۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۱۸۴۸۶۴
در درس خارج مطرح شد؛

تحلیل آیت‌الله شاهرودی درباره تحولات سوریه و عقب‌نشینی آمریکا/ ایران به ابرقدرت منطقه تبدیل شده است

خبرگزاری رسا ـ‌ نایب رییس مجلس خبرگان رهبری عقب نشینی آمریکا و رژیم صهیونیستی از حمله نظامی به سوریه را به دلیل مقاومت جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به یک ابرقدرت منطقه ای تبدیل شده است.
آيت الله هاشمي شاهرودي درس خارج آيت الله هاشمي شاهرودي درس خارج آيت الله هاشمي شاهرودي درس خارج آيت الله هاشمي شاهرودي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، امروز در نخستین جلسه درس خارج خود در سال تحصیلی 92 ـ 93 که در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، تاکید کرد: طلاب و روحانیان نباید در ایام تعطیلات رسمی حوزه در تابستان، فعالیت های علمی خود را تعطیل کنند، بلکه باید به تولید علم در موضوعات مستحدثه بپردازند.

 

وی با بیان این که با پیدایش نظام اسلامی مسائل کلانی مطرح شده که نیاز به نظام سازی فقهی دارد، تصریح کرد: عرصه هایی همچون فقه سیاسی، فقه اداری و فقه قانون اساسی نیاز به اجتهاد و پاسخ دارد و کسی جز فقیه قدرت پاسخگویی ندارد.

 

سه مرحله برای تولید علم

آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به این موضوع که امروزه در قم مؤسسات فقهی و مراکز تحقیقاتی زیادی مشغول فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: اگر قوه عاقله قوی که مشرف به تمام موضوعات و مسائل فقهی است متصدی این مراکز باشد تولید علم صورت می گیرد.

 

وی با بیان این که در تولید علم، نخست باید موضوع شناسایی سپس نظریات موجود در آن علم درست تلقی و فهمیده شود، تصریح کرد: در ادامه باید با استفاده از مبانی فقهی شیعه که مبانی قوی است (به تعبیر امام خمینی فقه جواهری) اجتهاد شود.

 

استاد عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر نظام سازی بر مبانی شیعه و از ادله شرعیه استخراج شود آن وقت سیستم و تشکیلات پاسخگوی تمام نیازها خواهد بود، به طور مثال در سیستم بانکداری اگر بر پایه ادله شرعیه پیاده شود ربا ریشه کن می شود والا استفاده از حیله های شرعی خروج از ربا منجر به احیای روح ربا در جامه می شود؛ اینها از وظایف روحانیان در بعد تولید علم است.


آیت الله هاشمی شاهرودی ابراز داشت: در بعد عمل هم زمینه های زیادی برای نشر معارف اسلام فراهم شده، اعتمادی که به علمای شیعه است و روز به روز بر عزت شیعه و نظام اسلامی افزوده می شود و به لطف خدا جمهوری اسلامی به یک ابر قدرت در منطقه تبدیل شده است.

 

واکنش به عقب نشینی آمریکا از حمله نظامی به سوریه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تحولات سوریه، اظهار داشت: همانطور که در موضوع سوریه شاهد بودیم دیدیم که چطور آمریکا و اسرائیل به سبب مقاومت جمهوری اسلام کوتاه آمدند و این یک باب وسیعی را برای اطلاع مردم منطقه از اسلام ناب و حقیقی فراهم کرده است.

 

وی با بیان این که دشمنی هایی که در منطقه علیه کشور ما وجود دارد در نهایت دامن دشمنان را می‌گیرد، ادامه داد: تکفیری‌ها در مصر خیال کردند با ترور چند نفر همچون شیخ حسن شحاته می توانند جلوی حرکت شیعه را بگیرند؛ مرسی دستور داده بود که هرگونه حرکت شیعه گری در مصر ممنوع شود و همین مساله باعث سقوط او شد.

 

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: امروزه از مصر خبر می آورند که مردم این کشور اقبال به شیعه پیدا کرده اند، تمام کتاب های شیعه از کتاب فروشی ها خریداری شده و از لبنان کتاب های مربوط به تشیع را وارد می کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: امروز شیعه در حال رشد و تعالی است و حقانیت خود را نشان می دهد، حتی البرادعی اعتراف کرده که اگر چه سنی هستم اما از نظر فقهی، فقه شیعه را قبول دارم.

 

تاکید بر لزوم تحول حوزه های علمیه 

آیت الله شاهرودی در پایان با بیان این که حوزه علمیه باید در بعد تولید علم و تبلیغ داخل و خارج در دو عرصه شکل کار و محتوا و مضمون برنامه ریزی کند و متحول شود، خاطرنشان کرد: اگر این امور محقق شود حوزه به روز خواهد شد.

 

وی موقعیت امروز حوزه های علمیه را مرهون مجاهدت علما، حضرت امام و ثمره خون های پاک شهدا دانست و تصریح کرد: امروز ما در یک آزمون قرار داریم و باید با سعی و تلاش حوزه را به دست صاحب اصلی آن حضرت صاحب الامر(عج) برسانیم./910/پ201/ج

ارسال نظرات