۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۱۸۵۱۶۸

سالانه 15هزار نفر قربانی اسلحه در آمریکا

کارشناسان معتقدند سخنان اوباما علیه اسلحه، از آنجایی که وی این مسئله را پیگیری نمی کند و نیز وجود لابی های قوی اسلحه در دولت و کنگره آمریکا، صرفا گفته هایی برای رضایت رأی دهندگان می باشد.
اوباما و کشتار اسلحه در آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی در خبری گفت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در مراسم یادبود کشته شدگان تیراندازی هفته گذشته در ساختمان های نیروی دریایی آمریکا در واشنگتن، بار دیگر خواهان تغییر اساسی در قوانین اسلحه شد، اما گفت که تغییر قانون باید از مردم آمریکا نشأت بگیرد نه از دولتمردان.
به گزارش این شبکه؛ اوباما از این مراسم برای یادآوری مشکلات قانون اسلحه در آمریکا استفاده کرد و تاکید کرد که خشونت به جوامع، آسیب های جدی می رساند و هیچ کشور پیشرفته ای در دنیا چنین خشونت هایی را تحمل نمی کند.
به گفته باراک اوباما؛ اگر می خواهیم کشوری داشته باشیم که در آن بتوانیم بدون ترس از خشونت های بی معنا به مدرسه یا سرکار برویم یا در خیابان قدم بزنیم، بدون آنکه جان این همه آدم با گلوله گرفته شود، باید این وضع را تغییر دهیم.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد که این مراسم باعث تحول در قانون شود و زنگ بیدارباشی برای آمریکایی ها باشد. اشاره آقای اوباما به مخالفت کنگره با سخت‌تر شدن قانون مالکیت اسلحه در آمریکا بود.
قابل ذکر است در چند ماه اخیر، چند مورد تیراندازی در آمریکا رخ داده که به کشته شدن تعداد زیادی منجر شده است. آخرین آنها هفته گذشته در یکی از مجتمع های نیروی دریایی آمریکا در واشنگتن اتفاق افتاد و یکی از کارکنان سابق این مجتمع که به گفته مقامات آمریکایی سابقه بیماری روانی و بازداشت داشت با اسلحه ای که بطور قانونی خریده بود دوازده نفر را کشت. خود فرد مهاجم نیز در تیراندازی پلیس کشته شد.
پس از هر یک از این حوادث آقای اوباما مسئله تغییر قانون مالکیت اسلحه را مطرح کرده است اما از آنجایی که وی این مسئله را به باد فراموشی می سپارد و نیز وجود لابی های قدرتمند اسلحه در دولت و کنگره آمریکا، کارشناسان این سخنان رئیس جمهور آمریکا را صرفا گفته هایی برای رضایت رأی دهندگان می دانند.
بی بی سی در ادامه به نقل از رئیس جمهوری آمریکا افزود: آمار قتل با اسلحه در آمریکا ده برابر کشورهای توسعه یافته است که کاملا اجتناب پذیر است. مهمترین عاملی که ما را از کشورهای دیگر متمایز می کند، این است که ما تلاش کافی نمی کنیم، اقدمات منطقی بدیهی را انجام نمی دهیم تا اسلحه از دست جنایتکاران و افراد خطرناک دور بماند.
رئیس جمهور آمریکا با پذیرش اینکه احتمال تغییر از نهادهای رسمی کم است، از مردم آمریکا خواست برای تغییر قانون پافشاری کنند. وی افزود: فرق آمریکا این است که دست همه بسادگی به اسلحه می رسد.
بر اساس آماری که پلیس فدرال آمریکا اخیرا منتشر کرد، در سال گذشته 14827 نفر با سلاح در این کشور کشته شده اند که معادل 4.7 نفر در صد هزار نفر است. در حالی که این آمار در کشورهای توسعه یافته بسیار پایین تر است، مثلا در ژاپن 0.4 ، آلمان 0.8 و بریتانیا 1.2 در صد هزار نفر است./1421/1409/ح

ارسال نظرات