۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۱۸۴۵۴۴
آیت‎الله خاتمی:

مرجعیت و ولایت دو بال رشد دهنده شیعه هستند/جمهوری اسلامی خاری در چشم استکبار است

خبرگزاری رسا ـ آیت‎الله خاتمی با تأکید بر این که امروز بدون تردید بزرگی که بوی عترت را داده و فریاد آن را سر می‎دهد ولی فقیه است، گفت: وقتی می‎گوییم ولی فقیه برخی‎ها می‎گویند «اثبات شی نفی ما عدا می‎کند»، ما چنین عقیده‎ای نداریم، اعتقاد ما این است که مرجعیت و ولایت دو بال هستند که با این دو بال تشیع رشد کرده، می‎کند و خواهد کرد، ولی هیچ فردی تردید ندارد که امروز حلقوم و حنجره‎ای ولی عصر(عج) حنجره ولی فقیه است.
آيت الله سيد احمد خاتمي آيت الله سيد احمد خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در گردهمایی ائمه جماعات شهر مقدس قم که در مسجد رضویه برگزار شد، با تبریک سالروز میلاد امام رضا(ع)، ائمه جماعات را سفیران نور و معنویت دانست و گفت: اگر مساجد و نمازهای جماعت نبود صدای نالهها به سبب ناهنجاریها به فلک میرسید.

وی ادامه داد: اکنون برخی از ناهنجاریها که دیده میشود دل متدینین را خون کرده و اگر حضور ائمه جماعات و روحانیان نبود فاجعه رخ میداد، دین در این کشور حداقل مدیون حضور فعال روحانیت است و مردم منتظر هستند تا شرایط و تحلیل درست کشور را از روحانیان که تربیوندار هستند بشنوند.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سالروز ولادت امام رضا(ع) و دهه کرامت، اظهار داشت: ائمه(ع) درسهای اخلاق خود را با وصیت بیان میکردند و اگر کسی میخواهد درس اخلاق اهل‏بیت(ع) را بیان کند وصایای ایشان بهترین مطلب و درس اخلاق است.

وی افزود: اهلبیت(ع) میفرمایند «در مجلسی که مینشینید روایت ما را بیان کنید چرا که سخنان ما دلها را زنده میکند»، حرف مفید کلام الله و عترت است، اگر گوینده سخن خدایی میگوید عبادالله است و اگر سخن غیر الهی میگوید عباد الشیطان است، معنای حرف این است که سخنرانی که به مسجد دعوت میکنیم باید دقت کنیم که سخن خدایی میگوید یا سخن غیر خدایی.

آیتالله خاتمی با بیان روایتی از امام رضا(ع) اظهار داشت: ائمه(ع) میفرمایند «وقتی مردم راست و چپ میروند تو نگاه کن راه ما کدام است و در این راه حرکت کند کسی که با ما باشد ما با او هستیم و کسی که از ما جدا شود ما نیز از او جدا میشویم، نخستین گام کفرخود پرستی است» انسان نباید حب و بغضش را با راهی که خود انتخاب کرده داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این زمانی که خورشید پشت ابر است راه ما کدام است؟ راه ما را یک بار رسول الله(ص) تا ابدیت مشخص کرده و آن در هیجده ذی الحجه بود زمانی که فرمودند «من کنت مولا فهذا علی مولا»، باید توجه کرده که این سخن پیامبر(ص) درباره امیرمؤمنان(ع) نظر به شخصیت حقیقی ایشان از زمان تولد تا شهادت است و یا شخصیت حقوقی مولا که مردنی نیست؟.

ولی فقیه بوی عترت می‎دهد

امام جمعه موقت تهران درباره شخصیت حقوقی امام علی(ع) یادآور شد: شخصیت حقوقی امیرمؤمنان(ع) مردنی نیست و معنای آن این است که من کنت مولا پس از امام علی(ع)، حسنین(ع)، ائمه و ولی عصر(عج) هستند، من کنت مولای امروز حضرت حجت(عج) هستند.

وی خطاب به ائمه جماعات تأکید کرد: باید ببینیم که امام زمان(عج) کجا ایستاده و راه ایشان را دنبال کنیم تا گم نشویم چرا که گم گشته شدن عالِم، گم گشته شدن یک عالَم است، اگر یک عالم گم گشته شد و خودش خط را نفهمید طبیعی است که عده زیادی را گم گشته میکند.

آیتالله خاتمی با تأکید بر این که امروز بدون تردید بزرگی که بوی عترت را داده و فریاد آن را سر میدهد ولی فقیه است، اظهار داشت: وقتی میگوییم ولی فقیه برخیها میگویند «اثبات شی نفی ما عدا میکند»، ما چنین عقیده‎ای نداریم، اعتقاد ما این است که مرجعیت و ولایت دو بال هستند که با این دو بال تشیع رشد کرده، میکند و خواهد کرد، ولی هیچ فردی تردید ندارد که امروز حلقوم و حنجرهای ولی عصر(عج) حنجره ولی فقیه است.

نظر آیت‎الله مکارم شیرازی درباره حکم ولی فقیه

وی افزود: آیتالله مکارم شیرازی فتوا دادند «اگر ولی فقیه حکمی صادر کند حکم او حتی برای مراجع هم نافذ است»، رسانهها نیز آن را منتشر کردند، بنده برای تشکر خدمت ایشان رسیدم و گفتم هر چند این فتوا را مشهور بزرگان دارند ولی ابراز آن از شما به عنوان یک مرجع جای تشکر دارد، آیتالله مکارم شیرازی فرمودند «این دو دوتا چهارتا است، اگر حریمی برای آقا قائل نباشند برای هیچ کدام از ما حریم قائل نخواهند بود، حریمی که ایشان دارند در شعاع آن حریم است که بحمد الله روحانیت عزیز است و آبروی ما در سایه آبروی آقاست».

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود سفر شاه پهلوی به قم و عدم استقبال طلاب و روحانیان از او به سبب تحریم مراجع آن زمان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: وقتی شاه دید که روحانیان به استقبال او نیامدند گفت «روحانیت مانند کرمهایی هستند که در نجاست میلولند» حرفی تندتر و بی ادبانهتر غیر این را نمیتوان زد، امام راحل نیز در آن زمان فرمودند «شاه با این سخن گور خود را کند».

وی یادآور شد: وضیعت کشور این گونه بود و بحمد الله امروز به عزت انقلاب و نظام اسلامی روحانیت معزز بوده، هست و خواهد بود، شما افرادی هستید که تحت تأثیر امواج بیگانه قرار نمیگیرید، بیگانگان میگویند روحانیت از چشم مردم افتاده است و گاهی مقداری استثنا قائل میشوند و میگویند آخوندهای که مرتبط با نظام هستند از چشم مردم افتادند و کسانی که کاری به نظام ندارند محبوب هستند.

دیدگاه آیت‎الله فاضل لنکرانی درباره مقام معظم رهبری

آیتالله خاتمیبا اشاره به حضور گسترده مردم در تشییع پیکر آیتالله طاهری خرم آبادی گفت: آیتالله طاهری خرم آبادی یک چهره کاملا مربوط به نظام بود، ایشان عضو مجلس خبرگان رهبری بود، دیدید چه تجلیلی و تکریمی شد؟  این تکریم، تکریم از روحانیت است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به دیدگاه علما و بزرگان نسبت به ولایت فقیه بیان داشت: آیتالله فاضل لنکرانی به بنده فرمودند «در جلسه جامعه مدرسین من از جمله کسانی بودم که اصرار کردم مرجعیت آقا را اعلام کنید، دلیلم این است که اعلام مرجعیت ایشان تقویت ولایت ایشان است، ما به شدت به تقویت ولایت نیاز داریم و من آقا را ولی میدانم، در محضر ایشان هم گفتهام اگر شما سیلی به صورت من بزنید باز میگویم شما ولی هستید».

وی تصریح کرد: اگر میگوییم امروز فریاد ولی عصر(عج) از حنجره ولی فقیه صادر میشود سخن گزافی نیست، مسأله اصل ولایت فقیه از بدیهیات فقه شیعه است و در کتاب «جایگاه ولایت فقیه در کلمات فقها» این موضوع بیان شده است، بنده شمارش کردم بیش از هزار و صدبار فقها ولایت فقیه را مطرح کردند.

نظر علامه حلی و آیت‎الله خویی درباره ولایت فقیه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: فقط علامه حلی در کتابهای فقهی خود بیش از هفتصد بار ولایت را مطرح کرده است و از تعابیری همانند امام، سلطان، نائب امام و حاکم استفاده کرده است، صاحب جواهر نیز میگوید «کسی که منکر اصل ولایت فقیه باشد مزه فقه را نچشیده و کلام اهلبیت(ع) را نفهمیده است».

آیتالله خاتمی با اشاره به نظر آیتالله خویی درباره ولایت فقیه گفت: آیتالله خویی در کتابهای فقهی خود ادله ولایت فقیه را نقد میکند و این طبع حوزههای علمیه است، در کتاب صوم نیز در بحث رویت هلال ادله ولایت فقیه را نقد میکند ولی در پایان میگوید درست است که ادله بحث ولایت فقیه را نقد کردیم ولی یقین داریم در عصر غیبت خدا و امام زمان(عج) فقط به تصرف ولی فقیه رضایت دارند.

وی یادآور شد: آیتالله خویی در آخر عمر خود میگوید چه دلیلی دارد اگر ما ولایت فقیه را پذیرفتیم بگویم ولی فقیه اذن جهاد ابتدایی ندارد، به صراحت میگوید ولی فقیه به قیودی میتواند اذن جهاد ابتدایی رو نیز بدهد، ایشان شورای انقلاب تشکیل دادند و اگر کسی که ولایت فقیه را قبول نداشته باشد آیا شورای انقلاب تعیین میکند؟ مبانی این است که آیتالله خوی در پایان عمر مبنای امام خمینی(ره) را پذیرفتند.

پیام آیت‎الله خویی به مقام معظم رهبری

امام جمعه موقت تهران با اشاره به جریانهای پس از انتفاضه و دستگیری آیتالله خویی از سوی صدام حسین ابراز داشت: آیتالله خویی در ماههای پایانی عمر خویش پیکی برای ملاقات با مقام معظم رهبری فرستادند، بنده واسطه شدم برای ملاقات پیک با رهبری، آقا به من فرمودند شما نیز در این ملاقات باشید.

وی ادامه داد: پیک به مقام معظم رهبری گفت «آیتالله خویی به شما سلام رسانده و گفتند ممنون شما و پیامتان هستیم، اگر پیام شما نبود مرا کشته بودند، پیام شما بود که جان مرا نجات داد، از شما تشکر میکنم و تقاضا دارم که این راه را ادامه دهید»، رهبری فرمود مصداقی را نیز مشخص کردند؟، پیک گفت مصداقی معین نکردند «ولی معتقدند تنها پیام شماست که ادامه دهنده حیات شان است»، رهبری فرمودند «به ایشان بگویید تمام کشور با تمام امکانات در خدمت شما است، اگر چیزی این نظام اسلامی دارد یک جا در اختیار مرجعیت است».

آیتالله خاتمیبا بیان این که والله مدیون ولایت فقیه هستیم، عنوان کرد: به مصر نگاه کنید چه خبر است؟ یک سال نتوانستند حکومت خود را نگه دارند، نتیجه این شد که دیکتاتور آزاد و دیگران دستگیر، حبسهای طولانی و برخیها نیز به اعدام محکوم شدند، لیبی، تونس و جاهای دیگر نیز از ابتدا صراط مستقیم پیدا نکرد.

جمهوری اسلامی همانند استخوانی در گلوی استکبار است

وی ابراز داشت: فقط به فضل خدا در ایران اسلامی ما انقلاب عاقبت بخیر شده و عاقبت بخیر آن این بود که جلودار ولی فقیه هست.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود به بررسی شرایط کنونی کشور و مسیر حرکت انقلاب به سکانداری رهبری اشاره و تأکید کرد: نظر رهبری این است که کلان نگر باشیم، جزی نگر بودن چه بسا ما را به بی راه میبرد، کلان نگری این است که بدانیم امروز آرایش سیاسی دنیا دو جبهه دین، اسلام، معنویت، طرفداری از مظلوم و جبهه دیگر استکبار و زور است.

وی ادامه داد: پایگاه و مقرر جبهه طرفداری از مظلوم و اسلام جمهوری اسلامی ایران است که سی و پنج سال همانند استخوان در گلوی استکبار گیر کرده و هیچ کاری نمیتوانند بکنند، اگر میتوانستند انجام میدادند، این جبهه را باید تقویت کرد و مردم را که پشتوانه اصلی و سرمایه این نظام و انقلاب هستند را حفظ کرد، این جا صحبت یک حزب، طایفه و گروه نیست بلکه صحبت اسلام است.

ابراز تأسف سفیر انگلیس از نمایش‎های دوران شاه

آیتالله خاتمی گفت: اشکالاتی مانند گرانی، بد حجابی به بی حجابی رسیده و دیگر مشکلات نباید ما را اصل غافل کند، امیر مؤمنان(ع) میفرماید سی مطلب است که من علی هم نتوانستم آن را اصلاح کنم، منطق مولا این بود که «اگر علی در رأس حکومت باشد سی منکر است ولی اگر علی کنار برود سیصد و تا سه هزار منکر میشود»، در دوره شاه در ماه رمضان در شیراز در جشن هنر نمایشی عرضه شد که زبان از گفتن آن شرم دارد و سفیر وقت انگلیس میگوید این صحنه اگر در هر یک از ایالات انگلیس اتفاق میافتاد دولت آن ایالت سقوط میکرد.

وی افزود: نگویید وضعیت از زمان شاه بدتر شده است گاهی برخی سخنان پاسخ آن به این راحتیها در قیامت نیست، آرایش سیاسی جهان را ببینید که در یک سو میخواهند ام القرا سقوط کند و نامی از اسلام باقی نباشد که پشتوانه همه فریاد خواهیهای اسلام در جهان است، یکی از مراجع بزرگ مورد قبول حوزه در مشهد به من گفت «من تقویت این نظام را واجب میدانم دلیلم نیز این است که اگر این نظام آسیب ببیند لایک سرکار میآید»، لایک یعنی حکومت منهای دین، بعد فرمودند «سلام من را به آقا برسانید و به ایشان بگوید که در نماز شب دعایشان میکنم چرا که هیچ فردی در شرایط کنونی مانند ایشان نمیتوانند کشور را اداره کنند»، این مرجع بزرگ متوجه است که این کشور ام القرای جهان اسلام است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری همانند امام راحل تمام دولت را تأیید میکنند، گفت: این تأیید مبنا دارد، باید بدانیم که اداره یک کشور 75 میلیونی کار آسانی نیست، به کسانی که بار اداره کشور به دوش آنها میافتد باید کمک کرد والا نمیتوانند کار اداره کشور را پیش ببرند.

نقاط ضعف دولت را باید گفت

وی عنوان ساخت: در اجلاس خبرگان رهبری فرمودند «تأیید من به این معنا نیست که هر کاری که اینها میکنند درست است»، معنای تأیید دولتهای دیروز، امروز و فردا به این معنا نیست که اگر کارهای ناصحیحی از آنها دیدیم سکوت کنیم، ما حامی ناصح هسیتم و کارهای خوبی را که دولتیها انجام میدهند واقعا خدا قوت میگویم و دعاگو هستیم.

آیتالله خاتمی اظهار داشت: دولت‎ها منتخب مردم هستند کارهای خوب را باید خدا قوت گفت ولی کارهای نادرست را باید انتقاد کرد و خستهام نباید شد، درباره بد حجابی اطراف حرم پیامهای زیاد میشنویم نباید افراد بگویند کار از کار گذشته بلکه باید هر فردی امر به معروف و نهی از منکر خود را انجام بدهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود با تأکید بر امیدوار کردن مردم نسبت به آینده، خاطرنشان کرد: امام راحل به شدت از کسانی که آیه یأس میخواند، مردم را ناامید کرده و افق را تیره نشان می‎دادند بدشان می‎آمد، خط مقام معظم رهبری نیز این است.

وی گفت: باید توجه کرد که تنها کشور اهلبیت(ع) ما هستیم، در ایام عاشورا شش شبکه تلویزیونی و دهها شبکه رادیویی عزا خانه امام حسین(ع) است، به مردم امید بدهید و به آن‎ها بگویید شما پیروز هستید چرا که با قرآن و اهل‏بیت(ع) هستید./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات