۲۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۱۸۴۰۲۹
سرپرست حجاج ایرانی:

حفاظت و حراست از وحدت امت اسلامی بر همگان لازم است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حفاظت و حراست از وحدت امت اسلامی را از نظر مبانی شرعی و فتاوای مراجع تقلید بر همگان لازم دانست و بر دفاع از اسلام، پرهیز از اهانت و پرهیز از تکفیر و نسبت دادن شرک به دیگران، تأکید کرد.
حجت الاسلام سيدعلي قاضي عسکر سرپرست حجاج ايراني و نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به ابعاد و ویژگی‌های فراوان حج، گفت: خداوند متعال قوام جامعه اسلامی را در حج و آن را وسیله قیام مردم علیه جهل، بی‌خبری و توطئه‌های گوناگون دشمنان اسلام قرار داده است.

 

وی با بیان اینکه حج با توجه به آیات و روایات منافع فراوانی برای فرد و جامعه دارد، افزود: این عبادت بزرگ که عبادت عمر لقب گرفته است، به بیان رهبر معظم انقلاب می‌تواند کار یک امت را سامان دهد و انسان را برای یک عمر در برابر سکراتی که جان و روح انسان را تهدید می‌کند، بیمه کند.

 

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به حدیثی از امام صادق‌(ع)، گفت: اجتماع سالیانه حج برای آن است که مسلمانان نسبت به هم شناخت پیدا کنند و از مشکلات هم با خبر شوند، با آثار و اخبار رسول خدا‌(ص)، تاریخ اسلام، فرهنگ دین و آموزه‌های دینی آشنا شده و این اجتماع وسیله‌ای شود تا اخبار پیامبر مصون بماند.

 

وی همچنین با اشاره به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران حج، اظهار کرد: ایشان فرمودند دوری از جدال در ایام حج که در قرآن کریم بر آن تأکید شده است به معنی جدال نداشتن برادران دینی و مسلمانان با یکدیگر است که هم شامل پرهیز از جدال زبانی و هم پرهیز از تنافر قلبی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر بر نمایش وحدت امت اسلام در ایام حج و دوری از تفرقه و قرار نگرفتن در دام دشمنان دین و قرآن تأکید کرد و افزود: امروز یکی از توطئه‌های گسترده آمریکا و اجانب ایجاد اختلاف در جوامع اسلامی و دامن زدن به جنگ‌های فرقه‌ای و طائفه‌ای و درگیر کردن مسلمان‌ها با هم برای غارت منافع آنان است.

 

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «دشمنان امت اسلامی به خوبی متوجه شده‌اند که درگیری مذاهب اسلامی به نفع رژیم غاصب صهیونیستی است، از این‌رو با راه‌اندازی گروه‌های تکفیری و ایجاد رسانه‌های به ظاهر اسلامی و حتی شیعی برای دامن زدن به اختلافات به دنبال درگیر کردن مسلمان‌ها با یکدیگر هستند».

 

عملکرد تکفیری‌ها سبب شرمندگی بشریت است

 

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: از وقتی دشمنان احساس کردند انقلاب اسلامی ایران در حال فراگیر شدن است و کشورهای دیگر را تحت تأثیر افکار خود قرار می‌دهد و بعد بیداری اسلامی اتفاق افتاد، با کمک برخی کشورهای اسلامی به این توطئه دامن زدند و چه جنایاتی که امروز سبب شرمندگی بشریت است.

 

وی با بیان اینکه عملکرد تکفیری‌ها در این چند سال سبب شرمندگی بشریت است، قتل نفس و کشتار انسان‌های بی‌گناه در معرض دید مردم دنیا و عدم واکنش محافل بین‌المللی را محکوم کرد و گفت: اینها در برابر اسرائیل، آمریکا و اندیشه‌های خرافی یک قدمی بر نداشته‌ و برنمی‌دارند و کاملا روشن است که این توطئه‌ای استکباری است که با استفاده از جهل و نادانی مردم برای بدنام کردن اسلام صورت می‌گیرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: اینها با پول لندن نشینان شبکه‌های ماهواره‌ای راه انداخته و مستقیم به اهل سنت و شیعیان اهانت می‌کنند، اسلام را به گونه‌ای تحریف کرده و بد جلوه داده‌اند که دیگر نمی‌شود از آن دفاع کرد، مسأله‌ای را به عنوان جهاد نکاح مطرح کرده‌اند و حرمتی را که اسلام برای زن مسلمان دارد شکسته‌اند.

 

وی اهانت به مقدسات اسلامی به ویژه شیعه هراسی در کشورهای اسلامی و اسلام‌هراسی در غرب را برای ضربه زدن به وحدت امت اسلام دانست و بر ایستادگی بر روی مشترکات و دفاع از اسلام، پرهیز از اهانت به دیگران، پرهیز از تکفیر و نسبت دادن شرک به دیگران با هدف ایستادگی در برابر توطئه دشمنان تأکید کرد.

 

تأکید بر وحدت امت اسلامی در فتاوای مراجع تقلید

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به استفتائی که درباره ضرورت اهتمام به وحدت امت اسلامی از محضر مراجع تقلید شده است اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند «اعمال جاهلانه برخی عوام شیعه و اهل سنت در اهانت به مقدسات طرف مقابل هم خلاف قانون و هم خلاف شرع است.»

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ می‌فرمایند «ما مکرر گفته‌ایم که وحدت بین مسلمانان و تقریب بین مذاهب اسلامی از مهم‌ترین امور در شرایط کنونی و در همه زمان‌ها است، اهانت کردن به مقدسات دیگران شرعا جایز نیست.»

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی مرقوم کرده‌اند که هرکس به وحدانیت خداوند تبارک و تعالی و رسالت خاتم الانبیا محمد مصطفی‌(ص) شهادت داده است، مسلمان است و زندگی او مورد احترام، آبرو و مالش محترم است و روا نیست برای هیچ انسان مسلمانی به مقدسات دینی اهانت کند.

 

وی با اشاره به فتوای حضرت آیت‌الله سیستانی درباره ضرورت توجه به وحدت اسلامی، گفت: ایشان مرقوم فرموده‌اند که اهل سنت در نزد شیعه و اعتقاد شیعه مسلمان هستند و همه احکام اسلامی بر آنها جاری می‌شود، خونشان، مالشان و آبرویشان محترم است، غیر از نواصب و خوارج و حضرت آیت‌الله وحید خراسانی همین مطلب را دارند و بعد می‌فرمایند که واجب شرعی است که با آنها معاشرت صحیح داشته باشیم.

 

وی اظهار کرد: حضرت آیت‌الله جوادی آملی پیامی برای حجاج داده‌اند و مرقوم فرموده‌اند «از بهترین آداب عمومی و مردمی حفظ کرامت انسانی و پرهیز از اهانت به پیروان نحله‌های گوناگون است، سب صحابه، اهانت به پیروان شیعه و سنی و توهین به باورهای هر دو گروه حرام و ایجاد اختلاف و تحریم براساس وحدت امت اسلامی گناهی بزرگ است که حاجیان و معتمران باید جدا از آن اجتناب کنند.»

 

سرپرست حجاج ایرانی در پایان تأکید کرد: نه تنها حاجیان در حج، بلکه ملت ایران از نظر مبانی شرعی و از نظر فتاوا به حفظ و حراست از وحدت امت اسلامی و پرهیز از اختلاف و تفرقه و دوری از اهانت ملزم هستند که شیعه فحاش نیست؛ جامعه را برای عبور از فتنه تکفیری‌ها حراست کرده و آن را به سوی تمدن اسلامی حرکت دهیم./920/پ202/ی

ارسال نظرات