۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۱۸۵۱۰۱
آیت‌الله جوادی آملی:

توهین و تحقیر ظالمانه نسبت به باورهای دیگر مذاهب حرام است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پیامی به حجاج بیت‌الله الحرام، بر رعایت قانون و ادب بین‌المللی، بر حفظ کرامت انسانی، پرهیز از اهانت به مقدسات پیروان نحله‌های گوناگون اسلامی تاکید کرد و توهین و تحقیر ظالمانه نسبت به باورهای آنان را حرام دانست.
آيت الله عبدالله جوادي آملي

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در پیامی به حجاج بیت‌الله الحرام، راز تأسیس بیت توحید را، دوراندازی مایه کثرت و دریافت دُرّ وحدت دانست و با بیان این که قلب انسان، عنصر اصلی در اندیشه ناب و انگیزهٴ خالص الهی است، گفت: در هر موردی که قلب به انحراف گرائید و دل به اختلاف گرایش پیدا کرد، حتماً مسبوق به نیّت‌های آلوده و تصمیم‌های ناصواب بوده است.

 
وی در بخش‌های دیگری از پیام خود حج را بسترساز اصلاح امور دانسته و اختلاف و دشمنی را نشانه‌ای از عذاب الهی قلمداد و تاکید کرد: فراموشی عهد الهی و رها کردن تعهد دینی، زمینه جدایی ملت از یکدیگر و فاصله‌گیری امت از همدیگر را سبب خواهد شد.
 
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم حاجیان و معتمران را به رفتار برادرانه، دوری از کینه توزی و پرهیز از لغو و گناه دعوت کرد و با بیان اوصاف بهشت و بهشتیان گفت: در بهشت، کار لغو و گناه نیست.
 
وی جریان حج را همانند دوره کوتاه‌مدت آزمون و آموزش الهی تعبیر و تاکید فرمودند فرصت طلایی زمین حرم مغتنم شمرده شود تا منافع ملکوتی این دوره کوتاه برای حل مُعضل دوران سال در هر جای جهان سودمند باشد.
 
حضرت آیت‌الله جوادی آملی، تلبیه حج و عمره را بسان لبیک گفتن به جمیع قواعد حج و قوانین عمره و از جمله لبیک گفتن به معارف نبوی(ص) دانست و افزود: مکه بدون مدینه نخواهد بود، چنانکه قرآن جدای از عترت نمی‌شود؛ بنابراین مفاد تلبیه، پاسخ مثبت به جریان نبوت و ولایت و امامت و عصمت و حجیّت اهل بیت وحی و الهام خواهد بود.
 
وی افراط و تفریط، تنگ‌نظری در اندیشه و کم‌حوصلگی در انگیزه، خودمحوری و هوامداری و مانند آن را، زمینه ساز جدایی از پیکر جامعه دانست و با اشاره به برنامه فراگیر دین جهان‌شمول اسلام، بر رعایت قانون و ادب بین‌المللی، بر حفظ کرامت انسانی، پرهیز از اهانت به مقدسات پیروان نحله‌های گوناگون اسلامی تاکید کرد و توهین و تحقیر ظالمانه نسبت به باورهای آنان را حرام دانست.
 
این مفسر برجسته قرآن کریم با یادآوری این که اخلاص نخستین شرط تعبد است، تاکید کرد که ضیوف‌الرحمن مطابق معرفت و نیّت خالصانه در انجام مناسک، مورد بشارت الهی خواهند بود.
 
وی در پایان با یادآوری قداست سرزمین وحی، سفارش کرد: از یاد غیر حق جدّاً جدا شوید که در این معهد از آدم تا خاتم انبیا(ص) و از حضرت ختمی نبوت تا حضرت ختمی امامت مهدی موجود موعود (عج) حضور داشته و دارند و در این مهبط قدم زده و می‌زنند و شما هم‌اکنون به مقدم آنان قدم می‌نهید و در ممشای آن ذوات قدسی مشی می‌کنید و در فضایی که تلبیه آنها طنین انداخت و می‌اندازد، لبیک می‌گویید./920/د102/ج
ارسال نظرات