۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۱۸۳۸۰۸

آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه زنجان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه زنجان در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه زنجان گفت: بستر حیات طیبه از درون حوزه علمیه می گذرد و کسانی که در این مکتب تربیت شوند و از زلال قرآن و روایات سیراب شوند، مصداق بارز حیات طیبه هستند که به اوج رسیده اند.
حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی، امام جمعه زنجان، صبح امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه زنجان که در حوزه علمیه امام صادق (ع) زنجان برگزار شد، با نقل خاطره ای از علمای قدیم زنجان گفت: یکی از علمای بزرگ و قدیمی زنجان می گفت زمانی در زنجان 70 مجتهد صاحب نظر زندگی می کردند و بعدها که تعدادشان کمتر شده و به 25 رسیده بود بعضی از علما گریه می کردند و می گفتند با این وضعیت چه خواهیم کرد.

 

وی در ادامه افزود: اما اکنون این روند در حوزه علمیه ادامه ندارد و کسی به فکر تربیت مجتهد نیست و در مقایسه با سال های قدیم ما چه باید بگوییم.

 

امام جمعه زنجان در ادامه با بیان این که هر کس وارد حوزه می شود باید با عشق وارد شود اظهار داشت: در دنیای امروز انسان ها و بسیاری از ما با هم برای رسیدن به مقام های دنیائی مسابقه گذاشته ایم ولی کسی که وارد حوزه علمیه می شود باید عشق مکتب امام صادق (ع) در دلش شعله ور باشد تا بتواند در اینجا فارغ از مقام های دنیوی درس بخواند و ما این مقام طلبگی را با هیچ مقام دنیوی دیگری عوض نمی کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در ادامه با اشاره به خطبه متقین و بازخورد آن در مورد طلبگی عنوان داشت: امام علی (ع) وقتی در این خطبه می خواهد برخی از ویژگی های انسان متقی را بشمارد می فرماید انسان متقی از این که هدایت یافته و به دین اسلام گرویده است خوشحال می شود، و ما نیز فی الحال از این که خداوند ما را هدایت کرده و توفیق سربازی امام زمان (عج) را نصیبمان کرده خوشحال هستیم.

 

وی در ادامه با اشاره به آیه مبارکه 24 سوره انفال و بحث حیات طیبه خاطرنشان کرد: قطعا در آیه شریفه 24 سوره انفال که می فرماید « اذا دعاکم لما یحییکم » منظور از حیات، حیات دنیوی و مادی نیست بلکه هدف از آن باید حیات دیگری که همان حیات طیبه است، باشد که به زندگی انسان وجودی نورانی می بخشد و در این بخش می توان به حیات طیبه بزرگانی همچون آیت الله مدنی که سالگرد شهادتشان نیز هست اشاره کرد که همیشه با وجود حیات طیبه از شخص به نیکی و گرمی یاد می شود.

 

امام جمعه زنجان در ادامه افزود: بستر حیات طیبه از درون حوزه علمیه می گذرد و کسانی که در این مکتب تربیت شوند و از زلال قرآن و روایات معصومین (ع) سیراب شوند، مصداق بارز حیات طیبه هستند که به اوج رسیده اند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه زنجان در ادامه خطاب به طلاب به امکانات موجود در حوزه علمیه و اساتید بزرگوار آن اشاره و تاکید کرد: اساتید بزرگواری در خدمت شما هستند که از نتیجه نگرفتن شما می سوزند چون واقعا مانند پدری مهربان عمر خود را به پای شما گذاشته اند و اگر هر از گاهی هم بر شما عصبانی می شوند دلیل آن هم این است که از نتیجه نگرفتن شما ناراحت می شوند زیرا راه و چاه را به شما نشان داده اند.

 

وی در ادامه با هشدار نسبت به مضر بودن تعطیلات آخر هفته حوزه های علمیه گفت: یکی از آفت هائی که متاسفانه زندگی ماشینی و برخی مسائل دیگر بر ما تحمیل کرده تعطیلی پنجشنبه و جمعه حوزه های علمیه است که بنده تا الان دلیل آن را نفهمیده ام، چون قرآن فقط یک یا دو ساعت از روز جمعه را تعطیل اعلام کرده و آن هم برای نماز جمعه است و به بیشتر از آن نیازی نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در پایان افزود: باید این را باور کنیم که دیگر وقتی برای تعطیلی و تلف کردن نیست و بالاخره کمی زودتر یا دیرتر عمرها رو به پایان است که اگر استفاده نکنیم از دست خواهد رفت. /949/پ201/ب

ارسال نظرات