتِ عصمت و طهارت بوده‌اند، پژوهشگران بسیاری در این جشنواره شرکت کرده و آثار خود را ارسال نموده‌اند.

 

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به شکل‌گیری کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) و وجود هشت هزار جلد کتاب دربارة شخصیت آن حضرت، خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌های پیشین و جمع‌آوری آثار ارسال‌شده، بر غنای این کتابخانه افزوده است و ما به واسطه برگزاری این جشنواره‌ها توانسته‌ایم آثار مورد نظر دربارة شخصیت امام هشتم علیه‌السلام را در معرض دید و استفاده علاقه‌مندان قرار دهیم.

 

وی در ادامه یادآور شد: ششمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی، در چهار بخشِ کتاب، پایان‌نامه، ناشر و آثار شایستة چاپ برگزار می‌شود که بخش کتاب، شامل هشت محورِ علوم و معارف رضوی، تاریخ و سیرة رضوی، زیارت، شعر، داستان، کودک و نوجوان، ترجمه و زبان‌های خارجی می‌باشد.

 

رییس جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی به تشریح بخش آثار شایسته چاپ پرداخت و افزود: آثار برگزیده این بخش از جشنواره، پس از ارزیابی به چاپ خواهند رسید.

 

تبلیغ جشنواره در عرصه بین‌الملل، یکی دیگر از موضوعاتی بود که زاهدی به تشریح آن پرداخت و خاطرنشان کرد: دعوت‌نامه‌های این جشنواره از طریق مراکز فرهنگی، کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی ایران به سه هزار نفر از پژوهشگران برجسته در 80 کشور دنیا ارسال شده است.

 

وی ادامه داد: علاوه بر این، دعوت‌نامه‌های الکترونیکی، از طریق رایانامه برای پنج هزار نفر از صاحبان دانش و اندیشه در سراسر جهان فرستاده شده است.

 

زاهدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعداد آثار ارسال‌شده به دبیرخانة این جشنواره، 284 اثر، شاملِ 216 اثر در بخش کتاب، 18 اثر در بخش پایان‌نامه و 50 اثر در بخش آثار شایستة چاپ است که از تعداد آثار ارسال‌شده در بخش کتاب، 174 اثر به زبان فارسی و 42 اثر به زبان‌های خارجی است.

 

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر منوّری، دبیر علمی ششمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: داوری آثار ارسال‌شده به دبیرخانه ششمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی بر عهده سی نفر از استادان حوزه و دانشگاه بوده است.

 

منوّری افزود: برای حمایت بیشتر از برگزیدگان، بخش عمده‌ای از شمارگان کتاب برگزیده آن‌ها خریداری خواهد شد.

 

گفتنی است که در کتابخانه آستان قدس رضوی، سه میلیون و 500 هزار جلد کتاب چاپی و 140 هزار دست‌نویس کهن و کتاب چاپ سنگی وجود دارد و بیش از 500 هزار نفر در سه بخش مشهد، شهرستان‌ها و کتابخانه مرکزی عضویت دارند.

 

ویژه برنامه های شبکه استانی صداوسیمای خراسان رضوی به مناسبت دهه کرامت

 برنامه « صدای ایران » ویژه میلاد امام رضا(ع) به صورت زنده در روز 26 شهریور از تمامی شبکه های استانی ساعت 14:30 تا 16 به طور همزمان پخش می شود. طرح مبحث زیارت، هنر رضوی، مراسم دیدنی مختلف از حرم مطهر رضوی مانند نقاره زنی، جاروکشی خدام در حرم مطهر، مراسم خطبه خوانی، جشن های داخلی حرم و ...، گزارش از حضور مردم ایران در حرم مطهر رضوی (ع) با لهجه های مختلف، آواهای رضوی و گزارش از استان های کهکیلویه و بویراحمد، یزد و قم و ... از بخش های مختلف این برنامه است. 

 

برنامه بهداشتی سلامتی « طب الرضا » در چهار قسمت 25 دقیقه ای ساعت یازده هر روز  در دهه کرامت پخش می شود. گزارش، کارشناس طب سنتی و اسلامی، معرفی معارف رضوی در حوزه سلامتی و تندرستی از بخش های مختلف این برنامه است.

 

« مسابقه رضوان » نیز در روزهای دهه کرامت به مدت یک ساعت از ساعت 17:30 با محوریت معارف رضوی تهیه و آماده پخش است.

 

پخش مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا (ع) از محل ساختمان صبا ویژه روز میلاد به مدت 5/1 ساعت قبل از اذان مغرب نیز از دیگر برنامه های ویژه میلاد امام هشتم(ع) در شبکه خراسان رضوی است.

 

 برنامه «بهشت هشتم»، در دو قسمت 30 دقیقه ای بعد از نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء در روزهای دهه کرامت پخش می شود.

 

  ارتباط مستقیم شبکه استانی با حرم مطهر رضوی و پوشش زنده مراسم ویژه دهه کرامت نیز از برنامه هایی است که در دهه کرامت، سیمای خراسان رضوی به پخش آن اقدام می کند.  پخش زنده نمازهای جماعت آیات عظام در صحن جمهوری حرم مطهر رضوی در دهه کرامت و پخش جلسات درس و سخنرانی این شخصیت ها از شبکه استانی خراسان رضوی و سایر شبکه های استانی نیز از دیگر برنامه های این دهه است.

 

 مستند گزارشی جشن های دهه کرامت به پخش مراسم مختلف جشن های دهه کرامت در سطح استان می پردازد. این مستند گزارشی روزی چهار نوبت در ساعات 11، 17، 20 و 22 به مدت ده دقیقه از شبکه استانی صدای خراسان رضوی پخش می شود. تهیه کننده این مستند خانم مرضیه رحیمی است.

 

اولین وقف مشارکتی شهرستان جغتای به ثبت رسید

حجت الاسلام حسین نیساری، رییس اداره اوقاف جغتای در خصوص وقف های جدید گفت: با تبلیغ و ترویج وقف مشارکتی و جنبه های مختلف آن، اولین وقف مشارکتی در شهرستان به ثبت رسید.

 

وی گفت: یازده نفر از خیرین جغتای جهت فعالیت های قرآنی و فرهنگی یک وقف جدید به ثبت رساندند.

 

نیساری عنوان کرد: 75 میلیون ریال از طریق خیرین جمع آوری شد و یک ساعت آب و اراضی قنات شماره دو جغتای جهت فعالیت های قرآنی و فرهنگی خریداری گردید.

رییس اداره اوقاف جغتای بیان کرد: اراضی مربوط به این موقوفه 3300 متر مربع زمین می باشد.

 

وی گفت: با توجه به مبلغ جمع آوری شده بهترین گزینه خرید آب و اراضی کشاورزی بود که درآمد سالیانه آن هم اکنون هفت میلیون ریال برآورد شده است.

 

سند راهبردی تامین زیرساخت های بقاع متبرکه استان تهیه و تصویب شد
حجت الاسلام محمد احمدزاده، معاون بهره وری اقتصادی موقوفات از تصویب سند راهبردی تامین زیرساخت های بقاع متبرکه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان خبر داد.


وی گفت: این سند راهبردی در هفت محور آب، برق، گاز، تلفن، راه، اورژانس و سرویس های بهداشتی بقاع متبرکه تهیه شده است.


احمدزاده اظهار کرد: بقاع متبرکه تحت پوشش این سند 355 بقعه متبرکه در استان می باشد که زیرساخت های آن بقاع مورد بررسی قرار گرفته است.


حجت الاسلام محمد احمدزاده در خصوص اعتبار پیش بینی شده برای این سند گفت: 127میلیارد تومان برای این سند پیش بینی شده است که محل تامین آن در دست بررسی است.

دبیر جلسات کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی در خصوص بقاع متبرکه عنوان کرد: نیازمندی ها و زیرساخت های موجود به صورت جداگانه برای هر بقعه متبرکه تهیه شد و در اختیار کارگروه قرار گرفت و پس از کارشناسی های هر دستگاه به صورت جداگانه این سند راهبردی تهیه شد.


وی گفت: نمایندگانی از استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، حمل و نقل پایانه های استان، مخابرات، شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی و آب منطقه ای، شرکت توزیع نیروی برق استان و شهرستان مشهد، شرکت ملی گاز، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسات این کارگروه حضور داشتند.


احمدزاده خاطرنشان کرد: اجرای این سند بر اساس اولویت بندی در دست پیگیری است که پس از تأمین اعتبار اجرایی خواهد شد.

 

کارگاه سین جیم های خواستگاری برگزار می شود

اکرم نظری، معاونت فرهنگی دوره های آزاد مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) در گفت و گو با خبرنگار رسا در مشهد با اعلام این خبر گفت: این دوره آموزشی از پانزدهم مهر تا اول بهمن ماه جاری در شش جلسه با حضور استاد مسلم داوودی نژاد، مؤلف کتاب (سین جیم خواستگاری) برگزار می شود.

 

وی اظهار کرد: در این کارگاه مسائلی همچون برای چه ازدواج کنیم، ملاک های اصلی انتخاب همسر، راه های شناخت طرف مقابل، تفاهم ها و تفاوت های قبل از ازدواج، چه سوالاتی در خواستگاری مطرح شود و مدیریت به دل نشستن که مرتبط با ازدواج است بررسی می شود.

 

وی با اشاره به این که نام نویسی این کارگاه تا بیست و پنجم شهریور ماه ادامه دارد، بیان کرد: علاقه مندان می توانند برای نام نویسی همه روزه به مدرسه علمیه اسلام شناسی واقع در چهارراه لشگر، امام خمینی 48 مراجعه کنند.

 

نظری خاطر نشان کرد: علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اطلاع رسانی مدرسه  به نشانی www.islamshenasi.ir  مراجعه کنند  و یا از ساعت 9:30 تا 12 با شماره تلفن 8548789 تماس بگیرند./930/د101/ع

ارسال نظرات