۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۱۸۶۰۶۰
فردا در قم؛

ششمین سالگرد ارتحال علامه عسکری برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مراسم سالگرد ارتحال مرحوم علامه سید مرتضی عسکری فردا در مسجد اعظم قم برگزار می شود.
علامه عسگري

 به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم سالگرد ارتحال مرحوم علامه سید مرتضی عسکری، پنج شنبه یازدهم مهرماه با حضور شخصیت های علمی، دینی و عموم مردم بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار می شود.

 

بنابراین گزارش، مؤسسه علمی ـ فرهنگی علامه عسکری و دانشکدۀ اصول الدین با صدور بیانیه ای به مناسبت فرا رسیدن ششمین سالگرد ارتحال علامه عسکری، از آیات عظام، علما، اندیشمندان، طلاب و دانشجویان، مسئولان نهادها و عموم مردم برای حضور در این مراسم دعوت کرده است.

 

گفتنی است؛ علامه عسکری در هجدهم جمادی الثانی 1332 (بهار 1293 شمسی) در شهر سامرا و از خاندانی ایرانی تبار و روحانی به دنیا آمد و در چهارم رمضان المبارک 1428 (25 شهریور 1386) در تهران وفات یافت و در کنار بارگاه نورانی حضرت فاطمۀ معصومه سلام الله علیها در قم به خاک سپرده شد.

 

علامه عسکری با نگرشی تازه به منابع حدیثی و تاریخی، توانست مکتب فکری جدیدی را در عرصه پژوهشهای علمی پایه گذاری کند و همچنین در کنار مشی و منش عالمانه، آثار پُربار و ارزشمند ایشان، همواره در محافل علمی ـ پژوهشی جهان اسلام، شهرت داشته و چون نگینی درخشیده است.

 

عبد الله بن سبأ و اساطیر اُخری (عبد الله بن سبأ و دیگر افسانه های تاریخی)، أحادیث اُمّ المؤمنین عائشة (نقش عایشه در حدیث و تاریخ اسلام)، مائة و خمسون صحابی مختلق (یکصد و پنجاه صحابی ساختگی)، عقائد الاسلام من القرآن الکریم (عقاید اسلام در قرآن کریم)، علی مائدة الکتاب و السّنة (بر گسترۀ کتاب و سنّت) و القرآن الکریم و روایات المدرستین ـ که در زمینۀ تاریخ قرآن کریم و تحریف‌ناپذیری آن نوشته شده ـ ، از آثار ارزشمند ایشان است که به زبان عربی نوشته شده است.

 

بیشتر این آثار علاوه بر فارسی به زبانهای انگلیسی، ترکی و اردو نیز منتشر شده است. آثار ایشان تا کنون به حدود بیست زبان زندۀ دنیا ترجمه شده است.

 

کتاب هفده جلدی نقش ائمّه در احیای دین (دو مجلد) از دیگر آثار ایشان است که به فارسی منتشر شده است.

 

طرح موضوعات ابتکاریِ شناساندن مکتب خلفا و مکتب اهل بیت با تکیه بر طرح مسائلی چون وحی قرآنی و وحی بیانی، و مقایسۀ تطبیقی دو مکتب از طریق استناد به معتبرترین مصادر و منابع مورد قبول شیعه و سنّی، بسیاری از موضوعات اختلافی تاریخی را برای همیشه حل کرده است.

 

علامه عسکری با تحقیقات نوین خود در حوزۀ قرآن، حدیث و تاریخ، تحوّلی در این زمینهها به وجود آورد که این آثار، چراغ راه شیفتگان مکتب اهل بیت علیهم السّلام در ظلمت سرای تاریخی است که به وسیلۀ تاریخ نگاران یک سویه نگر و بعضاً دروغ پرداز به نام اسلام نگاشتهاند، از همین رو، به ایشان عنوان «مرزدار مکتب اهل بیت علیهم السّلام» داده اند.

 

این عالم بزرگوارعلاوه بر تلاشهای علمی، فعالیت های اجتماعی و سیاسی چشمگیری نیز داشته است که تأسیس «حزب الدعوة الاسلامیة» در عراق با همکاری شهید سیّد محمّد باقر صدر و نیز تأسیس «کلیة اصول الدین» (دانشگاه اصول الدین) در این کشور، از جملۀ آنهاست.

 

با روی کار آمدن حزب بعث در عراق، علامه عسکری ناچار از این کشور خارج شد و پس از اقامتی یک ساله در لبنان به سرزمین مادری خود ایران بازگشت و فعالیت‌های علمی خود را پی گرفت. ایشان در سال 1375 به راه اندازی دانشکدۀ اصول الدین در ایران، همّت گماشت. این یادگار ماندگار علامه، هم اکنون در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سه شهر قم، تهران و دزفول فعالیت دارد.

 

رهبر انقلاب در پیام تسلیتی که به مناسبت ارتحال علامه عسکری صادر کردند، آورده اند: «این عالم بزرگوار و سختکوش، دهها سال از عمر بابرکت خود رادر راه پژوهش و کلام و تاریخ و حدیث، صرف کرد و محصول مبارک آن، تألیفات و مقالاتی است که در گسترۀ جهان اسلام با استقبال و تحسین رو به رو شد و در ترویج مکتب اهل بیت علیهم السّلام موفقیت‌های ارزشمندی به دست آورد. 921/د102/ع

ارسال نظرات