۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۱۸۴۵۱۷
کارشناسان سازمان ملل می گویند:

چه کسانی تجهیزات شلیک سلاح شیمیایی را دارند

خبرگزاری رسا ـ کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود کسانی که تجهیزات شلیک سلاح شیمیایی دارند را مشخص کردند.
سوريه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، چند روزی است که اوکه سلستروم رئیس هیئت اعزامی سازمان ملل به سوریه، گزارش خود را از کاربرد تسلیحات شیمیایی در این کشور، به بانکی مون ارائه کرده است.
این گزارش در حالی استفاده از گاز اعصاب در حومه دمشق در تاریخ 21 اوت را تایید می کند که در آن مشخص نشده است چه گروهی استفاده کننده حقیقی تسلیحات شیمیایی می باشد.

قابل ذکر است کارشناسان بر این باورند که اگر کسی با دقت این گزارش را مطالعه کند می تواند استفاده کننده حقیقی سلاح شیمیایی علیه مردم بی گناه سوریه را بشناسد.

در بخشی از  گزارش هیئت اعزامی سازمان ملل به سوریه در خصوص ابزار احتمالی شلیک گازهای سمی آمده است: برای شلیک گازهای شیمیایی از موشک های ام 14 استفاده شده است که هم ارتش سوریه و هم شورشیان به این سلاح دسترسی دارند. در ادامه این گزارش همچنین آمده است که از سلاح ار- پ - او - 14 نیز برای شلیک گازهای شیمیایی استفاده شده است.
نکته قابل توجه سلاح استفاده شده از نوع دوم است که با یک بررسی دقیق می توان متوجه شد این سلاح ها تنها در دست شورشیان موجود بوده اند چراکه این نوع از تسلیحات تا سال 2010 در کشورهایی نظیر افغانستان، مصر و یمن که جولانگاه افراطیون القاعده نیز می باشند، توسط این گروه مورد استفاده قرار گرفته اند.

بخش عظیمی از شبه نظامیان القاعده مانند جبهه النصره که ارتباط نزدیکی با تامین کنندگان مالی و لوجستیکی خود یعنی برخی دولت های عربی منطقه و دولت های غربی همچون آمریکا دارند، اکنون در سوریه می جنگند و برای ارسال این تجهیزات به سوریه هیچ گونه دشواری را متحمل نمی کنند./1415/1409/ح

ارسال نظرات