۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۸۳۹۰۳
عقب نشینی آشکار آمریکا؛

اوباما: آمریکا پلیس جهان نیست

خبرگزاری رسا ـ اوباما با ایراد شدن طرح روسیه، فرصت را بر خود مغتنم شمارد و این موضوع را بهانه ای بر برون رفت خود از منجلاب سوریه دید.
اوباما: آمریکا پلیس جهان نیست

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، باراک اوباما در گفتگوی زنده تلویزیونی خطاب به مردم کشورش گفت: از رهبران کنگره خواسته ام رأی گیری درباره حمله به سوریه را عقب بیاندازند تا آمریکا و سازمان ملل متحد به راه حل دیپلماتیک روسیه در این باره بپردازند. با این حال او تاکید کرد که اگر راه حل دیپلماتیک به نتیجه نرسد، آمریکا به اقدام نظامی متوسل خواهد شد.

به گزارش بی بی سی فارسی؛ آقای اوباما بر همین اساس گفته است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا را برای مذاکره با همتای روس خود در روز پنج شنبه به ژنو می فرستد و خودش نیز به تبادل نظر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ادامه می دهد.
در همین حال اوباما در عقب نشینی ای آشکار گفت: ما نمی خواهیم کسی را ساقط کنیم و قرار نیست سوریه شبیه عراق، لیبی و یا حتی کوزوو شود. یک حمله محدود هم موثر است و باعث می‌شود هر دولتی قبل از آن که از سلاح های کشتار جمعی استفاده کند، به عواقبش فکر کند.
رئیس جمهور آمریکا در حالی این سخنان را بیان کرده است که خود برای ورود به جنگ، عجولانه تصمیم گرفته بود. وی همچنین گفت: در مقابل درخواست ها برای مداخله نظامی در سوریه مقاومت کرده ام! چون ما نمی‌توانیم با دخالت نظامی، به جنگ داخلی کسانی دیگر فیصله بدهیم.
در همین حال بی بی سی به نقل از اوباما افزود: آمریکا پلیس جهان نیست ولی اگر استفاده از تسلیحات شیمیایی مجازات نشود، امنیت ملی آمریکا در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
این شبکه با انعکاس ترس آمریکا از ضربه احتمالی به متحدان منطقه ایش گفت: ما می دانیم اگر درگیری ها به بیرون از مرزهای سوریه سرریز کند، تسلیحات شیمیایی می‌تواند متحدان ایالات متحده از جمله ترکیه و اسرائیل را تهدید کند.
اوباما در انتهای نطق تلویزیونی اش برای دومین بار تاکید کرد: آمریکا "پلیس جهان" نیست ولی می‌تواند جلوی حمله شیمیایی به کودکان را بگیرد.
مارک ماردل، سردبیر بی بی سی در حوزه آمریکای شمالی، درباره این سخنان باراک اوباما گفته است: صحبت های وی صریح بود ولی تقریبا به کلی خالی از شور و تهی از استدلال تازه ای بود.
به گفته برخی کارشناسان، سخنان دیشب باراک اوباما در حالی صورت گرفته است که پیش از آن، وی برای رها شدن از دردسرهای سوریه علیه منافع آمریکا در منطقه، در تلاشی بی سابقه متحدان دیرین خود را برای آغاز جنگی جدید علیه دولت بشاراسد فراخوانده بود. اما به واسطه همراهی نکردن آنان، خود را تنهاتر از قبل در عرصه بین المللی یافت و برای دوری از افتضاح تاریخی دیگر، به دنبال خریدن وقت بود.
اکنون اوباما با ایراد شدن طرح روسیه مبنی بر کنترل نهادهای بین المللی بر سلاح های شیمیایی سوریه، فرصت را بر خود مغتنم شمارد و این موضوع را بهانه ای بر برون رفت خود از منجلاب سوریه دید./1421/1409/ح

ارسال نظرات