۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۱۸۴۵۸۲
آیت‌الله عبودیت:

انقلاب اسلامی منشأ پرداختن جدی به مباحث قرآنی در حوزه‌ علمیه است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی تحول بسیار بزرگی در حوزه‌های علمیه به وجود آورد، گفت: انسان باید قدر انقلاب و قدر رهبر انقلاب را بداند، پیش از این در حوزه‌های علمیه به قرآن کمتر توجه می شد.
آيت الله علي عبوديت اصفهاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت‌الله علی عبودیت اصفهانی، استاد اخلاق حوزه علمیه، در همایش تجلیل از حافظان قرآن کریم که پیش از ظهر چهارشنبه در مدرسه تخصصی حفظ قرآن ثامن‌الحجج(ع) برگزار شد، گفت: پیش از انقلاب اصفهان هزار روحانی بیشتر نداشت و خداوند امروز به ما لطف بسیاری کرده است.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب افزود: این انقلاب کار بسیار بزرگی کرد، انسان باید قدر انقلاب و قدر رهبر انقلاب را بداند، پیش از این در حوزه‌های علمیه به قرآن کمتر توجه می شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه به بیان خاطراتی از دوران طلبگی خود پیش از انقلاب پرداخت و اظهار کرد: درس که می‌خواندیم همان فقه و اصول بود و هر کس خودش در قرآن کار می‌کرد، بهره‌ای از قرآن برده بود.

وی با اشاره به این‌که در آن دوران خبری از دروس قرآنی نبود، ابراز کرد: ما تا زمان شرح لمعه شهریه نداشتیم و اوضاع برای روحانیان بسیار بد بود، البته باید گفت که روحانیان در آن زمان بسیار سختی می‌کشیدند اما ثواب زیادی هم می‌بردند.

آیت‌الله عبودیت با توصیه به طلاب مبنی بر این‌که باید قدر این انقلاب را دانست و شکر آن را در درگاه الهی انجام داد، به بیان این حدیث پرداخت که «اَلْقَلبُ ثَلاثَةُ اَنْوَاعٍ: قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْیَا وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَی وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَی.وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْیَا لَهُ الشِّدَّةُ وَ الْبَلاءُ وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَی فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَی وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَی فَلَهُ الدُّنْیَا وَ الْعُقْبَی وَ الْمَوْلَی».

وی با اشاره به قلب‌هایی که همواره مشغول به دنیا هستند، ابراز کرد: یک وقت فرد قرآن حفظ می‌کند، که انسان بگوید من حافظ قرآن هستم و به این ترتیب بر دیگران فخر بفروشد، این اثری ندارد، حجاج‌بن‌یوسف ثقفی هم حافظ قرآن بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به قلب‌هایی که برای آخرت کار می‌کنند، اظهار کرد: این معامله جالبی است که خداوند با بنده‌اش می‌کند و در ازای این کار به او بهشت عنایت می‌کند، خداوند خود انرژی و حرکت به انسان می‌دهد و آن انرژی و حرکت را از انسان می‌خرد.

وی افزود: انسانی که برای ثواب قرآن حفظ می‌کند و زحمت می‌کشد، اگر برای ثواب باشد هر آن خداوند سیصد درجه به او می‌دهد، اگر که برای اطاعت باشد، خداوند ششصد درجه بر درجاتش می‌افزاید.

آیت‌الله عبودیت با اشاره به افرادی که تنها برای آخرت کار می‌کنند، اظهار کرد: این گونه افراد تاجر هستند و تنها برای ثواب کار می‌کنند و این معامله عجیبی از سوی خداوند است که انرژی و حرکت می‌دهد و می‌گوید این انرژی و حرکت را بفروش، معلوم می‌شود که خدا ما را بیش از خودمان دوست دارد.

وی اظهار کرد: اما برخی از قلب‌ها تنها مشغول به مولی و خدا هستند، به این دلیل کاری را انجام می‌دهند که او گفته است، درس می‌خوانند برای این‌که او گفته است، قرآن حفظ می‌کنند به این دلیل که او دستور داده است.

وی اظهار کرد: خداوند دستور داده است که انسان مشغول به خودش شود، کسانی هم که قرآن را حفظ می‌کنند، از خود قرآن می‌فهمند که دل را هم باید به صاحب دل بدهند./914/پ201/س

ارسال نظرات