۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۱۸۴۲۴۷
محسن رضایی:

تروریست‌های سوری از القاعده بدترند

خبرگزاری رسا ـ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحولات کشور سوریه، گفت: فجایع و جنایاتی که تروریست ها در سوریه انجام دادند از کار القاعده بدتر بود.
 محسن رضايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مراسم سی و پنجمین نشست زرین قلم با رونمایی از کتاب «عصر بی سرزمین »  که امروز یک‌شنبه بیست و چهارم شهریورماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، گفت: شاید یکی از دلایلی که هیجانات و احساسات جای عقلانیت را می‌گیرد ریشه در ضعف فرهنگی دارد، زیرا عقلانیت جمعی بدون اندیشه و تولید اندیشه شکل نمی‌گیرد و مدت‌هاست که رسانه از عقلانیت فردی فاصله گرفته و مخصوصا قدرت به شدت متاثر از عقلانیت جمعی است.

وی افزود: افکار عمومی اگر بر طبق عقلانیت جمعی باشد تاثیر پایدارتری را از خود به جای می‌گذارد و زمانی که قدرت از نفوذ پادشاهان سرچشمه می‌گرفت، اما امروز نفوذ پادشاهان و حاکمان بدون تولید اندیشه و علانیت جمعی نمی‌تواند پایدار باشد؛ مثلا اگر حوادث سوریه را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که این کشور چند ماه است که وارد مراحل جدیدی از چالش‌های خود شده و دو سال و نیم طول کشید تا مرحله اول که سیاسی نظامی بود را پشت سر بگذارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ابراز داشت: فاجعه آمیزترین حوادث در همین دوسال و نیم شکل گرفت که رسانه‌ها در برخی موارد روی صهیونیسم را سفید کردند و این عکس‌ها و فیلم‌های رسانه‌ای باعث این شد که اروپا بگوید از آن‌ها حمایت نمی‌کنیم و مهم‌ترین بحث اوباما و پوتین این بود که آقای پوتین می‌گفت در سوریه القاعده در این کشور است ولی اوباما می‌گفت نه وجود ندارد، در حالی که واقعیت نشان داد که بدتر از القاعده وجود داشت.

رضایی اظهار داشت: در مرحله دوم که در رابطه با سلاح شیمیایی است تاثیر قدرت رسانه را می‌بینیم که می‌تواند از جنگ‌ها جلوگیری کند و پنهان‌ترین فجایع بشری را آشکار کند در حالی که این را در بیست سال پیش در جنگ ایران نمی‌بینیم و ما افسوس می‌خوردیم از یک رسانه تا جلوی این شیمیایی را بگیرد.

وی با بیان این‌که رسانه به عنوان رکن چهارم در دنیا است، ابراز داشت: کار که آقای گیل آبادی کردند دقیقا یک گام به جلو از اثر رسانه بر سیاست است زیرا کار جدیدی است که راهی بین رسانه و سیاست باز کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با اشاره به این‌که امروزه هرکس که بمب اتم داشته باشد از آن به عنوان قدرت بازدارنده ذکر می‌کنند، تصریح کرد: رسانه‌ها امروز می‌توانند به عنوان یک قدرت بازدارنده باشند یا رسانه و قدرت بازدارنده می‌توانند یک کتاب باشد./9598/پ203/ج

ارسال نظرات