۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۸۵۴۷۳
رییس پژوهشگاه، علوم اسلامی صدرا:

نهضت روشنگری در زمینه افزایش جمعیت تشکیل شود

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه، علوم اسلامی و انسانی صدرا با تأکید بر شکل گیری نهضت روشنگری در زمینه افزایش جمعیت گفت: روحانیت از تمام توان برای روشنگری در باب افزایش جمعیت استفاده کند و گروه‌های مختلف تبلیغی در این باره شکل گیرد.
حجت الاسلام غلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا غلامی رییس پژوهشگاه علوم اسلامی و انسانی صدرا پیش از ظهر امروز در همایش کنترل نسل و چالش‌های پیش‌رو در سالن همایش دارالشفاء قم، با بیان این‌که موضوع جمعیت برای ما مسأله‌ای حیاتی است، گفت: تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره افزایش جمعیت از اهمیت فوق‌العاده این امر حکایت دارد.
غفلت مدیریتی سبب ادامه کنترل جمعیت در کشور
وی با اشاره به این که زمانی در جهت مصالح کشور، سیاست کنترل جمعیت باید اجرا می‌شد، ابراز کرد: اما متأسفانه با وجود تحقق این هدف تا سال 71 با یک غفلت تلخ مدیریتی در دولت‌های گذشته و نبود کنترل‌‌های لازم به غلط کنترل جمعیت را ادامه دادیم.
رییس پژوهشگاه علوم اسلامی و انسانی صدرا ادامه داد: مجامع بین‌المللی نیز برای مدیران ما به خاطر جدیت در اجرای این سیاست کف و سوت زدند و می‌دانستند که ما با دست خود در حال درست کردن یک گرفتاری بزرگ برای کشور هستیم.
حجت‌الاسلام غلامی با بیان این‌که اگر وضعیت در بحث کنترل جمعیت به همین منوال پیش رود کشور با پیری مواجه می‌شود، افزود: برخی این مسأله را جدی نمی گیرند و باید از مسؤولان پرسید پس از شنیدن نخستین هشدار رهبری در این باره چه کرده اند.
وی ادامه داد: عادی شدن وضعیت کشور در موضوع جمعیت کار ساده‌ای نیست و اصلاح وضعیت ابعاد گوناگون و پیچیده‌ای دارد و باید کار با نهایت پختگی شروع و به پیش رود.
رییس پژوهشگاه علوم اسلامی و انسانی صدرا با اشاره به بی اعتنایی برخی از بخش‌های وزارت بهداشت به بحث افزایش جمعیت و اصرار بر ادامه سیاست‌های گذشته، اظهار کرد: برخی از کارشناسان اعتقاد دارند در سال‌های اخیر نه تنها مصرف بودجه معتنا به کنترل جمعیت در وزارت بهداشت کاهش پیدا نکرده بلکه در سال 91 افزایش هم داشته است.
حجت‌الاسلام غلامی تأکید کرد: وزیر بهداشت فردی متعهد و دلسوز است و باید گزارشی ارائه کند تا نگرانی‌ها در این باره از بین برود؛ آنچه که مسلم است جامعه پزشکی کشور متعهد ودلسوز است و به دلیل دلبستگی عمیقی که به سرنوشت کشور دارد به رسالت تاریخی خود در این باره عمل می‌کند و اجازه نمی دهد برخی با افکار غلط جلوی تحقق این امر حیاتی را بگیرند.
مجلس برای لغو قانون کنترل جمعیت اقدام کند
وی با بیان این‌که قانون سابق کنترل جمعیت لغو نشده است، ابراز کرد: مجلس چه توجیهی برای عدم لغو این قانون دارد، در این مدت درخواست بسیاری از دلسوزان کشور از مجلس شورای اسلامی لغو صریح این قانون و سرعت بخشیدن به تصویب قانون جدید بوده است.
رییس پژوهشگاه، علوم اسلامی و انسانی صدرا با اشاره به سخنان رهبری درباره اهمیت بحث افزایش جمعیت، خاطرنشان کرد: رهبری فرمودند پیش نویسی که برای قانون جدید نوشته شده پاسخگو نیست.
استفاده از ظرفیت علمی حوزه برای تصویب قانون جدید جمعیت
حجت‌الاسلام غلامی ادامه داد: قانون جدید جمعیت باید افزون بر جامعیت و واقع بینی ضمانت‌های اجرایی برای رسیدن به اهداف را پیش بینی کند و مجلس باید از ظرفیت‌های علمی دانشگاه ها و حوزه‌های علمیه نهایت بهره را ببرد.
وی با انتقاد از کسانی که افزایش جمعیت را سبب مرگ و میر مادران می‌دانند، گفت:‌ به برکت انقلاب اسلامی سطح سلامت و بهداشت زنان در مقایسه با گذشته و کشورهای پیشرفته افزایش چشمگیری داشته است.
رییس پژوهشگاه علوم اسلامی و انسانی صدرا با بیان این که سیاست جدید جمعیت عقلانی است، اظهار کرد: ‌این قانون به ارتقای سلامت مادران در جامعه کمک می‌کند.
ترویج سبک زندگی غربی از عوامل کاهش جمعیت
حجت‌الاسلام غلامی ترویج سبک زندگی غربی را از عوامل کاهش جمعیت دانست و گفت: نقطه کلیدی در سبک زندگی غربی تشویق انسان به عافیت طلبی و لذت جویی افراطی است و سبک زندگی غربی جوانان ما را به فرزند نیاوردن و تک فرزندی تشویق می کنند چون تعدد فرزند در تعارض با عافیت طلبی و لذت جویی است.
وی نقش علما و روحانیت را در قبال تبیین مضرات کنترل جمعیت سنگین ارزیابی کرد و گفت: علما و روحانیت همیشه در طول تاریخ در جهت تحقق مصالح ملی تلاش کرده‌اند، اگر روشنفکران غرب زده در تاریخ معاصر ایران به ملت خیانت کردند در نقطه مقابل روحانیت شیعه مستمرا برای قطع دست بیگانگان و حفظ عزت و استقلال ملت تلاش کردند.
رییس پژوهشگاه علوم اسلامی و انسانی صدرا ادامه داد: امروز ایران به عنوان قطب تشیع با معضل کاهش جمعیت مواجه شده و در چنین شرایطی روحانیت نمی تواند بی تفاوت باشد در این موقعیت فرزند آوری برای متدینان و کسانی که دغدغه دین و کشور را دارند یک تکلیف دینی و شرعی است.
حجت‌الاسلام غلامی با بیان این‌که یکی از مؤلفه‌های قدرت به افزایش جمعیت است، ابراز کرد: اسلام نیز این امر را تأیید می‌کند و خداوند وعده کمک داده است.
ضرورت شکل گیری نهضت روشنگری در زمینه افزایش جمعیت
وی با تأکید بر این‌که امروز به شکل گیری نهضت روشنگری در زمینه افزایش جمعیت نیاز داریم گفت: امروز توقع از روحانیت این است که از تمام توان برای روشنگری در باب افزایش جمعیت استفاده کند و گروه‌های مختلف تبلیغی در این باره شکل گیرد.
رییس پژوهشگاه علوم اسلامی و انسانی صدرا در پایان بیان کرد: از زمان طرح موضوع افزایش جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب، جمعیت کشور با تغییرات مثبتی مواجه شده است./927/پ201/ی
ارسال نظرات