۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۱۸۴۶۶۴
بررسی تأثیرات لوازم التحریر موجود در بازار بر سبک زندگی نسل آینده؛

چگونه هم شکل شدن به همراه شدن می رسد؟

خبرگزاری رسا ـ هر دانش ‏آموز(مخصوصاً دانش ‏آموز دبستانی) به طور متوسط 1200 بار در سال جلد هرکدام از دفترهایش را می‏بیند. اگر 1200 بار صحنه‏‌ای مقابل ما تکرار شود، چه رخ می‏دهد؟ تأمل در مطالبی که ذیل عناوین تأسی، اقتداء و تبعیت آمده است، گنجینه ارزشمندی را برای ما مهیا می‌سازد که در سایه آن سیستم صحیح الگوگیری مشخص می‌گردد.
تهاجم فرهنگي و دانش آموزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در آستانه بازگشایی مدارس، خانواده‌ها سرگرم خرید اقلام درسی فرزندان خود هستند و در میان تکاپو و جنبش و جوش حاکم، آن‌چه که مدنظر است، دغدغه‌های فرهنگی است که هم در حاشیه و هم در متن، بسیار مؤثر و قابل توجه است.

 

دانش آموزان در مقاطع مختلف، جمعیت زیادی را نشکیل داده‌اند و بی‌شک نقش مدارس در تکوین شخصیت دانش آموزان امری انکار ناپذیر است که بسیاری از رفتارهای محصلین را شکل می‌دهد. لوازم التحریر، نوع پوشش و نگاه فرهنگی حاکم بر دانش آموزان، از عواملی است که نقش به سزایی داشته و توجه بسیار دشمنان در هجوم نرم خود در این عرصه نشان از اهمیت پرداخت به آن می‌باشد. مقوله‌ای مهم که نیازمند توجه بیش از پیش متولیان امر در ترویج و گسترش فرهنگ اسلامی ایرانی در رده‌های آموزشی گوناگون است. آن چه در پی می‌آید کاوشی اجمالی بر تصاویر و عناوین مورد استفاده در لوازم التحریر است.

 

 

به جای مقدمه

 

1. دوستی می گفت: « با یکی از دوستان برای خریدن لباس بچه‏ گانه به مغازه ای رفتیم. فروشنده، لباسی را آورد که بر آن تصویری کوچک از یک سگ بود. دوست من گفت که من این لباس را نمی خرم و وقتی فروشنده علت را جویا شد، گفت: می ترسم فرزندم هاپ هاپ کند.»

 

قبل از هر گونه قضاوتی، نکات بعدی را بخوانید...

 

 2. از عالمی پرسیدند: اگر بر روی لباسی حروف انگلیسی نوشته شده باشد بدتر است یا تصویر حیوان داشته باشد؟ ایشان بلافاصله فرمودند: حروف انگلیسی بدتر است.

چرا؟ کمی فکر کنید...

 

3. این روایت عجیب را ببینید: خداوند به یکی از پیامبران وحی فرستاد که به مؤمنین بگو: «لباس هاى دشمنان مرا نپوشید و از خوراک هاى دشمنانم نخورید و به راه و روش دشمنان من رفتار نکنید که در این صورت شما نیز مانند آنان، دشمنان من خواهید بود.»

[1][1]

این که چگونه هم شکل شدن به همراه شدن می رسد نکته قابل تأملی است...

 

4. در مشهد مقدس فلکه‏ ای دور آستانه امام رضا علیه السلام احداث کردند و تحولاتی در آن ایجاد کرده بودند که در آن زمان کارهای مهم و جالب توجه برای هر کس بود.

مرحوم راشد تربتی از وعاظ مشهور تعریف می‏کند:

من همراه پدرم مرحوم آخوند ملاعباس تربتی که از علمای زاهد بود، از در غربی صحن کهنه بیرون رفتیم و چون به بست بالا خیابان رسیدیم که دو دهانه فلکه در آن­جا به هم می ‏پیوست، گفتم: «این فلکه ‏ای است که احداث کرده ‏اند». مرحوم حاج آخوند نگاه نکرد. از ایشان پرسیدم: «آیا نگاه کردنش گناه دارد؟» گفت: «نه، گناه ندارد؛ ولی به همین اندازه حواسم پرت می‏شود».

[2][2]

اگر یک نگاه انسان را از هدف اصلی باز می دارد، نگاه دائم به یک شخصیت پوچ چه بر سرش خواهد آورد؟!

 

5. هر دانش ‏آموز(مخصوصاً دانش ‏آموز دبستانی) به طور متوسط 1200 بار در سال جلد هرکدام از دفترهایش را می‏بیند. اگر 1200 بار صحنه‏ ای مقابل ما تکرار شود چه رخ می‏دهد؟

 

یا فکر با آن شکل می گیرد و یا به سان خاطره‏ ای پا بر جا باقی می‏ماند.

 

بر این اساس به نظر می رسد باید برای انتخاب دفاتر و لوازم‏ التحریر فرزندان خود دقت بیشتر و از دفاتری که به سمت خیال‏ پردازی و بیراهه سوق می دهند خودداری کنیم.

 

6. تصاویر ضمیمه برخی از شخصیت هایی است که الگوی عده‏ ای از کودکان و نوجوانان ما شده ‏اند. مشخصات بارز آن ها را مرور کرده و پیام های گویا و صامتشان را بشنوید:

 

1- اگر می خواهی جلب توجه کنی باید مثل باربی تمام جذابیت های خود را برای همه ارائه کنی.

2-  ارتباط با جنس مخالف چیز بدی نیست.

3-  دنیا بر مدار شانس، جادو و جنبل پیش می رود.

4-  دنیا منجی می خواهد و بهتر از منجیان غربی کسی نیست.

5-  دختر و پسر با هم هیچ فرقی ندارند.

6-  برای قهرمان بودن باید انسانیت را کنار گذاشت و به شکل دیگری درآمد.

7- موسیقی و ساز و آواز هر چه بیشتر باشد، زندگی بهتری خواهی داشت.

8-  خجالت در زمینه عشق معنا ندارد راحت باش.

 

به راستی اگر نسل جدید الگوی خود را از این شخصیت ها انتخاب کنند، آیا نباید منتظر استمرار این آسیب ها بود:

 

1-  فراموشی حیاء و عفت

2-  نهادینه شدن ارتباط با جنس مخالف در سنین پایین و فروپاشی خانواده ‏ها در سنین بالاتر

3-  توقف در حدّ لذات ظاهری و پوچ در برابر تلاش برای رسیدن به ارزش های فکری و معنوی

4- بی‏ رغبتی به سبک و سیاق زندگی بومی و علاقه مندی به زندگی غربی

5-  دوری از تعقل و افتادن به ورطه خیال ‏پردازی

6-  ترویج مفاهیم ضد دینی

7-  ترویج مکاتب خاص فکری که پایه صحیحی ندارند

8-  مقبولیت قهرمان های غربی به عنوان منجیان بشریت

 

7. فرهنگ دینی مملو از الگوهایی است که قابلیت ارایه در عرصه بین‌المللی و به خصوص در کشورهای اسلامی را داشته و نیاز امروز دنیا را در زمینه شخصیت‏ گرایی و الگوخواهی تأمین میکنند.

 

تأمل در مطالبی که ذیل عناوین تأسی، اقتداء و تبعیت آمده است، گنجینه ارزشمندی را برای ما مهیا می سازد که در سایه آن سیستم صحیح الگوگیری مشخص می شود.

 

آن­چه در الگوهای اسلامی مطرح است، خصوصیاتی است که از آن جمله‏ اند:

1- توجه به خدا در لحظات مختلف

2- توجه به جهان دیگر در کنار توجه به دنیا

3- توجه به اجتماع در کنار توجه به خویش

4-  مبارزه در راه خدا

5- آرامش قلبی

6- توجه به دانش واقعی

 

 

طرح الگو سازی شخصیت های اسلامی ایرانی

 

از آن جایی که انتقال مفاهیم دینی به جامعه در اولویت مجموعه‏ های ارزشی قرار دارد،  مؤسسه در راه حق به عنوان یکی از مؤسسات فرهنگی و دغدغه مند در این عرصه، به عرضه محصولاتی بومی و اسلامی پرداخته است.

این موسسه به دنبال این است که کودکان، نوجوانان و جوانان با شخصیت های اسلامی احساس هم ذات پنداری نموده، زندگی خود را مانند زندگی ایشان پیش ببرند؛ چرا که اعتقاد ما این است که زندگی اصحاب، عالمان بزرگوار، عارفان گرانقدر، مبارزان انقلابی و شهدای بزرگوار دفاع مقدس، از قدرت فوق العاده تأثیرگذاری برخوردار بوده و بهترین فرصت را برای مقابله با الگوهای پوچ غربی فراهم می سازند.

 

در این راستا کتاب «شکارچی شیر » که به تشریح اتفاقات صدر اسلام پرداخته است، با قالب داستان های مصور(کمیک استریپ) انتشار یافته است. در این داستان که در 45 صفحه منتشر شده، محوریت با شخصیت حضرت حمزه(ع) بوده و جذابیت های تصویری و داستانی آن مورد استقبال قرار گرفته است.  

البته مؤسسات دیگری همچون موسسه خیبر، لوازم التحریر سینا، ثنا و ثمین، لوازم التحریر روشنا و دفاتر ایام نیز در سطح کشور، کارهای مشابهی انجام داده اند. 930/704/ر

 

1. وسائل‏ الشیعه ج : 4 ص : 385

2 . رک: کتاب فضیلت های فراموش شده

 

 

ارسال نظرات