۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۱۸۴۲۹۵

تلاش آمریکا برای حضور در افغانستان

خبرگزاری رسا ـ یک سناتور پاکستانی از تلاش آمریکا برای ادامه حضورش در افغانستان خبر داد.
آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، صدای آمریکا در گزارشی از ادامه حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان خبر داد.
صدای آمریکا در گزارش خود به نقل از یک قانون گذار پاکستانی گفت: کابل و واشنگتن قرار است توافقنامه ای امضا کنند که بر اساس آن آمریکا اجازه می یابد 20 هزار سرباز خود را پس از خروج سربازان رزمی از افغانستان در سال 2014 در کشور مستقر کند.
گفته می شود که مشاهید حسین، سناتور پاکستانی روز شنبه در جریان یک کنفرانس خبری در اسلام آباد گفته بود: توافقنامه که انتظار می رود طی دو ماه آینده به امضا برسد، به سربازان خارجی اجازه خواهد داد، دست کم 9 ماه در پایگاه هایی در سراسر افغانستان باقی بمانند.
لازم به ذکر است یکی از چالشهای آمریکا در خروج از افغانستان، موضوع تحویل زندانیانی است که پس از حادثه یازده سپتامبر سال 2001 در این کشور دستگیر شده اند. گفته می شود که 70 زندانی غیر افغان بیش از یک دهه است که در پایگاه هوایی بگرام در حومه کابل در باداشت به سر می برند. آمریکا معتقد است این افراد از اعضای خطرناک و عملیاتی القاعده هستند و نمی شود آنها را به کشورهایشان تحویل داد.
در حالی که آمریکایی ها معتقدند زندانیان این زندان اعضای خطرناک القاعده هستند، با استفاده از همین بهانه می خواهد پایگاه های نظامی خود را در افغانستان زنده نگه دارد. در صورتی که افغانستان توافق نکند که آمریکا پس از سال 2014 در این کشور بماند، آن زمان مشخص خواهد شد که آیا این زندانی ها اساسا وجود خارجی داشته اند یا خیر؟/1415/1409/ح

ارسال نظرات