۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۸۵۶۷۶

کمبود اعتبار، عامل اصلی توقف مرمت مدرسه علمیه تبریز

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی کمبود اعتبار تخصیصی به استان را اصلی‌ترین عامل روند کند در مرمت مدرسه علمیه حسن پادشاه تبریز عنوان کرد.
بازسازي و مرمت حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تراب محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران با بیان این‌که 155 امامزاده و مسجد تاریخی در استان شناسایی شده و برای 147 مورد از این تعداد کار مرمتی صورت گرفته است، اظهار داشت: 137 مسجد تاریخی استان به صورت کامل مرمت شده اند.


وی با بیان این‌که بازسازی و مرمت مدارس علمیه تاریخی تبریز نیز مورد توجه بوده است، خاطرنشان کرد: در این راستا حوزه های علمیه تاریخی طالبیه، صادقیه، حاج صفرعلی، میرزا علی اکبر و ... مورد مرمت قرار گرفتند که مرمت مسجد تاریخی حوزه علمیه صادقیه نیز در مراحل پایانی قرار دارد.


مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی کمبود اعتبار را اصلی‌ترین عامل روند کند در مرمت مدرسه علمیه حسن پادشاه تبریز عنوان کرد و تصریح کرد: تاکنون تنها 25 درصد کار مرمت این مرکز علوم دینی صورت گرفته که اگر اعتبارات لازم در اختیار قرار گیرد، به زودی اتمام و در اختیار مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان قرار خواهد گرفت.

 

محمدی با بیان این‌که مجموعه مسجد و مدرسه حسن پادشاه تبریز یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر تبریز محسوب می‌شود، افزود: احداث مسجد جامع و مدرسه حسن پادشاه از طی هفت سال در دوران حکومت آق قویولون ها و توسط سلطان یعقوب آق قویولون ساخته شده که این مجموعه شامل چهار عنصر اصلی بخش مسجد جامع، مدرسه، بیمارستان و غسالخانه و گنبد مقبره است.


وی با بیان این‌که مسجد جامع و گنبد، فضایی حدود هزار متر مربع از صحن مجموعه مسجدمدرسه حسن پادشاه را می پوشاند، افزود: سلطان یعقوب برای ساخت این مجموعه از تمام هنرمندان و استادکاران سرزمین های اسلامی استفاده کرده است.


محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آثار تخریب جزئی در گلدسته‌های مسجد جامع تبریز پس از زلزله ارسباران سال گذشته گفت: همچنان اعتقاد داریم که ارتفاع گلدسته‌ها باید کوتاه شود که این امر مستلزم تأمین بودجه لازم است، که امیدواریم با رسیدن به یک نظر جامع و کارشناسانه کار مرمت این گلدسته ها نیز آغاز شود.


وی از تهیه پرونده ثبت جهانی مساجد جامع تاریخی استان در میراث فرهنگی یونسکو خبر داد و افزود: مسجد جامع هشترود نیز به صورت کامل مرمت شده که طی هفته جاری مورد بهره برداری دوباره قرار خواهد گرفت، که تحقق این مسأله می تواند در معرفی تمدن فرهنگی و تاریخ دیانت و فقاهت منطقه آذربایجان بسیار تأثیرگذار باشد.


محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گلایه امام جمعه تبریز مبنی بر نوع پوشش گردشگران خارجی به ویژه گردشگران حوزه سلامت که عموما از کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری نخجوان وارد تبریز می شوند، اظهار داشت: اعتقاد بر کار فرهنگی داریم، آن هم به گونه‌ای که ابتدا از داخل کشور نسبت به مسأله عفاف و حجاب تأکید شود، سپس گردشگران را ملزم به رعایت قوانین داخلی کشور بکنیم./935/پ203/ب

ارسال نظرات