۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۱۸۳۷۹۷
لاریجانی خواستار شد؛

تشکیل ستادی برای نهادینه کردن فرهنگ عمومی و سبک زندگی اسلامی

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی به فرهنگ عمومی به‌عنوان یکی از موضوعاتی که مورد غفلت واقع شده اشاره کرد و خواستار تشکیل ستادی متشکل از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و نهادهای اجرایی مانند وزارت کشور برای نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی شد.
دكتر علي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه بیستم شهریورماه در بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور که با موضوع سبک زندگی اسلامی در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران درحال برگزاری است، به تبیین ویژگی‌های سبک زندگی پرداخت و با اشاره به این‌که وقتی راجع به الگو و سبک صحبت می‌کنیم باید توجه داشته باشیم که یک حلقه واصل بین اندیشه و عمل است، افزود: سبک را نباید یک امر نظری محض و یا امر عملیاتی محض درنظر گرفت بلکه در آن نوعی حرکت است و باید برای جامعه ملموس باشد تا بتواند در زندگی تأثیر بگذارد.

وی در ادامه تبیین ویژگی‌های سبک زندگی ابراز داشت: در سبک زندگی حتما باید به جلوه‌های زیبایی توجه شود تا گیرایی داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی  جامع بودن را از دیگر ویژگی‌های سبک زندگی دانست و اظهار داست: سبک زندگی باید تمام ابعاد فردی و اجتماعی و مسائل کوچک زندگی مانند ارتباط انسان با والدین و خانواده را شامل شود.

لاریجانی منعطف بودن را به‌عنوان ویژگی دیگر سبک زندگی مطرح کرد و افزود: در سبک زندگی نمی‌توانیم متد صد سال پیش را در نظر بگیریم زیرا یک نسل از این مسأله جدا می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین پایه‌های سبک زندگی پرداخت و با اشاره به این‌که سبک زندگی باید به جامعه الگو بدهد و هدایت کند، لذا کار مشکلی است، گفت: هیچ‌ سبک زندگی در دنیا نیست که متأثر از یک فلسفه حیات و زندگی نباشد.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: وضعیت امروز ما  معجونی از فلسفه زندگی از دیدگاه اسلام و تغییرات به‌وجود آمده در آن است.

لاریجانی مردم سالاری دینی را برخاسته از درون تئوری عدالت دانست و ابراز داشت: در مدینه فاضله همه باید رشد کنند و استعدادهایشان بالفعل شود.

وی سعادت معنوی و مادی را به‌عنوان محور تئوری فلسفه زندگی اسلامی مطرح کرد و با اشاره به این‌که سعادت معنوی جنبه هدفی و سعادت مادی جنبه ابزاری دارد، افزود: مادیت باید وسیله‌ای برای افزایش معنویت و عزت‌مندی باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بسیاری از مکاتب منفعت طلب و لذت گرا در غرب، فرهنگ دینی را فرع می‌دانند، اظهار داشت: شرایط ما با آنها تفاوت جدی دارد.

لاریجانی با بیان این‌که اعتدال این است که ارزش‌ها در نظام چند ارزشی، بطور متوازن  در حوزه فردی و اجتماعی رشد کند، انسان معتدل را کسی که ارزش‌های مختلف در او بطور متوازن رشد کند، دانست و ابراز داشت: این‌که بگوییم اعتدال پرهیز ار افراط و تفریط است، تعریف جامعی نیست و باید خود اعتدال را تعریف کنیم.

وی ایدئولوژیک بودن را یک حُسن دانست و با بیان این‌که در دوره دوم خرداد ایدئولوژیک بودن را مسخره کردند، اظهار داشت: اگر جامعه هم خیلی عرفی باشد به این معنا که مسلکی نداشته باشد، مطلوب نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی انسان را یک موجود اجتماعی ارزیابی کرد و با اشاره به این‌که اگر در جامعه وارستگی نداشته باشیم، نمی‌توانیم بگوییم انسان‌ها وارستگی پیدا کنند، بیان داشت: وظیفه دولت و حکومت اسلامی این است که فضای شهر را معنوی کنند.

لاریجانی به سابقه کار فرهنگی خود در شهرهای کشور اشاره کرد و با بیان این‌که در شهرهایی که حوزه علمیه قوی و فعال وجود داشت و همچنین در مساجدی که امام جماعت قوی بود، شرایط فرهنگی متفاوتی وجود داشت، گفت: استقلال روحانیت و حوزه علمیه این نیست که دیگران وظیفه خود را نسبت به آنها انجام ندهند.

وی به فرهنگ عمومی به‌عنوان یکی از موضوعاتی که مورد غفلت واقع شده اشاره کرد و با بیان این‌که یک کار همه جانبه تبلیغی می‌تواند یک ارزش را جا بیندازد، خواستار تشکیل ستادی متشکل از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و نهادهای اجرایی مانند وزارت کشور برای نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی شد./956/پ202/ع

 

ارسال نظرات