۲۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۱۸۴۰۰۶
با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

جشنواره عکس رضوی به کار خود پایان داد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با دهه کرامت، اختتامیه جشنواره عکس رضوی با معرفی صاحبان آثار برگزیده در تبریز به کار خود پایان داد.
 حرم مطهر رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی عصر پنج شنبه در اختتامیه جشنواره عکس رضوی که در مجتمع سینمایی 22 بهمن برگزار شد، اظهار داشت: این جشنواره‌ بهانه‌ای است تا با زبان هنر به تبیین سیره ائمه اطهار و زندگانی سراسر نور و رحمت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بپردازیم.


وی با بیان این‌که نقش هنرمندان در گسترش فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی بی‌بدیل است، خاطرنشان کرد: زبان هنر بهترین ابزار برای ترویج ارزش‌های دینی، اخلاق حسنه ائمه اطهار(ع)، سبک زندگی اسلامی و معرفت به زیبایی های مکتب تشیع است که در این عرصه هنرمندان رسالت خطیری بر عهده دارند.


داننده با اشاره به این‌که این جشنواره فرصتی برای تجلیل پیشکسوتان عرصه هنر، ادب و فقاهت استان بوده است، گفت: همزمان با این آیین از استاد محمدعلی جدیدالاسلام عکاس برجسته تبریزی تجلیل می شود، چنانکه با توجه به برنامه‌ ریزی‌های انجام شده در چند سال گذشته همزمان با برپایی چنین جشنواره‌هایی از پیشکسوتان حوزه‌های مختلف فرهنگی تجلیل می‌شود.


همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به جشنواره عکس رضوی در تبریز اظهار داشت: معارف و آموزه های دینی و مذهبی و از جمله سیره و سخن انبیا و اولیای الهی که ناظر به عالی ترین و والاترین جلوه های فطری و معنوی انسان هستند، جایگاهی بلند و بی بدیل در منظومه فکری و فرهنگی جامعه اسلامی دارند.


در این پیام آمده است: این امر الهی بویژه با توجه به الزامات و اقتضائات کنونی جامعه اسلامی و نقش تاریخی گفتمان نظام جمهوری اسلامی در ارایه الگویی کامل و تمام عیار از یک فرهنگ متعالی، متعادل و مترقّی در جهان امروزی اهمیت و ضرورتی مضاعف می یابد، الگویی که همچون چشمه ای پاک و زلال انسان های معنویت خواه و معرفت طلب در سراسر گیتی را سیراب می کند و روح تازه ای می بخشد.


جنتی در این پیام می افزاید: در این میان نقش صاحبان رأی و نظر و اهالی و اصحاب فرهنگ، هنر و ادب و اندیشه هم در عرصه تعریف و تبیین این منظومه و هم در ارایه نمونه های عینی آن در شکل آثار و آفرینش های علمی، فرهنگی، هنری و ادبی فاخر و ماندگار، نقشی اساسی و مهم تلقی می شود، زیرا این کار سترگ مستلزم چنان مایه ای از دانش و دقت و ظرافت است که جز از عهده ذهن های ژرف اندیش، ذوق های بی آلایش و قریحه های توانمند بر نمی آید.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود می افزاید: مهم ترین وظیفه مسوولان، سیاستگزاران و دست اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر فراهم سازی امکان و فضای مناسب برای بروز و ظهور ظرفیت های بالقوه به میدان کشاندن تمام توان ها و استعدادها در این زمینه است.


جنتی در این پیام آورده است: جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) را می توان به عنوان نمونه ای از یک کوشش موفق در این راستا مورد ارزیابی و کاوش قرارداد، جشنواره ای که در طول ده دوره برگزاری آن با مشارکت شمار زیادی از اهالی و اصحاب فرهنگ و هنر و ادب و اندیشه، زمینه ساز یک جریان فرهنگی و هنری در سطح و گستره فراملّی شده است.


وی در پیام خود به این جشنواره افزوده است: اکنون در آغاز دومین دهه از عمر این رویداد فرهنگی که با آغاز به کار دولت تدبیر و امید مقارن شده است
، ضرورت نگاهی تازه با رویکردی نقّادانه و آسیب شناسانه به این جشنواره ضروری می‌نماید. این کار بدون تردید موجب پیراستگی و پویایی هرچه بیشتر برای رسیدن به سطحی بالاتر از نظر کیفیت و اثر بخشی برنامه ها خواهد شد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام آورده است: برگزاری جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) و تمرکز برنامه های آن در دهه کرامت و فاصله عطر آگین میلاد دو پاره تن رسول الله و امام موسی بن جعفر (ع) اقدامی شایسته و در خور قدردانی است.


در این پیام تاکید شده است: بدون تردید این رویداد فرهنگی می تواند نقشی مهم و قابل ملاحظه در ترویج و گسترش و تعمیق فرهنگ پربار رضوی و ولایی ایفا نماید، توجه ژرف به آموزه ها و مفاهیم الهی و انسانی مندرج در این فرهنگ ناب و انسان ساز شامل جلوه های درخشان و خیره کننده ای از حیات پربرکت، سبک زندگی رضوی و سخنان روشن و گهر بار ثامن الحجج علیه آلاف التحیه و الثناء است، فرهنگی که در آن ارزش هایی همچون خدا محوری، انسان دوستی، مهربانی و بلند نظری جای خود محوری و قهر و دشمنی و تنگ نظری را بگیرد.


وی در این پیام می افزاید: صفاتی رحمانی که مردم مشتاق در طول تاریخ امام خود را بدان صفات و کرامات شناخته و مورد ارادت و احترام و قبله راز و نیاز خویش قرار داده اند. از همه کوشندگان در برگزاری این رویداد فرهنگی و معنوی در داخل و خارج از کشور، بویژه تمام اهالی و اصحاب فرهنگ و ادب و هنر و اندیشه رضوی و دبیران جشنواره ها و برنامه های موضوعی قدردانی می کنم.


بنابر این گزارش، پس از ارسال فراخوان دو هزار و 363 اثر از 257 عکاس به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد 48 تک عکس و دو مجموعه به بخش مسابقه راه یافتند و بنا به نظر هیأت داوران منصوره معتمدی از تهران، هادی دهقانپور از سبزوار، جواد بهمنش از تبریز، مقصود سامع‌سردرودی از سردرود، محمد زائرنیا و مهران میرزایی هر دو از مشهد، سروش جوادیان از تهران و امیر قادری از اراک به ترتیب به عناوین اول تا هشتم دست یافتند./935/پ203/ع

ارسال نظرات