۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۱۸۴۱۵۰
لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه رییس دیوان محاسبات:

اصلاح بودجه ضروری است/ وزیر کشور استانداران کارآمد انتخاب کند

خبرگزاری رسا ـ‌ رییس مجلس با بیان اینکه دیوان محاسبات کشور بازوی تحقق درست قوانین است گفت: تا کنون عملکرد دستگاه دیوان محاسبات در جلوگیری از تخلفات مطلوب بوده است.
دكتر علي لاريجاني سخنراني لاريجاني در مراسم توديع و معارفه رييس ديوان محاسبات

به گزارش خبرگزاری رسا، علی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه رئیس دیوان محاسبات و تقدیر از رئیس اسبق این دیوان افزود: اینگونه جلسات که به تقدیر از فردی برای خدمات وی و نیز خیرمقدم گویی به فرد دیگر برای پذیرش مسئولیت برگزار می شود یک فرصت ارزیابی از عملکرد دستگاه مذکور را نیز به وجود می آورد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیوان محاسبات در کشور یک مرجع کلان است و همه باید روی حرف آن حساب کنند تصریح کرد: بنای دیوان محاسبات کشور در مچ گیری نیست بلکه می خواهد فضایی را ایجاد کند که تخلفی به وجود نیاید.

 

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به عملکرد مثبت دیوان محاسبات در چند سال گذشته و تلاش های بی شائبه رحمانی فضلی عنوان کرد: ارائه به موقع گزارش تفریغ بودجه از سوی دیوان محاسبات در مدتی که عبدالرضا رحمانی فضلی ریاست این دیوان را برعهده داشت علاوه بر بهبود شرایط کشور به رفع نواقص بودجه نیز منجر شد.

 

وی ادامه داد: ارائه دیرهنگام تفریغ بودجه به مجلس امکان استفاده صحیح از آن در روند بودجه نویسی سال بعد و همچنین رفع نواقص را غیر ممکن کرده بود که با عملکرد مناسب رحمانی فضلی در سال های گذشته در خصوص ارائه به موقع این تفریغ بودجه از این فرصت به خوبی استفاده شده است.

 

لاریجانی با اشاره به ارائه گزارش های مداوم از عملکرد دیوان محاسبات به مجلس گفت: از گزارش های ارائه شده به مجلس می توان به خوبی به عملکرد مناسب دیوان محاسبات پی برد.

 

رئیس مجلس تصریح کرد: کار دیگری که از سوی دیوان محاسبات انجام شد و بسیار نیز موجبات کاهش تخلفات را موجب شد ارائه گزارش های موردی با سرعت بیشتری به مجلس بوده است.

 

وی ادامه داد:‌غالبا هر هفته یا هر ماه چند گزارش از دیوان محاسبات کشور با مجلس ارائه می شود که این تعامل بسیار مناسب مجلس و دیوان را برای بهبود کشور نشان می دهد.

 

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به فعالیت های دیوان محاسبات در خصوص کاهش تخلفات دولت عنوان کرد: در خصوص طرح هدفمندی یارانه ها که دولت دهم مطابق قانون آن را عملیاتی نکرد دیوان محاسبات گزارش های دقیقی را ارائه کرد که مبنای مناسبی برای بررسی ها شد.

 

برای جلوگیری از تخلفات به مدیران آموزش داده شود

وی با اشاره به راه اندازی سامانه پروژه سامانه نظارت الکترونیکی (سنا) گفت: با افتتاح این سامانه یک ظرفیت جدیدی برای جلوگیری از تخلفات به صورت آنلاین ایجاد شد.

 

لاریجانی با بیان این مطلب که با استفاده از سامانه نظارت الکترونیکی میزان تخلفات در دستگاه های مختلف دولتی کاهش چشمگیری خواهد داشت افزود: ضرورت دارد برای کاهش تخلفات در دستگاه های مختلف آموزش های لازم به مدیران داده شود.

 

وی با تأکید بر اینکه برخی از تخلفاتی که از سوی مدیران در دستگاه ها انجام می شود ناشی از نداشتن آگاهی از قوانین است گفت: برای جلوگیری از کاهش تخلفات ناشی از ناآگاهی باید زمینه برای فراگیری و آموزش های لازم محیا شود.

 

رئیس مجلس ادامه داد:‌ برای آموزش مدیران و دوری جستن از تخلف مرکزی ایجاد شده که عبدالرضا رحمانی فضلی تلاش های بسیاری برای استقرار این مرکز انجام داده است.

 

با راه اندازی سامانه سنا تخلفات کاهش می یابد

لاریجانی افزود: طرح سنا کار بسیار خوبی است که امکان کنترل آنلاین حساب ها را فراهم کرده که به این ترتیب تمامی کارها و اقدامات مدیران رصد شده و تخلفات کاهش می یابد.

 

وی با بیان این مطلب که سرمایه گذاری هایی که برای ارتقاء دیوان محاسبات انجام شده است به نفع کلیت کشور بوده و جلوی بسیاری از ضررهای ممکن را می گیرد افزود: دیوان محاسبات بازوی اجرایی مجلس است.

 

رئیس مجلس با اشاره به تخلفاتی که در دولت دهم صورت گرفت افزود: تخلف از قانون آن هم در بالاترین مقام در دولت به هیچ وجه پسندیده نیست.

 

وی ادامه داد:‌اگر تخلف صورت گرفته از سوی مدیران به صورت عامدانه باشد قابل بخشش نبوده و باید طبق قانون با آنان برخورد شود تا عدالت برقرار گردد.

 

لاریجانی با بیان این مطلب که تخلفاتی که به صورت عامدانه صورت می گیرد و از کم دانشی و ناآگاهی نشأت نمی گیرد باید با شجاعت رئیس دیوان محاسبات پیگیری شود تصریح کرد: اگر کسی پا روی قانون بگذارد یک زمانی مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت از این رو باید متخلفان بدانند که در رسیدگی به اعمالشان شاید دیر و زودی صورت بگیرد اما سوخت و سوزی در کار نیست.

 

وی ادامه داد: با افتتاح سامانه نظارت الکترونیکی رسیدگی به تخلفات در کوتاه ترین زمان صورت می گیرد.

 

رئیس قوه مقننه گفت: بنای دیوان محاسبات بر راهنمایی و مشاوره بوده اما اگر تخلف عامدانه ای صورت بگیرد این دیوان به هیچ وجه از آن گذشت نخواهد کرد.

 

لاریجانی با بیان اینکه ریاست دیوان محاسبات یک مسئولیت دو وجهی بر عهده دارد عنوان کرد: دیوان محاسبات کشور مسئولیت کنترل و جلوگیری از تخلفات را برای بهبود شرایط کشور بر عهده دارد.

 

وی با اشاره به گزارش هایی که از سوی دیوان محاسبات ارائه شده و مورد پذیرش برخی از افراد متخلف قرار نگرفته است گفت: تهمت زدن به دیوان محاسبات کار ناصحیح آنها را توجیه نخواهد کرد چرا که گزارش هایی که از سوی این دیوان ارائه می شود کاملا حرفه ای بوده و بدون هیچ قصد و غرضی انجام می شود.

 

اصلاح بودجه ضروری است

لاریجانی با اشاره به ارائه اصلاحیه به مجلس از سوی دولت یازدهم افزود: در شرایط فعلی کشور اصلاح بودجه ضروری است اما در کیفیت کار نمایندگانند که باید تصمیم بگیرند.

 

رئیس مجلس با بیان اینکه زمانی تصور بر این بود که اگر رئیس جمهور صلاح بداند می تواند قانونی را اجرایی نکند یادآور شد: قانونی که در مجلس مصوب شده و از سوی شورای نگهبان تأیید شده لازم الاجرا است و عدم اجرای آن تخلف آشکاری است.

 

وی با بیان اینکه در زمان ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی گام های جدید و نوعی برای دیوان محاسبات برداشته شد گفت: امید است رحمانی فضلی در وزارت کشور نیز با همین روحیه و با استفاده از نیروهای کاردان و ایجاد شرایط همگرایی موفقیت های زیادی را کسب کند.

 

لاریجانی با تأکید بر اینکه بهبود شرایط کشور نیازمند استفاده از استانداران و فرمانداران کاردان است افزود: رحمانی فضلی باید در سمت وزیر کشور به انتخاب استانداران متخصص و کاردان توجه کند.

 

لاریجانی با اشاره به سابقه درخشان امین حسین رحیمی گفت: رحیمی از قضات با سابقه قوه قضا بوده و روحیه بسیار قوی در کار نیز دارد.

 

وی ادامه داد: قاطعیت رحیمی آینده درخشانی برای دیوان محاسبات رقم خواهد زد.

 

رئیس مجلس در پایان ضمن آرزوی توفیق برای رئیس سابق دیوان محاسبات و همچنین رئیس جدید این دیوان گفت: امید است کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هر چه سریعتر در خصوص انتخاب دادستان این دیوان تصمیم گیری کرده تا دیوان محاسبات کار خود را آغاز کند./924/د102/ج
 

ارسال نظرات