۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۱۸۶۰۷۵
در نشست خبری آیت‌الله اراکی و مفتی اعظم عمان مطرح شد؛

نجات امت اسلام در گرو وحدت است

خبرگزاری رسا ـ نشست خبری آیت الله اراکی و دکتر شیخ احمد‌بن‌حمد ‌الخلیلی امروز در تهران برگزار و در آن راهکار اصلی حل مشکلات امت اسلام و رهایی از ظلم و ستم مستکبران وحدت عنوان شد.
نشست مطبوعاتي آيت الله اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری آیت الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب و دکتر شیخ احمد‌بن‌حمد ‌الخلیلی، مفتی اعظم سلطنت عمان، صبح امروز در سالن نشست خبری مجمع تقریب مذاهب اسلامی  برگزار شد.

 دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: در این دیدار گفت‌و‌گوهای بسیار سازنده‌ای در رابطه همکاری علما در مسائل مختلف بخصوص رابطه وحدت جهان اسلام به عمل آمد.

وی افزود: مفتی اعظم عمان دیداری با دانشگاه ادیان اسلامی داشته و گفت‌و‌گوهایی با مدیریت دانشگاه در رابطه مسائل علمی بوجود آمد.

آیت الله اراکی در این دیدار که با حضور آیت‌الله تسخیری در مجمع تشکیل شد، افزود: طرح‌ها و پیشنهاداتی اشاره شد که ان شا‌الله راه به‌سوی اجرا پیدا کند و در آینده جزئیات طرح‌ را اعلام خواهیم کرد تا شاهد وحدت کلمه مسلمین و در مقابل توطئه‌های تکفیری اثرگذار خواهد بود.

نیاز مبرمی به بازگشت اتحاد و وحدت اسلامی داریم

در ادامه این نشست دکتر شیخ احمد‌بن‌حمد‌الخلیلی، مفتی اعظم سلطنت عمان گفت: از جمهوری اسلامی ایران و آیت‌الله اراکی به‌خاطر دعوت از بنده تشکر می‌نماییم.

وی افزود: ما و امت اسلامی در مقطع بسیار حساس و در جایگاهی قرار داریم که برای ما اهمیت دارد، لذا در این شرایط نیاز مبرمی به بازگشت اتحاد و وحدت اسلامی داریم در حالی‌که این امت معرض اختلافات و از هم گسیختگی قرار گرفتند؛ امت اسلامی باید در صدر دیگر امت‌ها قرار بگیرند، فتنه‌هایی که میان این امت بوجود آمده باعث دور شدن از رسالت اصلی شده است.

مفتی اعظم سلطنت عمان با بیان این‌که ما به یک گفتمان نیاز داریم تا به نتایج مطلوب برسیم اشاره داشت: با ایجاد یک طرحی و برای تبیین این نظریه‌ها باید یک کمیته‌ای تشکیل داده شود و مطالب را به عرصه ظهور برساند، شکی نیست تمام مسائل از مسیر دیدارها و سمینارها شکل خواهد گرفت.

دکتر شیخ احمد‌بن‌حمد‌الخلیلی در پاسخ به این سؤال که علمای اسلام چه تلاشی برای ارتباط با سایر علمای اسلام انجام داده‌اند تا اختلافات داخلی امت اسلامی که به دست دشمنان مشترک ما برنامه‌ریزی می‌شود از بین برود گفت: ما عقیده داریم مسلمانان اجازه ندهند که مشکلاتشان در دست دیگران بیافتد، وظیفه داریم مشکلات را حل و این اختلافات به دو گونه هست اعتقادی و سیاسی، در رابطه با اختلافات عقیدتی باید به مراجع اصلی رجوع کرد، اما در رابطه مسائل سیاسی با دولت‌ها وظیفه داریم به منابع قرآنی خود رجوع و به این آیه استناد کنیم «چنانچه دو گروه از مسلمانان با هم اختلاف پیدا کردند شما میان آن‌ها صلح کنید و چنانچه یک گروه به حق تن ندهد شما با آن گروه جنگ کنید».

وی افزود: روابط بین دولت و مردم باید مهربانانه باشد و دولت مردم را در امور اجرایی شریک بداند.

دکتر شیخ احمد‌بن‌حمد‌الخلیلی در پاسخ  به آخرین سئوال مبنی بر این‌که کدام یک از کشورهای مسلمان برای ایجاد وحدت بین مسلمانان تلاش کردند گفت: کشورهایی از قبیل مصر، تونس، اردون کمک داشنتد.

گفتنی است دکتر شیخ احمد‌بن‌حمد‌الخلیلی به همراه هیئت علمی خود، دیدارهایی با آیت‌الله جوادی‌آملی، آیت‌الله بوشهری مدیریت حوزه علمیه قم و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشتند./9661/پ203/ج

 

ارسال نظرات