۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۱۸۴۳۳۶
از سوی پژوهشکده حج و زیارت؛

بانک اطلاعاتی و مستند جنایت‌های وهابیت تدوین شد

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده حج و زیارت قم از ایجاد بانک اطلاعاتی از جنایات تکفیری‌ها خبر داد و گفت: 3 هزار کلیپ از جنایت‌های وهابیت آماده شده و به زودی در اختیار مجامع بین المللی قرار خواهد گرفت.
نشست خبري رييس پژوهشکده حج
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی رییس پژوهشکده حج و زیارت قم پیش از ظهر امروز در نشست خبری معرفی دانشنامه حج و حرمین شریفین، با بیان این که فعالیت‌های پژوهشکده حج و زیارت در چند سطح مورد توجه قرار می ‌گیرد، گفت: نخستین مخاطبان پژوهشکده فرهیختگان و اندیشمندان حوزه علوم اسلامی هستند، در این حوزه فعالیت‌های پژوهشکده نظریه پردازی و ارائه ایده‌های جدید درباره ابعاد نا کاویده حج و زیارت است.
وی با اشاره به این که حج دارای ویژگی‌های خاصی است، ابراز کرد: هر اندازه در این مورد کار انجام شود باز هم کم است.
رییس پژوهشکده حج و زیارت قم با بیان این که مسأله زیارت عتبات عالیات و مفهوم و فرهنگ زیارت دارای معارف عمیقی است که باید مورد بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: در ایام سال قریب به 2 میلیون زائر به عتبات عالیات و 1 میلیون زائر به حج و عمره مشرف می‌شوند که از این فرصت باید برای بیشتر آشنا کردن زائران با مفاهیم حج و زیارت استفاده کنیم.
حجت‌الاسلام علیزاده موسوی بخش دیگری از مخاطبان پژوهشکده حج و زیارت را روحانیان کاروان‌ها ذکر کرد و گفت: این دسته کار هدایت فرهنگی کاروان‌ها را بر عهده دارند که باید از حیث سیاسی، فرهنگی و مذهبی و در حوزه مناسک به روز باشند، از این رو محتواهایی برای آنها در نظر گرفته شده که در اختیارشان قرار می گیرد.
وی زائران را از دیگر مخاطبان پژوهشکده حج و زیارت خواند و ابراز کرد: فعالیت‌ها در این بخش گسترده تر می شود و نیازهای زائران به صورت مسقیم در اختیار آنها گذاشته می شود.
رییس پژوهشکده حج و زیارت قم در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد یک سال گذشته پژوهشکده حج و زیارت پرداخت، و گفت:‌ یکی از تحولات ساختاری در پژوهشکده این بود که وزارت علوم موافقت نامه پژوهشکده را که اصولی بود در سال جاری به موافقت نامه قطعی تبدیل کرد.
حجت‌الاسلام علیزاده موسوی ادامه داد: در این مدت کادر علمی مجموعه کامل شد و یازده نفر از فرهیختگان حوزه به عنوان هیأت علمی انتخاب شدند و پنج گروهی که پژوهشکده دارد با حضور این افراد کامل شد.
فعالیت پنج گروه تخصصی در پژوهشکده حج و زیارت
وی افزود: پنج گروه تخصصی کلام و معارف، اخلاق و اسرار، فقه و حقوق، مطالعات اجتماعی و سیاسی و تاریخ و سیره در این پژوهشکده مشغول به فعالیت هستند.
رییس پژوهشکده حج و زیارت قم فعالیت‌های علمی و پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال جاری 82 عنوان کتاب در پژوهشکده تألیف، ترجمه و چاپ شده است که در حوزه اخلاق و اسرار شش عنوان کتاب، تاریخ و سیره شش کتاب، کلام و معارف بیست کتاب، فقه و حقوق سه کتاب و مطالعات اجتماعی نیز دو عنوان کتاب منتشر شده است.
حجت‌الاسلام علیزاده موسوی با بیان این که بخش عمده‌ای از مخاطبان ما زائران کشورهای خارجی، هستند، ابراز داشت: برای برطرف شدن نیاز زائران خارجی از زبان فارسی به عربی هشت عنوان کتاب، از فارسی به زبان اردو یک عنوان کتاب، از فارسی به ترکی استانبولی سه عنوان کتاب و از عربی به فارسی 10 عنوان کتاب ترجمه شده است.
وی خاطرنشان کرد: پژوهشکده حج و زیارت سه نشریه به نام‌های میقات فارسی که مخاطبان آن روحانیان کاروان‌ها هستند که جدیدترین نظریات و آراء در حوزه حج و زیارت را در اختیار آنها قرار می دهد، نشریه‌ای با بعد بین المللی با عنوان میقات الحج که به زبان عربی است و مخاطبان آن زائران خارجی هستند و فصلنامه فرهنگ زیارت که در پنج شماره در سال جاری منشتر شده که نیازهای زائران و روحانیان را در حوزه زیارت عتبات عالیات توضیح می دهد، منتشر کرده است.
ضرورت آشنایی زائران با تحولات منطقه
رییس پژوهشکده حج و زیارت قم با اشاره به تحولات جهان اسلام در سال‌های اخیر و لزوم آشنایی زائران با این تحولات، گفت: در همین راستا دو نشریه با عنوان گاه نامه بینش شماره یک که در آن بررسی تحولات سیاسی و اجتماعی عربستان مورد توجه قرار گرفته و برای کل روحانیان کاروان‌ها و کارگزاران ارسال شده و شماره دوم گاه نامه بینش که اختصاص به بررسی تحولات سیاسی و اجتماعی سوریه دارد و جایگاه تکفیری ها را مورد نظر قرار داده است، منتشر شده است.
حجت‌الاسلام علیزاده موسوی در ادامه دانشنامه حج و حرمین شریفین را یکی از کلان پروژه‌های پژوهشکده حج و زیارت دانست و ابراز داشت:‌ از دیگر پروژه‌های این پژوهشکده موسوعه رد شبهات وهابیت است که در این موسوعه از میان شبهات دویست شبهه مربوط به وهابیت استخراج شده و به صورت دائرة المعارف جمع آوری شده است.
وی کتابخانه حج و زیارت را از کتابخانه های مجهز خواند و گفت: در سال جاری 1179 عنوان کتاب که نوعا از کتاب های کمیاب هستند خریداری و در این کتابخانه وجود دارد و 2 هزار و پانصد و هشتاد و دو کتاب‌ دیجیتالی، پایان نامه های مرتبط با حج و زیارت و وهابیت صد عنوان به کتابخانه اضافه شده، 35 نرم افزار تحقیقاتی در کتابخانه وجود دارد که نیازهای تحقیقاتی را برطرف می کند.
کتابخانه تخصصی حج و زیارت با 17812 کتاب
رییس پژوهشکده حج و زیارت قم بیان داشت: 17 هزار و هشتصد و دوازده عنوان کتاب در کتابخانه حج و زیارت وجود دارد که بزرگترین و تخصصی ترین کتابخانه حج و زیارت در ایران را شکل داده است.
حجت‌الاسلام علیزاده موسوی تولید کتاب های شنیداری برای زائران را از دیگر اقدامات پژوهشکده حج و زیارت دانست و گفت: در همین راستا شش اثر تبدیل به کتاب های شنیداری شده که در اختیار زائران قرار گرفته است.
ایجاد بانک اطلاعاتی درباره جنایات وهابیت
وی در ادامه از ایجاد بانک اطلاعاتی از جنایات تکفیری‌ها و وهابیت خبر داد و اظهار کرد: 3 هزار کلیپ از جنایت‌های وهابیت آماده شده و تمام تلاش ما این است که بتوانیم فیلم‌هایی مستند از این جنایات تهیه و در اختیار مجامع بین المللی قرار دهیم تا همه متوجه ظلم‌هایی که در جهان اسلام می شود، باشند.
حجت‌الاسلام علیزاده موسوی در پایان گفت: ازسال 72 که پژوهشکده کار خود را آغاز کرد تا به امروز قریب به هزار عنوان کتاب که ماحصل کارهای علمی این مجموعه است، منتشر شده است./927/پ202/ی
ارسال نظرات