۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۸۴۲۳۷
امام جمعه تبریز:

تذکر مجدد آیت الله شبستری نسبت به وضعیت وخیم دریاچه ارومیه

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شبستری نسبت به آثار سوء زیست محیطی بحران دریاچه ارومیه هشدار داد و گفت: حفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی است.
 آيت الله مجتهدي شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز،‌ آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره منطقه‌ ای « محیط زیست در آموزه‌های رضوی » اظهار داشت: با افزایش کارخانجات صنعتی و ارتقای دانش و فناوری در جوامع، متأسفانه آسیب‌های بشر به محیط زیست نیز افزایش یافته است.

 

وی تغییر اکوسیستم و شرایط حاکم بر آب و هوای نقاط مختلف کره زمین را از نتایج منفی توسعه صنعتی دانست و خاطرنشان کرد: باید مقابله جدی با آلاینده‌های زیست محیطی صورت گیرد، در صورت عدم توجه به وضعیت فعلی، دیگر نمی توان محیطی سالم و امن برای زندگی داشت.

 

امام جمعه تبریز با تأکید بر توسعه فضاهای سبز در شهرهای صنعتی و کلانشهرهایی از جمله تبریز گفت: دولت تأکید بر افزایش میزان سرانه فضای سبز دارد، از سوی دیگر مردم نیز باید با تعامل و همکاری با طرح‌های زیست محیطی، از بروز ناهنجاری های ناشی از عدم توجه به محیط زیست جلوگیری کنند.

 

آیت الله شبستری حفاظت از محیط زیست را وظیفه ای همگانی دانست و با اشاره به وظیفه مردم و مسوولان در قبال این مسأله یادآور شد: دولت و مجلس موظف هستند با بخشنامه، مصوبات و تصویب بودجه های مورد نیاز بر کنترل و نگهداری محیط زیست بیش از پیش توجه کنند.

 

 نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که حفاظت از محیط زیست و توسعه فضاهای سبز به ویژه درختکاری مورد سفارش آموزه های دینی و اهل بیت عصمت و طهارت است، گفت: لازم است صنایع آلاینده و کارخانه ها در بیرون شهرها و خارج از مناطق زراعی احداث  شوند.

 

امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که از دیدگاه اسلام هر آنچه که برای انسان مضر باشد، حرام است، گفت: قطع درختان، تخریب منابع طبیعی و ضربه به محیط زیست برای بشر زیان دارد، از این رو چنین اعمالی حرام و مذموم است، همه باید برای سالم‌سازی، بهداشت و همچنین حفظ و حراست از محیط زندگی خود تلاش کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بحران دریاچه ارومیه را یادآور شد و تصریح کرد: بنده در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه بارها به مسوولان تذکر داده ام و در دیدار اخیر خود با وزیر نیرو بر رسیدگی به این موضوع تاکید شد، واقعیت مسأله این است که خشکی دریاچه ارومیه برای دو استان آذربایجان شرقی و غربی آثار زیان‌باری به دنبال داشته و خواهد داشت.

 

 آیت الله شبستری با بیان این که راه‌اندازی طوفان های نمکی، شوری آب منطقه، بی رونقی کشت و زراعت از جمله آثار سوء خشک شدن دریاچه ارومیه است، افزود: از راهکارهای احیای دریاچه توقف سد سازی، بارور کردن ابرها و آبرسانی به زمین های کشاورزی این حوزه است./935/پ202/ج

ارسال نظرات