۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۱۸۶۲۳۶
کارشناس و مشاور حوزوی:

خودشکوفایی مخاطب و استعدادیابی اساس تبلیغ دینی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام تراشیون با اشاره به ضرورت توجه به نیازهای مخاطب از سوی مبلغان به خودشکوفایی و بروز استعدادها را وظیفه مبلغ در عرصه تبلیغ برشمرد و گفت: ما باید قدرت تحلیل را در فرزندان و نوجوانان زیاد کنیم.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام سیدعلیرضا تراشیون، کارشناس و مشاور حوزوی در دوره کوتاه مدت تبلیغ که عصر پنج‌شنبه در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، گفت: عدم توجه به نیازهای مخاطب در عرصه تبلیغ سبب بروز ناهنجاری‌ها می‌شود.

وی با اشاره به این‌که محبت یکی از نیازهای مخاطبان است، توجه نداشتن به محبت را زمینه‌ساز بروز ناهنجاری‌ها دانست و اظهار کرد: زن و شوهر اگر به یکدیگر محبت نکنند، یکی از آن‌ها برای رسیدن به این نیاز دست به خطا می‌زنند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که محبت در سه زمینه قلبی، لسانی و رفتاری تعریف می‌شود، ابراز کرد: مبلغان باید به مردم محبت کنند، اولین نکته آن است که باید قلبا مردم را دوست داشته باشیم، یعنی تفکر باید اصلاح شود.

محبت قلبی زمینه‌ساز موفقیت در تبلیغ می‌شود

وی ادامه داد: اگر مبلغ مردم را دوست نداشته باشد، بر روی سخنان او تأثیر می‌گذارد، باید مبلغ بیندیشد که همه می‌توانند انسان‌های شایسته‌ای باشند، دیگر این‌که باید توجه داشت که مردم همه شیعه هستند و این سبب محبت بیشتر به آنان می‌شود.

حجت‌الاسلام تراشیون با اشاره به این‌که روحانیت نماینده دین است، ابراز کرد: مردم باید دین خود را از روحانیت بگیرند، از این رو وظیفه پدران و مادران این است که روحانیت را در میان خود خراب نکنند زیرا فرزندان به آنان نیاز دارد.

وی ادامه داد: مبلغ باید در رفتار خود دلسوزی و محبت را به مردم اعلام کند، مرحله نهایی محبت، محبت رفتاری است، باید توجه داشت که محبت قلبی تنها کافی نیست و با زبان و رفتار باید محبت را تکمیل کرد.

کارشناس و مبلغ حوزوی خاطرنشان کرد: محبت سبب تأثیرگذاری بر روی مخاطب می‌شود، محبت نیز اندازه و ظرفیت‌های خاص خودش را دارد، توجه نداشتن به محبت سبب گدایی و دزدی عاطفی می‌شود.

وی با بیان این‌که امروز به دلیل فقر عاطفی افراد دچار انحراف می‌شوند، اظهار کرد: مردم از علما محبت دینی می‌خواهند، سیره علما این بوده است که درهای خانه‌هایشان بر روی مردم باز بوده است.

ضرورت رعایت احترام و شأن اجتماعی مخاطبان

حجت‌الاسلام تراشیون یکی دیگر از نیازهای مردم را که مبلغ باید به آن توجه کند، رعایت احترام و شأن اجتماعی برشمرد و اظهار کرد: در صدا زدن و خطاب کردن به مردم باید احترام را رعایت کرد، احترام پایه‌ای برای احترام متقابل می‌شود.

وی افزود: باید به رعایت آداب رفتاری را در برابر مردم توجه کرد، حتی این امر تنها ویژه مبلغان نیست، بلکه زن و شوهر نیز باید در خانواده رعایت آداب و احترام به طرف مقابل داشته باشند و اسلام نیز در این زمینه دستورات بسیاری داده است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نحوه نشستن و برخاستن نیز از آداب مردم است، جا باز کردن در جلسات نیز از رعایت آداب است، در کتاب رشد اجتماعی از دیدگاه اسلام تألیف دکتر مجید رشیدپور نیز شاخص‌های رشد اجتماعی به خوبی بیان شده است.

وی تنبیه را محک آزاردهنده بعد از رفتار نامطلوب دانست و ابراز کرد: از دیدگاه تربیتی تنبیهی مطلوب است که ترور کار بد را بکند، ما در تنبیه بدنی می‌بینیم که ترور شخصیت به وجود می‌آید و ترور شخصیت سه آسیب مشکلات جسمانی، مشکلات جنسی و مشکلات رفتاری را در پی دارد.

حجت‌الاسلام تراشیون اظهار کرد: از نمونه‌های مشکلات رفتاری در تنبیه بدنی می‌توان به دروغگویی، لجاجت و مقاومت بسیار، پنهان‌کاری است، مبلغ در امر تبلیغ باید به تشویق نیز توجه کنند، تشویق و پاداش تقویت‌کننده رفتار است.

از نیازهای عمومی مخاطب در امر تبلیغ شکوفایی و استعدادیابی است

وی با بیان این‌که در تشویق و پاداش نباید به دنبال ایجاد رفتار باشیم، اظهار کرد: باید در تشویق شکارچی باشیم و لحظات و رفتارهای خوب را ببینیم، تشویق یک نوع توجه است که نتیجه آن تقویت است، در حوزه تربیت کودکان باید سعی کنیم کودک را مزدبگیر و معامله‌گر تربیت نکنیم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تربیت یعنی نهادینه کردن رفتار در درون فرد و به این موضوع در عرصه تبلیغ باید توجه نشان داد، مبلغ موفق کسی است که صرفا به سمت آموزش دینی نرود، بلکه به سمت تربیت دینی برود.

وی گفت: امروز متأسفانه ما تنها آموزش دینی به مردم می‌دهیم اما رفتارهایشان تجلی از آن آموزه‌ها نیست، باید به گونه‌ای آموزش دینی داده شود که به تربیت دینی منجر شود زیرا گاه تنها با آموزش دادن حافظه افراد فقط پر می‌شود.

حجت‌الاسلام تراشیون یکی از مشکلات در نماز خواندن، رعایت حجاب و دستورات دینی را نداشتن باور دینی برشمرد و اظهار کرد: ما گاه خدا را به فرزند نشناسانده‌ایم و همین مانند رنگی است که بر روی دیوار نداشته می‌خواهیم بزنیم.

وی یکی دیگر از نیازهای عمومی مخاطب را در تبلیغ خودشکوفایی و استعدادیابی خواند و ابراز کرد: ما باید قدرت تحلیل را در فرزندان و نوجوانان زیاد کنیم، گاه فرزندان از استعدادهای خود در مسیر آموزش دین استفاده نمی‌کنند.

توجه به هوش و استعداد از شرایط تبلیغ است

استاد حوزه و دانشگاه توجه به استعداد و هوش را یکی از شرایط تبلیغ دانست و افزود: قدرت حل مسأله برای سازگاری با محیط همان هوش است، هوش از دو راه محیط و وراثت به دست می‌آید و این هوش باید زمینه‌ای برای بروز بیابد.

وی در ادامه به راهی برای به ظهور رساندن هوش و استعداد اشاره کرد و گفت: باید زمینه حل مسأله را برای مردم را فراهم آورد، باید برای مردم مسأله ایجاد کرد تا ذهن در آن موضوع فعال شود، ما در خیلی از مواقع ذهن مخاطب را با آموزه‌های دینی درگیر نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام تراشیون خاطرنشان کرد: اسلام سه بخش اعتقاد، اخلاق و احکام است، گفت امروز منبرهای ما همه اخلاقی شده است و مبلغ به مباحث اعتقادی نمی‌پردازد، ما با روایت‌های اعتقادی انس نداریم و مبلغان باید مصادیق برهان نظم و برهان علیت را برای مردم بیان کنند.

وی یکی دیگر از نیازهای مخاطبان را نیاز به یادگیری و علم‌آموزی خواند و گفت: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، اولویت‌بندی و گستردگی نیازهای مخاطبان است که به ترتیب زیستی، امنیت، محبت، احترام، شکوفایی، یادگیری و زیبایی است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نیاز به زیبایی نیز یکی از نیازهای انسان است که در حوزه ظاهری، رفتاری و شخصیتی به وجود می‌آید و همه این سه دسته نیز باید تأمین شود، که مبلغ باید به تأمین نیاز زیبایی مخاطب توجه کند./914/پ291/س

ارسال نظرات