۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۸۴۵۸۱

خاطره مدیر حوزه‌های علمیه از دوران طلبگی

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به هجمه‌های گسترده‌ دشمنان علیه تشیع، گفت: امروز طلاب حوزه‌های علمیه تنها مدافع و سربازی هستند که می‌توانند به میدان بیایند و در برابر این توطئه‌های نقش آفرینی کنند.
آيت الله حسيني بوشهري در مراسم آغاز سال تحصيلي مرکز فقهي ائمه اطهار آيت الله حسيني بوشهري در مراسم آغاز سال تحصيلي مرکز فقهي ائمه اطهار
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه ظهر امروز در مراسم افتتاحیه هجدهمین سال تحصیلی دروس تخصصی فقه و اصول و تفسیر و تربیت محقق مذاهب اسلامی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، با اشاره به فلسفه پیدایش حوزه‌های علمیه، گفت: پیامبر اسلام پایه گذار حوزه‌ها است.
وی با استناد به آیات قرآن بر ضرورت تحصیل علم تأکید کرد و ابراز داشت: از آنجایی که همه افراد نمی توانند با معارف اسلام آشنا شوند از این رو باید جمعی بپا خیزند و با آموختن معارف دینی در پی ترویج و گسترش دین برآیند.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که اساس حوزه‌های علمیه بر مبنای تعلیم و تعلم است، اظهار داشت: امروز دین مردم در سابه حوزه‌های علمیه حفظ شده است و اگر حوزه‌ها را از زندگی مردم جدا کنیم چیزی به نام دین باقی نمی‌ماند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: کسانی که با دین آشنایی ندارند و در مورد آن سخن می‌گویند نخستین چالش را برای خود ایجاد می‌کنند و قبل از هدایت جامعه منحرف می‌شوند.
نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که حوزه‌های علمیه پایگاه کتاب و سنت است، گفت: تحصیلکرده‌های حوزه نوعاً خدمتگذار دین هستند.
امام جمعه قم با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) مسؤولیت‌های طلبه‌ها را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: تعلیم علم و تهذیب نفس از ملزومات طلبگی است.
آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این که شخصیت‌های علمی و بزرگ حوزه با اخلاق و تهذیب مأنوس بوده‌اند، اظهار داشت: در حوزه نباید به دنبال یادگیری اصطلاحات بود، اگر اصطلاحات علمی را یاد بگیریم اما از اخلاق بهره‌ای نبرده باشیم نتیجه‌ای برای خود و حوزه نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اقدامات مثبت انجام گرفته در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، گفت: علت این‌که این مرکز با این شکل تأسیس شد به خاطر اشراف حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی به نیازهای روز بود.
مدیر حوزه‌های علمیه رشد و پویایی را نیاز امروز حوزه‌های علمیه دانست و اظهار داشت: با ساکن بودن کاری پیش نمی‌رود؛ امروز هجمه‌های گسترده‌ای از سوی فرقه‌های ضاله با پول‌های دشمنان علیه تشیع در جهان صورت می‌گیرد و تنها مدافع و سربازی که می‌توانند به میدان بیایند فارغ‌التحصیلان حوزه‌ها هستند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز نمی‌شود پست ها را رها کرد و باید جای خود را بسته به ذوق و استعداد پیدا کرد و در همانجا نقش آفرینی کرد.
نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تنوع مراکز علمی در حوزه‌های علمیه، گفت: پس از پیروزی انقلاب با توجه به نیازهای جامعه تعدادی از طلاب احساس مسؤولیت کرده و درس‌ها را رها کرده و می‌روند، این برای ما غمی جانکاه است و معتقدیم خدمت به نظام اسلامی در رأس کارهای حوزه است اما کسانی با دانش و مایه لازم باید بروند و کسی که دانش لازم را ندارد کار را اصلاح نمی‌کند.
امام جمعه قم خاطرنشان کرد: روزی شهیدان مطهری، بهشتی، مفتح و باهنر در دانشگاه‌ها بودند و دانشگاهیان امروز از این منظر به حوزه‌ها نگاه می کنند، از این رو نباید کارها تنزل پیدا کند و شرایط را متناسب با آن انتظارات باید انجام داد و نمی شود هر کس بدون داشتن مایه لازم بخواهد آن سنگر را حفظ کند.
آیت‌الله حسینی بوشهری بر ضرورت استفاده طلاب از فرصت‌ها تأکید کرد و گفت: امکانات امروز حوزه با گذشته قابل مقایسه نیست بنده روزی که وارد حوزه شدم مکانی برای اسکان نبود در تابستان به خاطر هزینه‌ها متولی مدرسه برق مدرسه را قطع می‌کرد و با خواهش ما بخشی از برق مدرسه وصل شد و یک پنکه رومیزی خریدیم که آنرا تا به امرو نگاه داشته‌ام؛ طلبه‌ها قدر شرایط امروز را بدانند و از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنند./927/پ202/ج
ارسال نظرات