۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۱۸۳۸۳۸
مدیر حوزه‎‎های علمیه خواهران:

آموختن علم فقه بهترین راه پاسخ‌گویی به فطرت خداجو است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‎های علمیه خواهران با بیان‎ این‎که آموختن علم فقه بهترین راه پاسخ‌گویی به فطرت خداجو است، طلاب علوم دینی را به یادگرفتن علم همراه احساس مسؤولیت و غنیمت شمردن فرصت به دست آمده توصیه کرد.
حجت الاسلام و المسلمين محمودرضا جمشيدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین محمود رضا جمشیدی، مدیر حوزههای علمیه خواهران امروز در همایش طلیعه حضور که ویژه طلاب خواهر ورودی سال 91 استان آذربایجان غربی در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، با اشاره به روایتی گفت: «حرم خدا مکه، حرم پیامبر(ص) مدینه و حرم امیرمؤمنان(ع) کوفه است، حرم اهلبیت(ع) نیز شهر مقدس قم بوده که کوفه دوم به شمار می‎آید».

وی ادامه داد: گاهی انسان گوهر گرانی به دست می‎آورد که ممکن است به سبب غفلت و یا گرفتاری نسبت به ارزش آن بی‌توجه باشد، یکی از این گوهرهای فراگیری علوم دین است، امیرمؤمنان(ع) میفرمایند «خدا زمانی که برای بنده خود بهترین را بخواهد فهم دین و بینش عمیق نسبت به آن را به او الهام میکند».

مدیر حوزههای علمیه خواهران با بیان این‏که حجاب، پاکی و عفاف بهترین هدایت الهی برای بشر است، اظهار داشت: وقتی گوهری دست انسان باشد همه افراد عالم هم به او بگویند این گوهر نیست باور نکرده و هیچ گاه قبول نمی‎کند آن را از دست بدهد و ایمان نیز بهترین و گوهر حقیقی در دست افراد است.

هفت روز خدمت به عالم برابر است با هفتاد سال خدمت به خدا

وی افزود: پیامبر(ص) به امام علی(ع) میفرمایند «یا علی هر آینه یک انسان به دست تو هدایت شود بهتر از آن است که خورشید بر آن میتابد»، این در حالی است که خورشید محور کهکشان راه شیری بوده و نور آن به هزاران کره میرسد، تمام دعواهای انسان نیز در طول تاریخ به سبب همین زمین کوچک بوده که در برابر آن چه نور خورشید بر آن میتابد ناچیز است.

حجتالاسلام والمسلمین جمشیدی با اشاره به روایت «هر کس عالم را هفت روز خدمت کند همانند این است که هفتاد سال خدا را خدمت کرده است»، خاطرنشان کرد: در روایت بهترین حکمت فقه و بینش در دین معرفی شده است، خداوند متعال نیز در قرآن میفرماید «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»، امام صادق(ع) در تفسیر «لیعبدون» می‌فرمایند منظور «لتعرفون» است.

علم الهی ذات یک حقیقت و فضیلت است

وی تصریح کرد: بیش از دویست صفحه کتاب اصول کافی درباره فضیلت عالم، عمل صالح و علم است و چکیده روایت فضلیت علم در این کتاب شریف میزان عمل صالح را معرفت افراد بیان میکند، خدا انسانها را خلق کرد تا او را بشناسند و بپرستند، کاری که یک عالم انجام میدهد هر چند در رتبه عملی به غیر عالم کم باشد ولی چون با معرفت است از شرافت بیشتری برخوردار است.

مدیر حوزههای علمیه خواهران اساس علم به ویژه علم الهی را یک حقیقت و فضلیت دانسته و این علم را سبب گسترش ظرف وجودی افراد خواند و اظهار داشت: در حدیث قدسی آمده «من یک گنج مخفی بودم که دوست داشتم شناخته شوم و انسان را خلق کردم».

وی بیان داشت: میزان علم انسان عالم با غیر عالم بسیار متفاوت است، فردی که در مسیر علم الهی حرکت میکند گوهرهای را صید میکند که این کار با عنایت الهی یک حقیقت و واقعیت است و از زمان تحصیل در وجودم فرد متبلور شده و تا زمان ملاقات خدا نیز همراه او است.

حجتالاسلام والمسلمین جمشیدی با تأکید بر اینکه تمام علوم در نظر ما محترم بوده و ارزش دارند، گفت: علم الهی تنها علمی است که خود به ذاته فضیلت است و علوم دیگر اگر همراه این علم باشند ارزش پیدا میکنند وگرنه علوم دیگر به ذات خود ارزش ندارند و چون عمل با عالم هم مخلوط میشود ارزش بی نهایت پیدا میکنند.

آموختن علم فقه بهترین راه پاسخ گویی به فطرت خداجو

وی عنوان ساخت: رفتن به دنبال علم دین در حقیقت پاسخ دادن به نیاز فطری انسان است چرا که همه انسانها فطرتا خداجو بوده و خدا همه انسانها را مطابق فطرت خداجوی خلق کرده است، اگر بخواهیم ندای فطرت خداجوی را پاسخ دهیم بهترین مسیر یادگیری علم دین و یا همان فقه است.

مدیر حوزههای علمیه خواهران خواب عالم را افضل از عبادت جاهل عنوان کرد و اظهار داشت: همه انسانها در طول تاریخ چه تصرف کنندگان شهرها و چه تصرف کنندگان قلههای علوم به دنبال بهترین بودند و علم دین است که محدودیت نداشته و فرد را به بی نهایت میرساند.

وی یادآور شد: باید توجه کرد تا زمانی که توان و رمق جوانی را داریم فرصت را غنیمت شمرده و خوب درس بخوانیم و بدانیم که یادگرفتن علم باید همراه احساس مسؤولیت باشد، باید افزونبر غنیمت شمردن کسب علم در اطاعت الهی نیز فرصت را غنیمت بشماریم.

حجتالاسلام والمسلمین جشمیدی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه طلاب علوم دینی در مسیری قرار گرفتند که خداوند متعال آن را برای بهترین مخلوقات خود پسندیده است، خاطرنشان کرد: اگر کاری بهتر از فراگیری علم و معرفت اللهی وجود داشت مسلما خدا آن را برای انبیا خود میخواست، در روایتی از پیامبر وارد شده «علما امت من افضل از انبیا بنی اسرائیل هستند».

وی گفت: خدا به سبب اهلبیت(ع) نگاه ویژهای به امت پیامبر(ص) دارد که به هیچ امتی این گونه نظر نکرده است، حتی در روایت آمده که حضرت موسی(ع) دعا کرد «خدایا من را از امت وصی آخرالزمان خود قرار ده».

مدیر حوزههای علمیه خواهران از جنس مردم بودن و عمل صالح پیامبران را از بهترین روشهای تبلیغی این بزرگواران برشمرد و عنوان ساخت: پیامبران الهی همانند انسانها زندگی کرده و دارای غم و شادی بودند که این خود در جذب انسانها به سوی آنها بسیار مؤثر بود.

عدم رهبانیت از امتیازات روحانیت شیعه نسبت به روحانیت مسیحیت است

وی تأکید کرد: چه فردی گفته که روحانی نباید زندگی کند، یکی از امتیازات روحانیت شیعه نسبت به روحانیت مسیحیت این است که آنها رهبانیت را انتخاب کرده و در بسیاری از امور مجبور هستند یا غرایز خود را سرکوب کنند و یا اینکه وقتی این غرایز عود میکند به کودکان تجاوز کنند که همه روزه اخبار جدیدی از این مسائل پیش میآید، در امت پیامبر(ص) به ویژه قشر روحانیت رهبانیت نیست./993/پ201/ی

ارسال نظرات