۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۸۴۱۷۶
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

بهترین آموزه امام رضا تبیین پیوند دین و سیاست است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی بهترین و ماندگارترین آموزه سیاسی امام رضا(ع) را تبیین پیوند بین دین و سیاست در جامعه اسلامی دانست.
حجت الاسلام والمسلمين يعقوبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی شنبه شب در آیین اختتامیه نخستین همایش ملی عملی، پژوهشی آموزه های سیاسی امام رضا(ع) از سری همایش های یازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی، هنری امام رضا(ع) که به میزبانی بجنورد و در محل مجتمع فرهنگی هنری گلشن مرکز خراسان شمالی برگزار شد، به آموزه های حدیث سلسلة الذهب که منتسب به امام رضا(ع) هست، اشاره کرد و افزود: در این حدیث، امام هشتم شیعیان بزرگترین آموزه های دینی و سیاسی را بیان کرده است.
 
وی با بیان این که بزرگترین و ماندگارترین آموزه سیاسی امام رضا(ع) تبیین پیوند بین دین و سیاست در جامعه اسلامی است، اظهار داشت: این آموزه مهم و مدبرانه هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، در حدیث سلسلة الذهب به خوبی بیان و ماندگار شده است.
 
امام جمعه بجنورد اضافه کرد: البته حدیث سلسلة الذهب را غالب افراد جامعه شنیده و می شناسند اما متأسفانه آموزه های بلند این حدیث آن گونه که باید و شاید از سوی افراد جدی گرفته نمی شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه به برگزاری همایش آموزه های سیاسی امام رضا(ع) در استان خراسان شمالی پرداخت و گفت: در عصر حاضر می توان آموزه های نابی را از سیره ائمه معصوم(ع) دریافت کرد و برگزاری همایش های دینی و مذهبی نیز در همین راستا است.
 
رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی یکی از اساسی ترین آموزه های امام رضا(ع) را موضوعات مطرح شده در حدیث سلسلة الذهب برشمرد و اظهار کرد: در این حدیث می توان اساسی ترین و بنیادی ترین آموزه های سیاسی را از سیره امام هشتم(ع) فرا گرفت.
 
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: البته همان گونه که فهم آیات قرآن کریم نیازمند آشنایی با شأن نزول و اطلاعات دینی است، درک احادیث ائمه اطهار(ع) نیز بدون آشنایی با شأن و جایگاه آنها امکان پذیر نبوده و در این زمینه لازم است حدیث مورد نظر برای مردم به درستی توضیح و تشریح شود.
 
رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی در ادامه به تبیین مسأله توحید از سوی امام رضا(ع) اشاره کرد و با بیان این که لوح فشرده دین مبین اسلام «لا اله الا الله» است، افزود: امام رضا(ع) این مسأله را که توحید و اعتقاد به لا اله الا الله بدون امامت راه به جایی نمی برد را به خوبی و روشنی نشان داد.
 
به گفته حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی بر اساس آموزه های سیاسی امام رضا(ع) در امان ماندن از عذاب خداوند و کسب رضای الهی بدون امام عادل و ولایت امکان پذیر نبوده و در این زمینه توحید و اعتقاد به خداوند به تنهایی کافی نیست.
 
وی با اشاره به نقش امام رضا(ع) و حدیث سلسلة الذهب در تبیین و معرفی جایگاه امامت، عنوان کرد: امام رضا(ع) در این حدیث با هنرمندی تمام حقانیت امامت و غاصبانه بودن حکومت عباسی را به همگان نشان داد.
 
نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در ادامه به نقش آموزه های سیاسی امام رضا(ع) در عصر حاضر پرداخت و گفت: دشمنان اسلام امروز می دانند کسانی که به سیره ائمه اطهار(ع) تأسی نجسته اند؛ برای آنها خطری ندارند و به همین دلیل نیز آنها از اسلام با ولایت هراس دارند.
 
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: بر این اساس در حال حاضر باید پژوهشگران و متولیان حوزه های دینی و فرهنگی، آموزه های ائمه معصوم(ع) در زمینه های مختلف را در بین افراد جامعه تبیین و ترویج کنند و مردم را با روح اسلام راستین بیش از پیش آشنا سازند.
 
گفتنی است، نخستین همایش ملی عملی پژوهشی آموزه های سیاسی امام رضا(ع) از سری همایش های یازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی، هنری امام رضا(ع) شنبه شب با معرفی نفرات برتر در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی به کار خود پایان داد./9314/پ202/ب
ارسال نظرات