نشست علمی «هرمونتیک فلسفی، نحلهها و فرقهها» برگزار شد

وی با بیان اینکه نگاه فلسفی عصر مدرن و عصر روشنگری که اوج آن در قرن 18 و 19 است دسترسی به حقیقت دارد، افزود: در نگاه مدرن به فلسفه درک ما از موضوع مورد مطالعهمان میتواند عینی و واقعنما باشد و متد و روش مناسب نیز در اینجا، تضمین کننده دسترسی ما به حقیقت است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اظهار داشت: در علمشناسی فلسفی عالِم باید بیطرف باشد، یعنی وقتی شما میخواهید برای دسترسی به حقیقت روش متناسب اون علم را دنبال کنید باید بیطرف باشید و هیچگونه پیشداوری و پیشقضاوتی نداشته باشید.
حجتالاسلام واعظی با اشاره به جغرافیای فکری قرن بیستم، خاطرنشان کرد: در جغرافیای فکری حاکم بر قرن بیستم علمشناسی فلسفی تغییرات فراوانی کرد و به نوعی میتوان گفت ارکان علمشناسی فلسفی شکسته شد.
وی ادامه داد: در باب علم و معرفت معمولا به این صورت است که توجهات متوجه خود علم و معلوم است و زبان در حقیقت ابزاری برای حکایت از اشیا و محیط پیرامون است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه زبان دارای خصلتی حکایی است و ابزاری برای حکایت شمرده میشود، بیان داشت: در لفظ «اللفظ یدل علی المعنی و یحکی علیالخارج»، زبان به عنوان یکی از واسطههای میان ما و خارج مطرح میشود.
وی ابراز داشت: در تفکر مدرن این تلقی شکسته میشود و زبان جزو جهاتی قرار میگیرد که ما به واسطه آن با خارج ارتباط برقرار میکنیم و به گفته برخی افراد ما با زبان میاندیشیم.
حجتالاسلام واعظی با بیان اینکه نمیتوان زبانی را فراگرفت و با فرهنگ آن زبان آشنایی و انس پیدا نکرد، گفت: زبان این نیست که یک ابزار محض باشد بلکه اندیشهساز است.
وی ابراز داشت: زبان، حالتی فرهنگپیچ دارد، یعنی وقتی با یک زبان سخن میگوییم ناخودآگاه یک نوع باور و جهانبینی را نیز با آن میپذیریم که این نوع نگاه در حقیقت رواج نسبیگرایی و منظرگرایی را به دنبال دارد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه منظرگرایی به معنی فاصله گرفتن از واقعیت است، بیان داشت: منظرگرایی تأیید این نکته است که شما نمیتوانید نسبت به واقع به صورت کلی فهم پیدا کنید.
وی در پایان افزود: به نظر میرسد تمام اشکال معرفت در فضای سیمینگ(به نظر میرسد) اتفاق میافتد یعنی به نظر می رسد چنین باشد و نمیتوان گفت چنین چیزی است./907/پ202/ن